کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دبیرکل حزب مردم‌سالاری:

با پیروزی بایدن نباید تصور کرد که روابط ایران و آمریکا به سرعت بهبود یابد

نباید جمهوری اسلامی ایران اولویت اول سیاست خارجی آمریکا باشد

11 آبان 1399 ساعت 20:43

مناظره دکتر مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر هادی آجیلی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی درخصوص بررسی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سیاست‌های آمریکا و اقدامات ایران در مواجهه با آن، روز یکشنبه ۱۱ آبان  به همت انجمن اسلامی مستقل دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی به طور زنده در اینستاگرام برگزار شد.


مناظره دکتر مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر هادی آجیلی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی درخصوص بررسی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سیاست‌های آمریکا و اقدامات ایران در مواجهه با آن، روز یکشنبه ۱۱ آبان  به همت انجمن اسلامی مستقل دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی به طور زنده در اینستاگرام برگزار شد.
به گزارش «مردم‌سالاری آنلاین»، در این نشست که بیش از ۲ ساعت به طول انجامید سخنرانان پس از بحث به پرسش‌های دانشجویان که به صورت برخط پرسیده می‌شد نیز پاسخ گفتند.
دکتر مصطفی کواکبیان سخنان خود را با محکوم کردن هرگونه توهین به پیامبر اسلام (ص) آغاز کرد و گفت: البته آقای مکرون عقب‌نشینی کرد و حوادث اخیر را نیز به حساب همه مسلمانان یا پیروان دین خاصی نگذاشت.
وی درباره موضوع ایران و آمریکا گفت: آغاز تقابل عملی ایران و آمریکا را می‌توان کودتای ۱۳۳۲ و سرنگونی حکومت ملی مرحوم دکتر مصدق دانست که در جریان این رویداد آمریکا از دولت کودتا حمایت کرد. پس از آن نیز در جریان انقلاب اسلامی با پناه دادن به شاه ایران عملا در مقابل انقلاب اسلامی ایران ایستاد. ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در ایران نیز واکنش مردم بود و گام دیگری در مسیر تنش بین ایران و آمریکا بود.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری تصریح کرد: در فروردین ۵۹ این آمریکا بود که روابط خود با ایران را قطع کرد و امام خمینی(ره) نیز از این قطع ارتباط استقبال کردند. سپس جنگ تحمیلی ۸ ساله با ایستادن تمام قد آمریکا پشت سر صدام حسین همراه شد و از نوع تنش‌ها و اختلافات ریز و درشت با آمریکا فراوان داریم.
کواکبیان افزود: علی‌رغم تمامی اقدامات و مذاکراتی که در این سال‌ها بر سر موضوعاتی همچون تبادل زندانیان، عراق و افغانستان و … بین ایران و آمریکا صورت گرفته، قطع ارتباط دیپلماتیک همچنان به قوت خود باقی است.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی انتخابات آمریکا در شرایط فعلی نشان می‌دهد فعلا براساس آخرین نظرسنجی‌ها و دیدگاه‌های رسانه‌های دنیا احتمال پیروزی بایدن بیش از ترامپ است.
وی افزود: البته ممکن است در همین یکی دو روز اتفاقاتی رخ دهد که منجر به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود. البته حالت سومی نیز وجود دارد که ترامپ  در صورت شکست آرای پستی را نپذیرد و در صحت آرا پستی تشکیک کند و یا اساسا بخواهد به راحتی قدرت را واگذار نکند هرچند طبق قوانین آمریکا جای مانور چندانی برای ترامپ برای بر هم زدن زمین بازی وجود ندارد.
رئیس خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور گفت: البته باید توجه داشت انتخاب هر یک از این دو تاثیر چندانی در سیاست‌های کلی ایالات متحده نسبت به ایران نخواهد داشت؛ اما نمی‌توان از تاثیر این انتخابات بر جهان و از جمله ایران به طور کلی چشم‌پوشی کرد و به هرصورت این انتخابات بر ایران و جهان تاثیراتی خواهد گذاشت.
کواکبیان درخصوص میزان تاثیر پیروزی بایدن بر وضعیت اقتصادی ایران گفت: اینکه با پیروزی بایدن شاخص بورس اوج می‌گیرد، قیمت‌ها کاهش می‌یابد و نرخ ارز و دلار به سرعت کاهش می‌یابد این خوش‌بینی افراطی است. با توجه به مواضعی که بایدن اتخاذ کرده ممکن است در چند ماه اول گشایش‌هایی حاصل شود؛ اما به دلیل حضور لابی‌های قدرتمند فروش سلاح، لابی اسرائیل و کشورهای مرتجع منطقه قطعا بیکار نخواهند نشست و تمام تلاششان را در جهت اختلاف افکنی بین ایران و آمریکا خواهند کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس دهم تصریح کرد: امکان مذاکره با آمریکا در صورت پیروزی بایدن و بازگشت وی به برجام وجود دارد البته آمریکا ممکن است این‌بار به مسائلی چون نفوذ منطقه‌ای ایران و توان موشکی ورود کند. باید توجه داشت که مقام رهبری نیز گفته‌اند که با این دولت فعلی مذاکره نمی‌کنیم، لذا ممکن است با دولت بعدی آمریکا مذاکره صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: در عرصه روابط بین‌الملل و سیاست خارجی نباید منفعل باشیم و منتظر اقدام طرف مقابل بمانیم؛ اگر دولت بایدن روی کار آمد، اگر بازی دیپلماتیک را درست بلد باشیم، باید طوری عمل کنیم که ایران مسئله اول دولت آمریکا نشود. این موضوع امکان پذیر است، چراکه هم اکنون آمریکا دارای مشکلات داخلی و خارجی فراوانی است که تاثیرات بیشتری نیز بر این کشور دارد.
کواکبیان با برشمردن برخی از این مشکلات گفت: مشکلات داخلی آمریکا همچون بحران کرونا، وضعیت اقتصاد آسیب دیده از کرونا، تقابل اقتصادی با چین، درگیری‌های روسیه و خروج ترامپ از بسیاری از کنوانسیون‌های بین‌المللی به حد کافی از بایدن زمان خواهد گرفت که نوبت به ایران نرسد،‌ البته این به شرطی است که دیپلماسی فعالانه داشته باشیم و منتظر تصمیم آمریکا برای خودمان نمانیم.
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس دهم افزود: باید توجه داشته باشیم که موجودی به نام ترامپ در عالم سیاست آمریکا ظهور کرد و به لطف برخی عوامل داخلی و دخالت‌ها و فشارهای خارجی از برجام خارج شد؛ همین موضوع سرچشمه بسیاری از مشکلاتی است که اکنون با آن روبرو هستیم. همین حالا در زمینه لوایح FATF تعلل در تصویب و تعیین تکلیف این لوایح مهم موجب شد به لیست سیاه منتقل شویم و از این دست اقدامات در زمینه برجام و برهم خوردن آن بی تاثیر نبود.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: درحال حاضر نباید فکر کنیم که دولت هم چندان تمایلی به بازگشت آمریکا به برجام دارد؛ چرا که درشرایط فعلی بازگشت آمریکا به برجام منجر به دادن اختیار استفاده از مکانیسم ماشه و انجام مجدد همان تعهدات برجامی که ما از آن عدول کرده‌ایم خواهد شد. بازگشت به برجام تنها در صورتی برای ما جذاب خواهد بود که منجر به تامین منافع ملی ما شود. حتی اگر مذاکره با ترامپ نیز به تامین منافع ملی ما منجر شود، نباید چندان مانعی حتی برای مذاکره با ترامپ وجود داشته باشد. هرچند که من فکر می‌کنم تا انتخابات ریاست جمهوری ما در خرداد 1400 هیچ مذاکره‌ای با ترامپ صورت نگیرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در خصوص مخالفت یا موافقت رهبری با مذاکره با آمریکا گفت: ایشان هیچگاه خوشبین به این‌گونه مذاکرات نبودند ولی در مواقعی هم با اصل مذاکره مخالفتی نداشتند؛ یعنی آنکه ما برای همه شرایط ممنوع‌المذاکره نیستیم.
 
 


کد مطلب: 139059

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/139059/پیروزی-بایدن-نباید-تصور-روابط-ایران-آمریکا-سرعت-بهبود-یابد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir