۰
يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۴۵
دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی:

کاهش توزیع انسولین در کشور

دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: در طول سه سال گذشته یعنی از سال ۹۷ تا ۹۹ در کشور با کاهش توزیع انسولین رو به رو بوده‌ایم در حالی که جمعیت بیماران نیازمند به انسولین افزایش پیدا کرده است.
کاهش توزیع انسولین در کشور
 دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: در طول سه سال گذشته یعنی از سال ۹۷ تا ۹۹ در کشور با کاهش توزیع انسولین رو به رو بوده‌ایم در حالی که جمعیت بیماران نیازمند به انسولین افزایش پیدا کرده است.
محمدرضا افخمی امروز در نشست خبری در خصوص دلایل کمبود داروی انسولین و کمبودهای دارویی که در انجمن داروسازان خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: کمبودهای دارویی به شدت در سطح استان و همچنین کشور وجود دارد و این کمبودها مردم را نگران کرده است. هدف ما شفاف‌سازی و تنویر افکار عمومی است.
وی افزود: مهمترین مساله‌ای که این روزها در کشور و در بین تمام مردم مورد بحث قرار گرفته، موضوع انسولین است زیرا بیماری دیابت بسیار در جامعه شایع شده است. انسولین در تمام فرم‌ها و  شکل‌های مختلف دارویی حیاتی و اصلی دیابت است و کمبود این دارو باعث می‌شود تا استرس بیماران بیشتر شود که این، خود نیز باعث تشدید بیماری شده و ممکن است باعث بروز مشکلات دیگری برای بیمار از جمله کما و مرگ ‌شود.
دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی ادمه داد: اگرچه کمبود داروهای دیگری هم در حال حاضر وجود دارد ولی هیچکدام مانند انسولین حیاتی نیست. در طول سه سال گذشته، یعنی از سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹،در کشور با کاهش توزیع انسولین روبه‌رو بوده‌ایم؛ در حالی که جمعیت بیماران نیازمند به انسولین افزایش پیدا کرده و شاید ماه‌هایی وجود داشته که توزیع انسولین در داروخانه‌ها انجام نگردیده است.
افخمی با اشاره به اینکه داروخانه‌ها در مرکز انتظارات شهروندان قرار دارد بیان کرد: داروخانه‌ها مکانی است که پس از دریافت دارو، آن را توزیع می‌کند. اگر دارویی موجود نباشد، داروخانه‌ها نمی‌توانند کاری انجام دهند. اگر مردم بدانند توزیع این دارو در کشور کمتر شده، انتظاراتشان را از کسانی که تصمیم‌گیرنده و توزیع‌کننده هستند، منطقی‌تر و کمتر خواهند کرد.
وی افزود: اگر دارو موجود باشد، معاونت غذا و دارو برنامه‌ریزی کرده و در شرکت‌ها و داروخانه‌ها تقاتم مورد نیاز را توزیع می‌کنند. وقتی کمبود دارو پیش می‌آید، معاونت مزبور باید تمهیداتی بیاندیشد. در حال حاضر شرایط بسیار سختی وجود دارد و در هیچ سالی به اندازه امسال به این صورت مشکل کمبود دارو نداشته‌ایم.
دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی ادامه داد: پرمصرفتین نوع انسولین، «لنتوس» است که اکثر دیابتی‌ها از آن استفاده می‌کنند. این انسولین از مهر ماه در داروخانه‌ها توزیع نشده است؛ بنابراین داروخانه‌ها با مشکل مواجه شده‌اند. سازمان غذا و دارو در خراسان رضوی و مشهد برای جبران کمبود لنتوس نوع ایرانی انسولین به نام بازالین را که انسولین قلمی است و شکل و شمایل لنتوس را دارد، از مهر ماه به بعد توزیع کرده اما بیماران از این نوع انسولین رضایت ندارند. همچنین نُوورپید و نوومیکس نیز در حال حاضر در داروخانه‎های سطح کشور توزیع نمی‌شود.
افخمی تصریح کرد: سازمان غذا و دارو در تلاش است تا داروهای انسولین را به کشور وارد نماید اما کشورمان در حال حاضر با  مشکل ارزی روبه‌رور است. تمام صحبت من این است که مشکل کمبود انسولین در کل کشور وجود دارد و این مشکل فقط مخصوص مشهد نیست و عمدتا به تحریم‌ها بازمی‌گردد.
وی افزود: مردم باید بدانند که معاونت غذا و دارو، داروخانه‌ها و شرکت‌ها هیچکدام در این شرایط مقصر نیست بلکه در حال حاضر شرایط کشور اینگونه است. به دلیل کم بودن دارو باید دارو مدیریت شود تا به دست مردم و به تعداد نفرات بیشتری برسد. معاونت غذا و دارو نیز  با معرفی داروخانه‌های منتخب برای توزیع انسولین تلاش دارد تا این امر را مدیریت کند و نظارت کافی را داشته باشد.
دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی ادامه داد: بارها و بارها از وزارت‌خانه خواسته شده تا سهم دارویی استان خراسان را افزایش دهند زیرا در مشهد به دلیل حضور بیمار از استان‌های همجوار و حضور زائران برای درمان سهمیه داروی استان کافی نیست. اگرچه در  دوران کرونا حضور  زائران کمتر شده‌اند اما باز هم به مشهد رجوع می‌‎کنند.
افخمی عنوان کرد: در حال حاضر در مورد داروهای دیگری همچون داروهای قلبی، عروقی، داروهای مربوط به بیماری کرونا، داروهای مربوط به بیماری‌های خاص، داروهای مربوط به بیماری‎های تنفسی، بیماری‌های سرطان و... با کمبود و مشکل مواجه هستیم. ما از رسانه‌ها می‌خواهیم که واقعیت‌ها را بیان نمایند.
دکتر محسن نجفی، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان خراسان رضوی، در مورد نظارت بر داروهای موجود در بازار آزاد اظهار کرد: انجمن داروسازان نهادی صنفی و غیر دولتی است. وظیفه ما نظارت نیست بلکه نظارت وظیفه دانشگاه است و ما نیروی کمک‌کننده به صنف هستیم؛ در نتیجه مواردی که مربوط به تخلفات دارویی است. علاوه بر اینکه توسط دانشگاه کنترل می‌شود ما  نیز رصد می‌کنیم. در خصوص داروهایی که در بازار آزاد وجود دارد و  در داروخانه‌ها نیست وظیفه کنترل آن بر عهده  ستاد مبارزه با داروهای قاچاق است.
کد مطلب: 139835
برچسب ها: انسولین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *