۰
جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۱۸

دو برابر شدن کارشناسان دادگستری

رئیس شورای عالی کانون کارشناسان رسمی دادگستری کشور گفت: طی چهار سال گذشته تعداد کارشناسان دادگستری کشور به ۲ برابر افزایش یافته است.
 مرتضی محمدخان پنجشنبه شب در حاشیه آیین بزرگداشت روز کارشناس در کرمان اظهار داشت: در حال حاضر ۱۶ هزار کارشناس رسمی دادگستری در کشور وجود دارد که بیش از ۴ هزار نفر هم‌اکنون در حال کارآموزی هستند.
وی با بیان اینکه طی چهار سال گذشته تعداد کارشناسان به دو برابر رسیده است، بیان داشت: همچنین تعداد رشته‌های آموزشی که کارشناسان با آن سر و کار دارند از ۷۱ رشته به ۸۵ رشته رسیده است.
محمدخان افزود: ۱۴ رشته جدید این کانون شامل رشته‌های نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، آی‌تی، تکنولوژی‌های پیشرفته، هوافضا و ... است.
رئیس شورای عالی کانون کارشناسان رسمی دادگستری کشور با اشاره به اینکه کارشناسان در فرآیند دادرسی نقش ویژه دارند، خاطرنشان کرد: فرآیند دادرسی طی سال‌های گذشته از نظر زمانی به نصف رسیده است.
محمدخان با بیان اینکه هر سال حدود ۵ میلیون پرونده به قوه قضائیه وارد می‌شود که بعضی بدوی، تجدید نظر و مربوط به دیوان عالی کشور هستند، تصریح کرد: بعضی از پرونده‌های دیوان عالی کشور ممکن است دو تا سه سال طول بکشد که هم‌اکنون با کمک کارشناسان این پرونده‌ها در مدت زمان سه تا چهار ماه مختومه می‌شوند.
محمد زنگی‌آبادی رئیس هیئت‌مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان کرمان نیز اظهار داشت: کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان کرمان در حال حاضر بالغ بر ۵۰۰ عضو دارد که در ۴۲ رشته کشاورزی، راه و ساختمان، امور ثبتی، نفقه، تصادفات و ... مشغول فعالیت هستند.
وی کارشناسان را بازوی صادق و امین دادگاه دانست و گفت: با توجه به نظراتی که کارشناسان به قضات ارائه می‌دهند، نقش مهمی در دادرسی ایفا می‌کنند.
زنگی‌آبادی خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده مشخص شده بیش از ۹۰ درصد پرونده‌های حقوقی به کارشناسان ارجاع داده و حدود ۸۰ درصد پرونده‌هایی که به کارشناسان ارائه می‌شود با درایت آنان حل و فصل می‌شود.
کد مطلب: 14013
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *