۰
سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۴
از سوی پنج تشکل صنفی مطبوعات درخواست شد

در مرحله دوم انتخابات نماینده مدیران مسئول تجدیدنظر کنید

پنج تشکل صنفی مطبوعات در نامه ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار تجدیدنظر در مرحله دوم انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطلبوعات شدند.
در مرحله دوم انتخابات نماینده مدیران مسئول تجدیدنظر کنید
پنج تشکل صنفی مطبوعات در نامه ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار تجدیدنظر در مرحله دوم انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطلبوعات شدند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین متن کامل این نامه که به امضای انجمن صنفی مدیران روزنامه های غیر دولتی ، تعاونی اصحاب رسانه، انجمن صنفی مدیران نشریات ایران و انجمن صنفی رسانه های تخصصی کشاورزی و صنایع غذایی کشور آمده بدین شرح است:      
جناب آقاي دكتر صالحي
وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي
با سلام و احترام
همانگونه كه مستحضريد انتخابات نماينده مديران مسئول در هيات نظارت بر مطبوعات به عنوان يكي از مهم ترين رويدادهاي صنفي و موثر در سرنوشت جامعه رسانه اي كشور ، در٢٠ آبان ماه برگزار شد و به دليل آنكه هيچ يك از نامزدها موفق به كسب حد نصاب لازم نشدند انتخابات به دور دوم كشيده شد.
در اين دوره از انتخابات اين اميد وجود داشت كه بالاخره پس از هشت دوره ( يعني شانزده سال)،طلسم نمايندگي مديران مسئول توسط يك مدير دولتي شكسته شود و يكي ازمديران رسانه ها در انتخاباتي سالم و عادلانه ، با رأي اهالي اين صنف برگزيده و راهي هيات محترم نظارت شود.
در همين راستا تشكل هاي فعال در اين بخش و مديران مسئول مطبوعات و رسانه ها با شور و شوق و اميدواري به تغيير ، وارد اين رقابت انتخاباتي شدند و بسياري نيز خود را شايسته اين نمايندگي دانسته و كانديداي اين مسئوليت خطير شدند.
اما در كمال ناباوري برخي گزارش ها و اخبار از فرآيند انتخابات ، موجب ايجاد شائبه ها و نگراني هايي در سلامت اين رويداد شد. زيرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و دبيرخانه هيات نظارت به عنوان نهاد مجری كه  می بایست مطابق با مقررات عمل کرده و بطور کامل اصل بی طرفی را رعایت كند متاسفانه مقررات  و اصل  بي طرفی را رعایت نکرده است .به عنوان نمونه مي توان به موارد زير اشاره كرد:
1- در این انتخابات همانند موارد مشابه دیگر می بایست آراء مخفی بماند اما نرم افزار مورد استفاده در این انتخابات این امکان را به برگزار کنندگان انتخابات می دهد که مشاهده کنند چه کسی به کدام نامزد رأی داده است! مخفی نبودن آرا، به تنهایی برای مخدوش بودن و ابطال انتخابات کافی است.
2-مخفی نماندن آراء بطور طبیعی برای همکاران مطبوعاتی ما در رسانه های آسیب پذیر می تواند موجب ارعاب و نگرانی از رأی باشد و نگران این باشند که اگر رأی آنها مطابق با سلیقۀ دستگاه اجرایی نباشد بعداً مورد مؤاخذه و تنبیه قرار بگیرند.
3- شنیده ها حاکی از آن است که برخی عوامل طی تماس با تعدادی از رأی دهندگان از آنها خواسته اند رأی خود را عوض کرده و به نامزد مورد حمایت دستگاه اجرایی رأی بدهند.
4-گفته می شود در مواردی نيز از یک آی پی چندین بار رأی داده شده که نشان از دادن رای تجمیعی دارد.
اين قبيل شائبه ها و ابهامات به تدريج در ذهن تشكل ها، مديران مسئول و كانديداها تقويت شد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و دبيرخانه هيات نظارت به عنوان مجري و ناظر انتخابات مي بايست بطور شفاف به اين ابهامات و دغدغه ها پاسخ مي داد. متاسفانه به رغم تذكرات متعدد از سوي دلسوزان و اهالي رسانه ، هيچ گونه توجه و ترتيب اثري به اعتراضات و انتقادات داده نشد و اكنون شاهد آن هستيم كه كانديداهاي اصلي اين انتخابات از جمله آقايان مهدي رحمانيان( مدير مسئول روزنامه شرق ) ، بيژن مقدم (مدير مسئول پايگاه خبري الف) ، حسن كربلايي ( مديرمسئول پايگاه خبري نيك رو ) و احمد حکیمی پور(مدیر مسئول فصلنامه خاطرات سیاسی) كه  بسياري از تشكل ها و رسانه هاي اصلي كشور را نمايندگي مي كنند، به دليل همين شائبه ها و در اعتراض به عملكرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و دبيرخانه هيات نظارت  از اين انتخابات كناره گيري و مراتب اعتراض و انصراف خود را بطور رسمي اعلام کردند. 
در چنين شرايطي انتظار مي رود جنابعالي از كنار اين شائبه ها و اعتراضات اهالي مطبوعات و رسانه، به سادگي عبور نكنيد و با دعوت از كانديداهاي معترض و نمايندگان تشكل هاي صنفي و رسيدگي عاجل به اعتراضات آنها، شرايط را براي برگزاري انتخاباتي سالم و عادلانه و به دور از هرگونه شائبه دخالت و جانبداري ، فراهم کنید. بديهي است كه بي اعتنايي به اين اعتراضات به بي اعتباري انتخابات مربوط به يكي از فرهيخته ترين و مؤثرترين اقشار جامعه مي انجامد و مديران مسئول رسانه هاي امضاء كننده اين نامه نيز ترجيح مي دهند همصدا با كانديداهاي معترض، از شركت در اين انتخابات خودداري کرده و در شكل گيري اين انتخابات پر شائبه و ناعادلانه مشاركت نداشته باشند.
لذا با توجه به موارد فوق ضروری است :
اولاً از برگزاری مرحلۀ دوم انتخابات جلوگیری شود؛
ثانیاً یک گروه تحقیق با حضور مستقیم نماینده گان تشکل های صنفی ، برای بررسی کیفیت برگزاری انتخابات و تخلفات احتمالی تشکیل شود .
ثالثاً در صورت کشف تخلف با متخلفان برخود قانونی شود.
بدیهی است در صورت بی توجهی به این خواسته های مشروع و قانونی ، حق پیگیري از طریق نهادهای قانونی کشور محفوظ است.
رونوشت :
- جناب آقاي دكتر جهانگيري معاون اول محترم رئيس جمهوري جهت استحضار و دستور رسيدگي
- جناب آقاي دكتر واعظي رئيسدفتر محترم رئيس جمهوري جهت استحضار و دستور رسيدگي
- جناب آقای نصراله پژمان فر رياست محترم كميسيون اصل ٩٠ مجلس شوراي اسلامي جهت استحضار و دستور رسيدگي
- اعضای محترم هیات نظارت بر مطبوعات جهت استحضار و دستور رسيدگي
-جناب آقای خدادی معاون محترم مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت استحضار و اقدام لازم
 
کد مطلب: 139962
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *