۱
۰
شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۲۴
سخنان حسن روحانی درباره صلح امام حسن (ع) واکنش های عجیب و غریبی داشت

از برجام تا اعدام!

واکنش هایی که در چند روز اخیر نسبت به سخنان حسن روحانی درباره صلح امام حسن (ع) شکل گرفت، بیش از اینکه رویارویی دو دیدگاه درباره تاریخ اسلام باشد، نوعی موضع گیری سیاسی است و از نظر تاریخی هم یادآور سال های دفاع مقدس است؛ زمانی که علاوه بر «جنگ تحمیلی» اصطلاحی دیگر نیز در فرهنگ سیاسی کشور پیدا شد: «صلح تحمیلی» و «صلح آمریکایی».
از برجام تا اعدام!
واکنش هایی که در چند روز اخیر نسبت به سخنان حسن روحانی درباره صلح امام حسن (ع) شکل گرفت، بیش از اینکه رویارویی دو دیدگاه درباره تاریخ اسلام باشد، نوعی موضع گیری سیاسی است و از نظر تاریخی هم یادآور سال های دفاع مقدس است؛ زمانی که علاوه بر «جنگ تحمیلی» اصطلاحی دیگر نیز در فرهنگ سیاسی کشور پیدا شد: «صلح تحمیلی» و «صلح آمریکایی».  
م حسن (ع) واکنش های عجیب و غریبی داشتحسن روحانی معمولا در جلسات هیات دولت درباره مناسباتها هم سخن می گوید و از جمله این سخنان، سخنانی بود که درباره ماجرای صلح امام حسن (ع) در چهارشنبه گذشته و در آستانه سالروز شهادت این امام بیان کرد. روحانی در آن جلسه  از امام حسن مجتبی (ع) به عنوان امام صلح و پیوند که با ایجاد وحدت برای حفظ اساس اسلام گام برداشت، نام برد و افزود: امام حسن در پاسخ به اعتراض برخی از اصحاب خود درمورد پیمان صلح ایشان، فرمود وقتی اکثریت قاطع جامعه و مردم صلح می‌خواهند من صلح را انتخاب می‌کنم. امام مجتبی (ع) به ما می‌آموزد مرد جنگ باشیم به روز جنگ و مرد صلح باشیم به روز صلح. اگر در روز صلح جنگ کردیم و اگر در جنگ صلح کردیم هر دو خطا و اشتباه است. به موقع باید بایستیم و بجنگیم و به موقع هم باید صلح کنیم.
این سخنان بلافاصله از سوی منتقدان دولت مورد نقد قرار گرفت و انواع و اقسام پاسخ ها در این خصوص شنیده شد؛ پاسخ هایی که از برجام تا اعدام را در بر می گرفت. روزنامه کیهان که معمولا در این وادی پیش قدم است، در یادداشتی عنوان کرد: «اگر منظور رئیس‌جمهور محترم از بازخوانی عصر امام مجتبی(ع) تطبیق تاریخی با شرایط امروز کشور ما باشد، این تطبیق به لحاظ مفهوم تاریخی اساساً نادرست و به نوعی ظلم به ملت بزرگ ایران است. چرا که انتظار مردم از رئیس‌جمهور کار کردن و حل مشکلات کشور است نه بیان غلط و تحریف شده مسائل تاریخی است، ضمن اینکه آنچه موجب رضایت مردم به انجام مذاکره با آمریکا شد، ابتدا سیاه‌نمایی او از وضعیت کشور و گرای خزانه خالی به دشمن در ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید بود و در ادامه وعده‌های که با فریبکاری برای بزک مذاکرات به مردم داده شد.»
همچنین در فضای مجازی علیه این سخنان روحانی ، واکنش های نسبتا تندی دیده شد. سید محمد حسینی وزیر سابق احمدی نژادی در توئیتی نوشت: « صلح امام حسن (ع) مستمسکی برای روحانی و غربگراها شده که با تحریف تاریخ، تسلیم شدن در برابر دشمن را توجیه کنند! در حالی که اگر امام مجتبی نیروهایی چون حاج قاسم، سپاه ، ارتش و بسیج داشت، هرگز پذیرای صلح تحمیلی نبود؛ شاید قیاس نفس می کنند و همه را عبیدالله بن عباس می دانند.
مجتبی دوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در فضای فیلتر شده توئیتر و احتمالا بر اساس یک نظرسنجی دقیق که خودش انجام داده نوشت: «جناب روحانی اگر برای توجیه مذاکره با دشمن، علت صلح امام حسن بامعاویه راخواست اکثر مردم از امام ذکر می کنید! امروز اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از عزل و مجازات شما راضی نمی شوند؛ با منطق شما، رهبر انقلاب باید دستور دهند هزار بار شما را اعدام کنند تا دل مردم عزیز راضی شود»
از سوی دیگر علی مطهری در توییتر نسبت به اهانت های اخیر به حسن روحانی که در پی اظهار نظر وی درباره صلح و مذاکره مطرح شد واکنش نشان داد و نوشت: من مذاکره با آمریکا را در شرایط فعلی به صلاح کشور نمی دانم اما معتقدم اظهارنظر هر ایرانی خصوصا رئیس جمهور در این مورد باید آزاد باشد و نباید موجب توهین و تهدید شود. این که مقام رهبری مخالف مذاکره هستند مانع اظهارنظر دیگران نیست.
معصومه ابتکار نیز در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «صلح بهتر است. قران کریم صلح را از خانواده خواسته ...و الصلح خیر ... پیامبر اکرم همواره از صلح استقبال کردند امام حسن ع با حسن خلق مرام صلح را بر پا کرد امام حسین ع را وادار به جنگ کردند امام رضا ع هم خواستار صلح شد حالا همین مطالب را رییس جمهور گفته! چرا اینقدر بر آشفتید؟»
کد مطلب: 138223
برچسب ها: برجام
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


mohammad
United States
در واکنش به صبحت هاى اخير روحانى در رابطه با صلح عده قليلى که متاسفانه امکانات بيت المال را در اختيار گرفته اند طنين صدايشان به مراتب اين شبهه را در اذهان ايجاد مى کند پندارى داراى اکثريتى در کشور مى باشند. اينکه در سخنان خود دم از شرف و غيرت مى زنند و ديگران را متهم مى کنند که به آرمان هاى اصولى خيانت و مستحق مرگ مى باشند. من شخصا به عده معدودى که دم از غيرت و شرف مى زنند مى گويم که اساسا اين واژه ها برايتان معنى و مفهومى جز اينکه دست شما را از امکانات مملکت کوتاه مى کند ندارد و باقى اش همان شعارهاى توخالى است که در هر مکان و هر مناسبتى سر مى دهيد و گوش فلک را کر مى کند. امروز شرف و غيرت مردم در اثر لجاجت ها و نادان گرائى عده قليلى از خواص لگد کوب شده و دگر چيزى از آن باقى نمانده خانواده هاى بيشمارى را به خاک سياه نشانده و از کنج کاخ ها و خانه هاى دولوکس مصادره اى براى اکثريت قاطبه کشور نسخه هاى لنگ يمنى پيچيده مى شود. گر حکم شود که مست گيرند در شهر هر چه است گيرند اينکه عده اى خواص با امکانات بيت المال زندگى شاهانه داشته باشند خود را اعلم بدانند و دائم به مناقشه با مردم مشغول باشند اين ديگر پذيرفته نيست . اساس و مصلحت مردم بايد به راى گذاشته شود اينکه چه مطلبى را طالب هستند و يا نيستند. زندگى مردم در صدر الويت ها بايد باشد اما شاهد هستيم که در معرض نابودى است و دير يا زود دگر نه از تاک نشان خواهد بود و نه از تاک نشان٬ بگذاريد مردم خود تصميم بگيرند که چه مى خواهند.