کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

"مردم سالاری آنلاین" گزارش می دهد:

کرونا، پشت باجه بانکها!

27 آبان 1399 ساعت 17:11

به عقیده بسیاری از کارشناسان بهداشتی و درمانی قدرت شیوع کرونا بیش از گذشته شده و همین موضوع هم به رشد بیش از پیش آمار مبتلایان و همچنین و فوتی‌های این بیماری دامن زده است. در این میان مدیران و مسئولان مدیریتی کشور در موضوع کرونا؛ ملزم به اتخاذ تصمیماتی برای کاهش سرعت یا قطع زنجیره انتقال ویروس هستند.


به عقیده بسیاری از کارشناسان بهداشتی و درمانی قدرت شیوع کرونا بیش از گذشته شده و همین موضوع هم به رشد بیش از پیش آمار مبتلایان و همچنین و فوتی‌های این بیماری دامن زده است. در این میان مدیران و مسئولان مدیریتی کشور در موضوع کرونا؛ ملزم به اتخاذ تصمیماتی برای کاهش سرعت یا قطع زنجیره انتقال ویروس هستند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، تعطیلی بسیاری از مشاغل و کاهش ساعت کاری و حتی کاهش ساعت عبور و مرور در داخل شهرها و منع ترددهای بین شهری هم به همین دلیل اعمال شده است. اینکه چقدر این روش‌ها موثر در کاهش بیماری و مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کووید۱۹ خواهد بود، بعدها مشخص می‌شود. اما در این میان برخی از فعالیت‌ها مانند بانک‌ها هستند که ساعت کاری آنها به گونه‌ای است که باید تمام ساعت کاری فعالیت داشته باشند. بانک‌ها محل مراجعه هر روزه مردم هستند و این مراجعات بویژه در مناطق پر ازدحامی ‌نظیر بازارها، بسیار بیشتر از شعبی است که در محلی کم رفت و آمد قرار دارند.
شیوع ویروس کرونا بسیاری از معاملات اقتصادی را ظرف هفته‌های گذشته دچار تغییر کرده و همه به دنبال این هستند که شرایطی را فراهم آورند تا مراجعات به بسیاری از دستگاه‌ها از جمله شعب بانکی کاهش یافته و کارها به صورت غیرحضوری و در بستر الکترونیکی پیش رود تا بلکه مشکلات ناشی از شیوع این ویروس به حداقل برسد.
البته برخی از بانک‌ها با توجه به شیوع بیماری و شدت یافتن آن، در بعضی از شعب خود حضور کارمندان را کاهش داده‌اند اما با توجه به وسعت کم برخی از شعب بانکها و مراجعات فراوان مردم، حتی این کاهش نیرو هم نمی‌تواند به سلامت آنها کمکی کند.
این نگرانی صرفا برای کارمندان بانک‌ها نیست، بلکه با باز ماندن شعب بانک‌ها و مراجعه افراد بسیاری به شعب برای انجام امور بانکی‌ که از طریق نرم افزارهای موبایلی بانکی و غیربانکی قابل انجام نیست، می‌تواند بیماری را توسعه دهد. 
در بین این جمعیت ممکن است افرادی ناقل ویروس باشند که در تماس با هر سطحی می‌توانند باعث آلوده شدن آن شوند. استفاده از خودکار مشترک، صندلی، برگه‌ها و غیره همه می‌توانند به شیوع بیشتر بیماری کمک کنند. 
بر اساس آخرین آماری که در وب‌سایت بانک مرکزی وجود دارد، در مجموع ۲۱ هزار و ۴۴۶ شعبه بانکی و ۲ هزار و ۳۹۷ باجه بانکی در کشور وجود دارد. اگر هر شعبه به طور میانگین ۱۰ کارمند داشته باشد چیزی حدود ۲۲۰ هزار نفر در شعب بانک‌ها مشغول کار هستند که اگر یک سوم اینها هم دورکار یا شیفت بندی شده باشند، چیزی حدود ۱۴۰ هزار کارمند در شعب هر روز حضور خواهند داشت. 
نظام بانکی اعلام کرده که تعداد تلفات کارمندان شعب بانکی به ویروس کرونا کم نیست و اگر مخاطرات ناشی از این موضوع کنترل نشود، به طور قطع شرایط پیچیده‌ خواهد شد. در واقع، مطالعات نشان می‌دهد که شعب بانکی ظرف هفته‌های گذشته یکی از کانون‌های مهم شیوع ویروس کرونا بوده‌اند که اثرات آن، گریبانگیر بسیاری از کارمندان بانکی شده و آنها را مبتلا کرده یا جان آنها را گرفته است. 
در روزهایی که به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا و تلاش برای حفظ سلامت جامعه، مرتبا پیام‌های دوری از اجتماعات و پرهیز از رفتارهای پرخطر از سوی مسئولان حوزه بهداشت به مردم مخابره می‌شود، کارکنان نظام بانکی برای جلوگیری از توقف فعالیت‌های اقتصادی مردم و بنگاه‌ها و همچنین گردش چرخ‌های اقتصادی کشور، خود را در معرض ویروس کرونا قرار داده و با حضور در شعب، تلاش دارند چرخه خدمات رسانی به مردم در این بخش قطع نشود و در این راه تعداد قابل توجهی از کارکنان بانک‌ها جان خود را نیز از دست داده‌اند.
در ایران که از اقتصاد آن درست یا غلط به عنوان اقتصاد بانک محور یاد می‌شود و فعالیت بانک‌ها در مسیر جریانات اقتصادی و اجتماعی کشور و شهروندان آن نقش اساسی ایفا می‌کنند به واسطه حضور و درگیری مستمر و بسیار زیاد اقشار مختلف جامعه با آنها، در بانک‌ها شاهد نقش و تاثیری جدید و البته نامطلوب هستیم و آن تبدیل شدن به یک شاهراه برای انتقال ویروس کرونا است.
سروکار داشتن با اسکناس که شاید از اصلی ترین راههای انتقال ویروس به افراد محسوب می‌شود، قرار گرفتن در فاصله نزدیک با افرادی که ممکن است به این ویروس مبتلا شده باشند و خودشان اطلاع نداشته باشند یا هنوز حالشان وخامت پیدا نکرده از جمله خطراتی است که کارکنان بانک‌ها در این روزها با آن مواجه‌اند و خدمات رسانی در این بخش به مردم می‌تواند سلامت فعالان عرصه بانکی کشور را به خطر بیاندازد.
نقص در اجرای سیستم بانکداری الکترونیک یکی از مشکلات اساسی در زمینه بانکداری ایرانی است و همین موضوع سبب شده تا به جز برخی از امور، باقی کارهای بانکی نیازمند حضور افراد باشد؛ شایدبهتر باشد در کنار توجه به مشاغل و اصناف به موضوع بانک‌ها هم توجه شود چراکه با
توجه به میزان مراجعات و عدم امکان اینترنتی کردن بسیاری از خدمات؛ شیوع در این کانون شدت خواهد گرفت.
گزارش: محمد سیاح


کد مطلب: 139959

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/139959/کرونا-پشت-باجه-بانکها

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir