۰
چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۰۱

خبر خوش آقای وزیر برای بورسی ها

شاخص بورس درحالی مصرانه بر مدار کاهش درحال حرکت است که وزیر اقتصاد ضمن اینکه از سهامداران تقاضا کرد با تامل نسبت به خرید و فروش سهام خود اقدام کنند، درمورد سودآوری شرکت ها، خب نیز خبر خوش داد.
شاخص بورس درحالی مصرانه بر مدار کاهش درحال حرکت است که وزیر اقتصاد ضمن اینکه از سهامداران تقاضا کرد با تامل نسبت به خرید و فروش سهام خود اقدام کنند، درمورد سودآوری شرکت ها، خب نیز خبر خوش داد.
به گزارش ایسنا، شاخص کل بورس که در ماه های ابتدایی سال جاری دو میلیون واحد را نیز رد کرده بود، روز سه شنبه به مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید.
تحلیل گران در روزهای ابتدایی کاهش شاخص، این روند را تا حدی منطقی و لازم می دانستند اما چراغ قرمز این روزهای بورس، با توجه به سایر پارامترها از جمله قیمت کنونی دلار و گزارش های شش ماهه شرکت ها، قدرت تحلیل را هم از تحلیل گران گرفته است. در واقع بسیاری از سهامداران در صف فروش سهم هایی هستند که با توجه به قیمت دلار، سودآوری چشمگیری و در نتیجه آینده روشنی دارند.
موضوعی که فرهاد دژپسند - وزیر امور اقتصادی و دارایی - روز گذشته در حاشیه جلسه با کمیسیون اقتصادی و نمایندگان مجلس به آن اشاره کرد و گفت که خبر خوش من به سهامداران این است که شاهد افزایش نرخ سودآوری شرکت‌ها هستیم. شرکت‌های بورسی از بنگاه‌های گلچین و صادراتی هستند که در حال حاضر نرخ رشد سود برخی از آنها بیش از ۳۰۰ درصد بوده است. p/e برخی از شرکت‌ها به چهار رسیده است که این عدد بسیار خوبی است.
وی همچنین از سهامداران تقاضا کرد که با تامل نسبت به خرید و فروش سهام خود اقدام کنند. وقتی از سودآوری شرکت‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنیم یعنی این شرکت‌ها اعتبارآور هستند و نباید سهام آنها ارزان به فروش برود. البته بنده به عنوان یک مقام مسئول به سهامداران نه می‌گویم بفروشید، نه می‌گویم بخرید.
منظور از نسبت P/E چیست؟
نسبت P/E در واقع انتظارات سرمایه گذاران از بازدهی آینده یک دارایی را نشان می دهد. در بورس نیز مفهوم کلی P/E همینطور است. برای مثال شرکتی در حال حاضر ۲۰۰ تومان قیمت دارد و سودی که برای سال جاری پیش بینی کرده برابر با ۵۰ تومان است. برای محاسبه P/E این شرکت باید قیمت روز آن را بر سودی که دارد تقسیم کرد. کارشناسان بر این باور هستند که درحال حاضر ببیش از ۸۰ - ۷۰ درصد بازار ارزنده است، دلیل این ادعا هم نسبت های P/E  است. در حقیقت افزایش تورم و به تبع آن افزایش نرخ ارز، موجب افزایش نرخ محصولات شرکت های بورسی می شود.
تجربه نشان داده است که هر یک درصد افزایش در نرخ فروش محصولات شرکت ها ناشی از تورم، چیزی حدود چهار درصد سود شرکت ها را افزایش می دهد. در نتیجه در محاسبه های ارزش سهم یا قیمت سهم، نرخ رشد سودآوری شرکت ها به مراتب بیشتر از نرخ تورم است و همین باعث می شود که بازار در P/E  که به سهم ها در شرکت های رشدی می دهد، نسبت بالایی را در نظر بگیرد.
کد مطلب: 138770
برچسب ها: بورس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *