کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۲عامل اصلی کنترل کرونا در چین و کره

2 آذر 1399 ساعت 8:44

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا، دلیل شیوع مجدد کرونا در کشور را تعداد تست‌های تشخیصی دانست


دبیر کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا، دلیل شیوع مجدد کرونا در کشور را تعداد تست‌های تشخیصی دانست و با بیان اینکه کشورهایی مانند چین از طریق "ایزوله هوشمند" و "تشخیص سریع" خود را در برابر این ویروس مصون نگه داشتند،گفت: ما برای مصون نگه داشتن کشور در برابر این بیماری راهی جز تولید داخل واکسن و کیت‌های تشخیص سریع نداریم.
دکتر مصطفی قانعی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به چالش کشور در دسترسی به کیت‎‌های تشخیصی گفت: در ابتدا اصل بر واردات کیت‌های تشخیصی بود؛ از این رو قرار شد کشور کره جنوبی که تولید کننده این نوع کیت‌هاست، این ابزار را در اختیار ما قرار دهد.
وی اضافه کرد: آمریکا ادعا می‎کرد که در حوزه سلامت با ایران کاری ندارد؛ ولی اقدام ما برای واردات این ابزار پزشکی محک خوبی بود؛ چرا که با این اقدام پول ایران در کره جنوبی به دستور امریکا بلوکه و مانع از انتقال این کیت‌ها به کشور شده است.
قانعی با تاکید بر اینکه اقدام درباره وارد شدن واکسن آنفلوآنزا به ایران تکرار شد و اجازه وارد شدن آن داده نشد، یادآور شد: جنایتی که امریکا با ایران مرتکب شده که نه واکسن و نه کیت به ما برسد، خلاف آن چیزی است که اعلام شده است.
رئیس کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا با بیان اینکه این کشور، شرکت‌ها را از این طریق ترسانده است، اظهار کرد: قرار بود کشور کره جنوبی به ایران کیت بفروشد، ولی با اقدام آمریکا عقب نشینی کرد و هنوز کیتی از این کشور به دست ایرانیان نرسیده است.
وی افزود: احتمال دارد که این کیت‌ها به ما برسد، ولی نیاز کشور ما را قطعا مرتفع نخواهد کرد و ما در این زمینه تنها یک راه داریم و اینکه تولید داخل داشته باشیم.
قانعی با بیان اینکه کیت‌های مورد استفاده وارداتی نیز هست، گفت: کشوری که روزانه چندین هزار تست نیاز دارد، تنها نمی‌توان کل نیازهای آن را از طریق واردات رفع کرد، ضمن آنکه ما شاهدیم نقل و انتقالات بانکی و دلاری را مسدود کردند.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه این ماجرا را همچنین در دسترسی به ماسک و PCR مشاهده کردیم، گفت: در روزهای ابتدایی شاهد بودیم که ابرقدرت‌ها ماسک می‌دزدند و انتقال دستگاه ونتیلاتور نیز با کمک نیروی پلیس انجام می‌شد.
قانعی با تاکید بر اینکه برای کنترل کرونا راهی جز تولید داخل وجود ندارد، گفت: این امر درباره واکسن این ویروس نیز صادق است و تنها راه نجات کشور، تولید داخلی واکسن کرونا است.    
کیت‌های تشخیص سریع راهی برای کاهش بار کرونا
دبیر کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا با بیان اینکه کیت تشخیص سریع ویروس کرونا و تکنولوژی مربوط به آن در روزهای اول شیوع این ویروس در کشور موجود نبود، افزود: از این رو ابتدا از کیت‌های PCR برای این منظور استفاده کردیم که تقریبا در اردیبهشت ماه این کیت در کشور تولید شد.
وی با اشاره به برخی ابهامات درباره کیت‌های تشخیص سریع، اظهار کرد: برخی ابهامات در زمینه آنتی بادی این نوع کیت‌ها مطرح شد که این بحث‌ها همچنان ادامه دارد؛ ولی کیت تشخیص سریع، از نوع کیت‌های آنتی ژن است.
قانعی در این باره توضیح داد: در تست PCR یک تا دو روز زمان نیاز دارد تا نتیجه مثبت یا منفی بودن تست کرونا به مراجعه کنندگان ارائه ‌شود، ولی کیت‌های تشخیص سریع در ۲۰ دقیقه قادرند نتایج را اعلام کنند.
دبیر کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا، میزان انتقال را یکی از موضوعات مطرح درباره این ویروس عنوان کرد و یادآور شد: اگر ما به مراجعه کننده برای تست دو روز بعد نتایج را اعلام کنیم، در صورتی که وی مبتلا باشد، در مدت این دو روز، با جامعه در تماس است؛ ولی اگر ۲۰ دقیقه بعد جواب تست به آنها اعلام شود، در همان لحظه فرد قرنطینه خواهد شد.
چرا خبری از شیوع مجدد کرونا در چین نیست
قانعی با تاکید بر اینکه در بیماری‌های ویروسی دو اصل بسیار مهم "تشخیص سریع" و "ایزوله" کردن باید مورد توجه قرار گیرد، خاطر نشان کرد: اگر این دو اصل درباره این ویروس رعایت شود، ‌هیچ کشوری دچار مشکل نخواهد شد.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه برای مقابله با این ویروس تعداد تست‌های انجام شده بسیار کم بوده است، ادامه داد: تعداد آزمایش‌ کم موجب شد که مردم تصور کنند که بیمار نیستند و در جامعه حضور می‌یافتند.
قانعی با تاکید بر ضرورت ایزوله کردن هوشمند مبتلایان به این ویروس، خاطر نشان کرد: در اجرای اقدامات ایزوله هوشمند فرد می‌داند که اگر مبتلا به این ویروس است، اجازه خروج از منزل را ندارد تا دیگران را آلوده نکند که ما در این زمینه هیچ ابزاری نداشتیم.
وی با تاکید بر اینکه در حال تجهیز به این ابزارهای هوشمند هستیم، گفت: کشورهایی مانند چین و کره جنوبی تنها با این دو ابزار (انجام تست‌های زیاد و تشخیص سریع و ایزوله کردن هوشمند) موفق شدند کشورشان را از خطرات این ویروس مصون نگه دارند.
تفاوت کیت تشخیص سریع و دستگاه دکتر عبدالاحد
دبیر کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا، کیت‌های تشخیص سریع را ابزاری برای میسر کردن تشخیص سریع عنوان کرد و یادآور شد: این کیت به تازگی رونمایی شده است.
وی در خصوص تفاوت کیت‌های تشخیص سریع رونمایی شده با دستگاه پیشرفته "تشخیص میزان اکسیژن فعال (RDSS) برای شناسایی افراد با احتمال ابتلا به کرونا" ساخته شده توسط دکتر عبدالاحد توضیح داد: در دستگاه دکتر عبدالاحد در صورتی که ریه متورم شود، می‌تواند التهاب را نشان دهد و کرونا یکی از ویروس‌هایی است که ریه را ملتهب می‌کند و به غیر از آن ویروس آنفلوآنزا و بیماری‌های باکتریایی و گازهای شیمیایی نیز می‌توانند موجب التهاب ریه شوند.
وی با بیان اینکه دستگاه دکتر عبدالاحد التهابات ریه را نشان می‌دهد نه بیماری ویروسی را، خاطر نشان کرد: این در حالی است که کیت تشخیص سریع وجود ویروس را در بدن نشان می‌دهد و نه موارد دیگر را.


کد مطلب: 140172

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/140172/۲عامل-اصلی-کنترل-کرونا-چین-کره

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir