۰
پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۴۷

معرفی بزرگان ادبیات با صدای بهروز رضوی

برنامه «هزاره ادب پارسی» با هدف معرفی مشاهیر ادب فارسی با گویندگی بهروز رضوی از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.
معرفی بزرگان ادبیات با صدای بهروز رضوی
برنامه «هزاره ادب پارسی» با هدف معرفی مشاهیر ادب فارسی با گویندگی بهروز رضوی از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.
به گزارش ایسنا، «هزاره ادب پارسی» نام برنامه ای ۱۰۰۰ قسمتی است که پخش آن از چهارم آبان ماه، ساعت ۲۳، از رادیو فرهنگ آغاز شده  و هر هفته ـ از شنبه تا چهارشنبه ـ روی آنتن این شبکه رادیویی می رود تا علاقه مندان را با فراز و نشیب های ادبیات فارسی از آغاز تا امروز آشنا کند.
نگارش و تنظیم رادیویی مطالب این برنامه را محمدباقر رضایی از نویسندگان پیشکسوت رادیو به عهده دارد. رضایی درباره این برنامه به ایسنا توضیح داد: «آنچه در برنامه «هزاره ادب پارسی» مرور می شود، به طور کلی بر مبنای کتاب ارزشمند «تاریخ ادبیات در ایران» اثر شادروان دکتر ذبیح الله صفا و کتاب های شادروان یحیی آرین پور (از صبا تا نیما و از نیما تا روزگار ما) خواهد بود.
البته آثار دیگری از محققان مختلف که سالها مورد استفاده دانشجویان و علاقه مندان بوده است نیز در این برنامه، مورد استفاده قرار خواهند گرفت.»
رضایی در ادامه گفت: به عنوان مثال، چند شماره از این برنامه (که برنامه های شماره ۳۲ تا ۳۷ را در برمی گیرند)، درباره خیام خواهد بود. هر محققی که مطلبی درباره حکیم عمر خیام نوشته و با انصاف و منطقی نگاه کرده است، ما گُل آن مطلب را (حتی اگر با نظری متفاوت نوشته شده باشد) با نام آن محقق، مورد استفاده قرار خواهیم داد.
به گفته رضایی، در این سلسله برنامه، هر شب، یک موضوع خاص مطرح می شود. به عنوان مثال پیش درآمدی بر تاریخ ادبیات در ایران، آغاز تلاش ها برای وحدت کلمه در بین مسلمانان، شکل گیری علوم، ادبیات پهلوی و لهجه دری موضوعات برنامه اول تا پنجم را شامل می شوند.
این سردبیر برنامه های ادبی اضافه کرد: شکوفایی زبان فارسی، تحولات ادبیات فارسی، زندگی تک تک شاعران و نویسندگان فارسی، نگرش آنها به زندگی و زمانه، منظری که از آن به شعر و نویسندگی نگاه می کردند، رویکردشان به انواع دیگر علوم و هنرها، آثاری که در زمینه های گوناگون خلق کردند، ویژگی های زمانه ای که در آن می زیستند، نظر دیگران درباره شخصیت و کار آنها، موضوعات فرعی را شامل می شوند که هر کدام، یک برنامه را به طور اختصاصی در بر خواهند داشت.
رضایی با بیان اینکه «هزاره ادب پارسی» قرار است از نویسندگان و شاعران متقدم آغاز کند و به معاصران برسد، توضیح داد: از مطالب بزرگان ادبیات ایران (امثال بدیع الزمان فروزانفر و...) نیز درباره زوایایی از ادبیات معاصر و از نظریات منتقدان مصلح ( امثال عبدالعلی دستغیب و...) درباره جریان های نو در ادبیات معاصر، استفاده خواهد شد. همچنین، با استادان برجسته ادبیات در دانشگاه های معتبر ایران، در زمینه مشاوره برای این برنامه، مذاکراتی صورت گرفته و از نظریات کارشناسانه و نظارتی آنها در یک همکاری درازمدت، استفاده شده و خواهد شد.
به گزارش ایسنا، قرار است نسخه های صوتی این برنامه، که همراه با گفتارهای آرشیوی استادان و ادیبان شرکت کننده در برنامه های رادیویی دوران های مختلف است، پس از پخش از رادیو فرهنگ، در سطحی وسیع، در اختیار عموم و بخصوص دانشجویان و به ویژه فارسی زبانان خارج از کشور قرار گیرد.
عوامل «هزاره ادب پارسی»، بجز هدایت کلی آن که بر عهده مدیر رادیو فرهنگ، علیرضا حبیبی است، عبارتند از: پژوهش و نگارش: محمدباقر رضایی، گوینده: استاد بهروز رضوی و تهیه کننده: محمد حسینی باغسنگانی.
برنامه «هزاره ادب پارسی» در گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ به مدیریت مرتضی صداقتگو تولید و پس از پخش، در سایت این شبکه رادیویی و اپلیکیشن ایرانصدا بارگذاری می شود تا برای عموم مخاطبان، قابل دسترسی باشد.
کد مطلب: 138885
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *