۰
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۰۹
"مردم سالاری آنلاین" نرخ تورم کشورها در سال ۲۰۲۰ را بررسی می کند

ایران دارای پنجمین نرخ تورم بالا در جهان

مروری بر نرخ تورم در کشورهای مختلف جهان نشان می دهد ایران دارای پنجمین نرخ تورم بالا در جهان است.
ایران دارای پنجمین نرخ تورم بالا در جهان
مروری بر نرخ تورم در کشورهای مختلف جهان نشان می دهد ایران دارای پنجمین نرخ تورم بالا در جهان است.
به گزارش مردم‌سالاری آنلاین، مروری بر آمار سایت اقتصادی tradingeconomics نشان می دهد بر مبنای میانگین نرخ تورم کشورهای جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی تاکنون، فقط ۲۳ کشور جهان دارای تورم دو رقمی هستند و فقط ده کشور تورم بالای ۲۰ درصد دارند که ایران هم در زمره همین کشورهاست. 
نرخ تورم برابر است با تغییر در یک شاخص قیمت که معمولاً شاخص قیمت مصرف‌کننده ‌است. زمانی که اقتصاددانان دربارهٔ تورم صحبت می‌کنند، به رشد سطح عمومی قیمت‌ها اشاره دارند؛ در واقع تورم یعنی باید برای خرید کالاها و خدمات، پول بیشتری پرداخت شود. به عنوان مثال وقتی گفته می شود نرخ تورم سالانه در ایران ۴۱ درصد است به این معناست که مردم ایران باید به طور میانگین، ۴۱ درصد بیشتر از زمان مشابه در سال گذشته، باید برای خرید کالاها یا خدماتی مشخص هزینه کنند و مثلا اگر پارسال مجموعه ای از کالاها را با قیمت صد هزار تومان تهیه می کردند، امسال همان کالاها را باید ۱۴۱ هزار تومان خریداری کنند. البته چون تورم، سبد کاملی از کالاها و خدمات و تفریحات را در بر می گیرد، ممکن است تورم کالاهای خوراکی محسوس تر از تورم برخی اقلام دیگر باشد؛ کمااینکه در ایران نیز به همین شکل است. جالب است بدانید ابر تورم یا تورم افسارگسیخته زمانی به‌وجود می‌آید که تورم بیش از ۵۰ درصد در ماه باشد که با این تعریف ایران در مرز ابرتورم قرار گرفته است! 
از بین کشورهایی با تورم بالا، ونزوئلا با تورم ۱۸۱۳ درصد تکلیف مشخصی دارد و احتمالا زمانی که شما این گزارش را می خوانید، نرخ تورم ونزوئلا از این رقم، بیشتر هم شده است. ونزوئلا بالاترین نرخ تورم را در جهان دارد و زیمبابوه با تورم ۴۷۱ درصدی، سودان با تورم ۲۱۲ درصدی و لبنان با تورم ۱۳۱، کشورهایی هستند که تورم سه رقمی دارند. 
در بین کشورهایی که دارای تورم دو رقمی هستند، ایران با تورم ۴۱.۴ درصد در صدر قرار دارد و در دنیا هم پنجم است و کشورهای سورینام، آرژانتین ، هائیتی ، کنگو  و آنگولا در رتبه های بعدی قرار دارند. همه این کشورها تورم بالاتر از بیست درصد دارند. 
نرخ تورم ایران از تمامی کشورهای منطقه و همسایگان هم بالاتر است. کشورهایی همچون ترکمنستان و سوریه با اقتصادی ضعیف، تورم ۱۳ درصدی دارند و نرخ تورم ترکیه هم نزدیک به ۱۲ درصد است. اما همسایگان شرقی ایران یعنی پاکستان و افغانستان، تورم ۸.۹ درصدی و ۵.۷ درصدی دارند. دو همسایه شمالی ایران که در حال جنگ با هم هستند یعنی جمهوری آذربایجان و ارمنستان، به ترتیب دارای تورم ۲.۹ درصدی و ۱.۳ درصدی هستند و نرخ تورم در کویت فقط ۲ درصد و در عراق صفر است!
از کشورهای منطقه، عربستان با تورم ۵.۷ درصدی اوضاع چندان مطلوبی ندارد؛ هرچند وضعیتش به مراتب بهتر از ایران است. اما برخی کشورها تورم منفی دارند! تورم فلسطین منفی ۰.۷ درصد، تورم بحرین منفی ۱.۵ درصد، و تورم قطر و امارات منفی ۲.۳ درصد است که نشان می دهد اغلب کشورها مشکل تورم را تا حد زیادی حل کرده اند و لااقل با تورم افسارگسیخته از نوع تورم چهل درصدی ایران مواجه نیستند.
کد مطلب: 139770
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *