۰
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۴۲
گزارش "مردم سالاری آنلاین" از طرح جدید انتخابات ریاست ریاست جمهوری 

چه کسانی دیگر نمی توانند رئیس جمهور شوند؟

طبق قانون جدید انتخابات ریاست جمهوری که کلیات آن در مجلس تصویب شد، کاندیداها باید حداقل سن ۴۵ سال تمام و حداکثر سن ۷۰ سال تمام در هنگام ثبت نام داشته باشند.
چه کسانی دیگر نمی توانند رئیس جمهور شوند؟
طبق قانون جدید انتخابات ریاست جمهوری که کلیات آن در مجلس تصویب شد، کاندیداها باید حداقل سن ۴۵ سال تمام و حداکثر سن ۷۰ سال تمام در هنگام ثبت نام داشته باشند.
اگرچه این طرح، هنوز «قانون» نشده و باید در جلسات بعدی مجلس، مواد آن تصویب شود و سپس مورد تائید شورای نگهبان قرار گیرد اما بر فرض اینکه ماده مربوط به سن کاندیداها تغییر نکند و مورد قبول شورای نگهبان واقع شود، بسیاری از کسانی که در سالهای قبل کاندیدای ریاست جمهوری بودند، از این به بعد، حتی امکان ثبت نام در انتخابات را هم ندارند! با توجه به این طرح در انتخابات سال ۱۴۰۰ ریاست جمهوری فقط کسانی امکان ثبت نام دارند که در فاصله سالهای بین ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۵ به دنیا آمده باشند. 
به گزارش «مردم سالاری آنلاین» اسامی مطرح ترین افرادی که با توجه به این طرح دیگر امکان ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری را ندارند، عبارتند از: سید محمد خاتمی، متولد ۱۳۳۲ ( ۷۷ ساله) ، علی اکبر ناطق ، متولد ۱۳۲۳ (۷۶ ساله ) ، غلامعلی حداد عادل ، متولد ۱۳۲۴ ( ۷۵ ساله)، علی اکبر ولایتی، متولد ۱۳۲۴( ۷۵ ساله)، مصطفی هاشمی طبا،  متولد ۱۳۲۵ ( ۷۴ ساله)، مصطفی میرسلیم ، متولد ۱۳۲۶ ( ۷۳ ساله) ، عبدالله نوری، متولد ۱۳۲۸ (۷۱ ساله) و محمد غرضی، متولد ۱۳۲۰( ۷۹ ساله).
همچنین افرادی هم هستند که در ماه های اخیر، به عنوان گزینه های احتمالی کاندیداتوری مطرح شده بودند اما با توجه به این طرح حضور آنها هم در انتخابات ۱۴۰۰ منتفی است. مشهورترین این افراد عبارتنداز: محمدباقر نوبخت، متولد ۱۳۲۹ ( ۷۰ ساله)، محممدجواد آذری جهرمی، متولد ۱۳۶۰  ( ۳۹ ساله)  و مهرداد بذرپاش،  متولد ۱۳۵۹ ( ۴۰ ساله) .
همچنین افرادی از جمله محمدرضا عارف،  متولد ۱۳۳۰ (۶۹ ساله) ، محسن رضایی میرقائد ، متولد ۱۳۳۳ (۶۶ ساله) و محمدحسن ابوترابی متولد ۱۳۳۲ ( ۶۷ ساله) هم تنها در انتخابات ۱۴۰۰ امکان ثبت نام دارند و در صورتی که این دوره کاندیدا نشوند ، دیگر باید سودای ریاست جمهوری را از سر خارج کنند.
 گفتنی است در دو دهه اول انقلاب کاندیداتوری در انتخابت مجلس شورای اسلامی هم محدودیت سنی نداشت اما در اصلاح قانون انتخابات حداقل سن سی سال تمام و حداکثر هفتاد و پنج سال تمام (در هنگام ثبت نام) به عنوان شرط سنی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی لحاظ شد.
کد مطلب: 139045
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *