۰
سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۳۳

رشد اقتصادی چین باز هم مثبت ماند

برخلاف برخی پیش بینی ها، اقتصاد چین به رشد بالای خود ادامه داد.
رشد اقتصادی چین باز هم مثبت ماند
برخلاف برخی پیش بینی ها، اقتصاد چین به رشد بالای خود ادامه داد.
به گزارش ایسنا به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پست، اقتصاد چین در سه ماهه سوم امسال رشد ۴.۹ درصدی را به ثبت رساند که در مقایسه با فصل قبل ۱.۷ درصد بیشتر شده است. این رشد اقتصادی هم چنین ۰.۳ درصد بیشتر از نرخ پیش بینی شده قبلی توسط کارشناسان است و بهترین رشد اقتصادی فصلی چین در طول دو فصل اخیر محسوب می شود. 
می ژین یو- کارشناس مسایل اقتصادی در وزارت بازرگانی چین گفت: به طور قطع میزان تولیدات ناخالص داخلی چین از آمریکا جلو زده و شرایط ما بهتر از همتای آمریکایی است. پیش بینی ما این است که برای مجموع سال ۲۰۲۰ نیز رشد اقتصادی چین بالاتر از رشد آمریکا باشد که تحت شرایطی، این روند برای سال آینده نیز  تکرار خواهد شد. 
پیش از این لی که کیانگ- نخست وزیر چین گفته بود برای نخستین بار در سه دهه اخیر این کشور برای سال جاری هیچ هدف گذاری رشدی را انجام نخواهد داد. 
هر چند که چین اولین کشوری بود که به  طرز گسترده ای با پیامدهای ویروس کرونا درگیر شد، با کاهش سرعت شیوع این ویروس و بازگشایی تدریجی کسب و کارها توانسته است تا حدودی به سطوح قبل از بحران بازگردد. 
رشد اقتصادی در ۹ ماه اخیر ۰.۷ درصد اندازه گیری شده که در مقایسه با دوره مشابه منتهی به سال قبل ۰.۴ درصد کمتر شده است. چین اکنون به نخستین کشور در بین ۱۰ اقتصاد بزرگ جهان تبدیل می شود که خروج از رکود عمیق را جشن می گیرد. 
در بین بخشهای مختلف، رشد بخش تولیدات صنعتی با ۶.۹ درصد بیشتر از سایر بخش ها بوده است و پس از آن نیز خرده فروشی با رشد ۳.۳ درصدی و خدمات با ۰.۴ درصد قرار دارند. 
متوسط رشد اقتصادی چین در بازه زمانی ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۹ برابر با ۹.۳۶ درصد بوده است که بالاترین نرخ رشد ثبت شده مربوط به سه ماهه نخست سال ۱۹۹۳ با ۱۵.۳ درصد  و کمترین نرخ رشد ثبت شده نیز مربوط به سه ماهه چهارم سال ۱۹۹۰ با منفی ۳.۸ درصد بوده است.
کد مطلب: 138374
برچسب ها: رشد اقتصادی چین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *