۰
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۴۱
"مردم سالاری آنلاین" گزارش می دهد

تب معرفی داروی ضدکرونا داغ‌تر از خود کرونا!

یکی از رقابت‌هایی که پس از شیوع کرونا در جهان شکل گرفته رقابت برای کشف واکسن یا دارویی برای کنترل بیماری است. موسسات علمی ‌و پزشکی سراسر جهان تحقیقات گسترده‌ای را برای دستیابی به داروی موثر بر ویروس کرونا آغاز کرده‌اند و در این راستا هم به نتایجی دست یافته‌اند که البته هیچکدام به قطعیت نرسیده است.
تب معرفی داروی ضدکرونا داغ‌تر از خود کرونا!
یکی از رقابت‌هایی که پس از شیوع کرونا در جهان شکل گرفته رقابت برای کشف واکسن یا دارویی برای کنترل بیماری است. موسسات علمی ‌و پزشکی سراسر جهان تحقیقات گسترده‌ای را برای دستیابی به داروی موثر بر ویروس کرونا آغاز کرده‌اند و در این راستا هم به نتایجی دست یافته‌اند که البته هیچکدام به قطعیت نرسیده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، ایران هم با داشتن متخصصان علمی ‌و پزشکی ماه‌هاست که همپای محققان جهانی، تحقیقات گسترده‌ای را برای کشف واکسن کرونا انجام داده است. وزارت بهداشت هم اعلام کرده که این تحقیقات به جاهای خوبی رسیده، اما هنوز به قطعیتی برای کشف داروی کرونا نرسیده است.
با این حال تقریبا روزی نیست که اخباری درباره کشف دارو یا موثر بودن دارویی برای کنترل بیماری نخوانیم. تب کشف دارو به حدی داغ شده که حتی برخی از افراد غیرمتخصص در حوزه پزشکی هم سعی دارند تا با دخالت در امور پزشکی موادی را به عنوان داروی کرونا معرفی کنند. 

تجویز داروهای طب اسلامی!
درحالیکه جهان در شوک اپیدمی ‌کرونا فرو رفته بود از همان ابتدا در ایران خبرهایی با عناوینی نظیر «کشف داروی کرونا»؛ «تست موفق» و ... در فضای رسانه‌ای بویژه فضای مجازی منتشر می‌شد. در دی‌ماه سال گذشته، عباس تبریزیان که خود را پدر طب اسلامی ‌می‌داند، از موثر بودن روغن بنفشه برای درمان این بیماری خبر داد، فعالیت‌های تبریزیان در سال‌های اخیر با واکنش منفی وزارت بهداشت و پزشکان و برخی روحانیون همراه بوده است.
بعد از آن هم جنجال شاگرد او، شیخ مرتضی کهنسال شکل گرفت که برای شفای بیماران کرونایی، با انگشت به دهان و دماغ مبتلایان کرونا «عطر پیامبر» می‌مالید. بعد از آن هم «مهدی سبیلی»، یکی دیگر از کسانی که خود را متخصص طب اسلامی می‌دانست و مدیر انجمن علمی ‌و آموزشی طب الصادق بود، یافته‌اش در مقابله با کرونا را که همان «نوشیدن ادرار شتر» بود به نمایش گذاشت.
در کنار همه اینها بارها شاهد معرفی داروهایی برای درمان بیماری کویید۱۹ بودیم که از سوی افراد مختلفی صورت گرفت که معلوم شد آنها هم اثری بر این بیماری ندارند. فاویپیراویر، رمدسیویر، آیورمکتین، نایتازوکسانید، نیکلوزامید و مریمه‌پودیب و ... از جمله این داروها هستند که در مقاطعی بر موثر بودن آنها در کنترل این بیماری تاکید شده بود.

نمایش دارو در مجلس!
تب معرفی دارو با گذشتن از طبیبان طب اسلامی ‌و طب گیاهی؛ به نمایندگان مجلس یازدهم هم رسید! درحالیکه وزارت بهداشت سعی داشت تا افراد غیرمتخصص را در عدم دخالت و معرفی داروی کرونا اغنا کند، نمایش نماینده مردم همدان در مجلس برای معرفی داروی ضد کرونا رقم خورد.
احمد حسین فلاحی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی ‌در جلسه علنی صبح روز یکشنبه ۲۷ مهر ۹۹ مجلس در اخطاری مستند به اصل ۱۲۱ قانون اساسی و با اشاره به آمار فوت ناشی از کرونا در هر شش دقیقه مدعی شد: «این درحالیست که برخی استان‌ها دارویی ساخته‌اند و من یک نمونه آن را آورده‌ام که هشت ماه پیش برای درمان قطعی کرونا معرفی شده، اما به آن توجه نشده است.»
علی نیکزاد، عضو هیات رئیسه مجلس هم که اداره جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر خطاب به وزارت بهداشت گفت: «آقای فلاحی دارو را همراه خود آورده، به این موضوع رسیدگی کنید.»
دکتر سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت نیز در واکنش به ادعای این نماینده مجلس تاکید کرد: «ما هیچ داروی قطعی برای درمان کرونا نداریم و داروی مورد ادعای ایشان نیز یک قطره است که احتمالاً ضد احتقان است و برای سرفه استفاده می‌‌شود.»
از هنرمند و مجری گرفته تا فلان مسئول قدیمی‌ که هیچ ارتباطی به داروسازی و پزشکی ندارد، درباره داروهای کرونا اظهارنظر می‌کنند و نکته جالب این‌جاست که ۹۹ درصد این اظهارنظرها با قطعیت فراوان از طرف راوی همراه است. یعنی گوینده آن‌قدر با اطمینان حرف می‌زند که شنونده می‌ماند چرا این فرمول دم دستی را سازمان غذا و داروی آمریکا یا سازمان جهانی بهداشت یا همین کمیته علمی ‌کرونای کشور خودمان کشف نکرده و روی بیماران سرپایی و بستری به کار نبسته است؟ یا چرا همین زردچوبه و فلان گیاه به فکر شرکت‌های بزرگ جهان نرسیده است؟

و حالا ادعایی جدید...
یکی از این داروها که همین چند روز قبل با برچسب «داروی قطعی» کرونا در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها بیشتر از همه ماه‌های اخیر مطرح شد، دارویی مورد ادعا در استان کرمانشاه است. دارویی که هنوز کارآزمایی‌های بالینی گسترده‌ای را نگذرانده و مجوزی از سازمان غذا و دارو برای «درمان قطعی کرونا» ندارد، اما به صورت رایگان به دست افراد می‌رسد. به هر حال حتی اگر این دارو یا سایر داروها مجوزی بگیرند هم باید در کارآزمایی‌های بالینی گسترده شرکت کنند و نباید به همین سادگی روی بیماران مختلف تست شوند.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه برخی داروهای مورد ادعا برای درمان کرونا گفت: «نه تنها در کشور ما بلکه در هیچ کجای دنیا هیچ دارویی به طور مستقیم برای کرونا تاثیر داشته باشد، شناسایی نشده و این داروهای شیمیایی که اکنون استفاده می‌شوند برای بیماری و ویروس‌های دیگر هستند که برای این ویروس هم استفاده می‌شود. متاسفانه تاکنون اکثر این داروها موثر نبوده یا تاثیر اندکی داشته‌اند. داروهای گیاهی هم تنها می‌توانند در کاهش برخی عوارض مانند سرفه تاثیرگذار باشند.»
کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی‌و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز درباره این دارو گفت: «ادعای مطرح شده از طرف وزارت بهداشت در حال بررسی است.»
این روزها با شدت گرفتن بیماری افرادی بیشتری سعی دارند برای کسب سود داروهای بی‎مصرف و حتی زیان باری را به مردم بفروشند که این کار قطعا سلامت عمومی را به خطر می‌اندازند، شاید بهتر باشد وزارت بهداشت برای جلوگیری از افزایش تب تجویز داروهای تقلبی برای کرونا اقدامی جدی‌تر از تکذیب انجام دهد!
گزارش: محمد سیاح
کد مطلب: 139368
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *