۰
جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۱

ادعای جدید غرب علیه ایران

خبرهای منتشر شده درباره موضوع هسته ای ایران در یک ماه اخیر به گونه ای بوده که اغلب آنها حکایت از آغاز مذاکرات در آینده ای نزدیک داشت با این وجود دیپلماتهای غربی مدعی شده اند که تهران به زودی فعالیت خود برای غنی سازی اورانیوم را افزایش می دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، یک دیپلمات غربی نزدیک به آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا کرد که ایران می تواند به زودی غنی سازی اورانیوم در تاسیسات زیرزمینی خود را افزایش دهد.
به ادعای این دیپلمات، ایران می تواند در ظرف چند هفته، تولید اورانیوم خود را افزایش بدهد.
مطرح شدن این ادعا نشان می دهد که بار دیگر غرب در پی آن است تا پیش از هر گونه مذاکره خود با ایران با مطرح کردن چنین ادعاهایی تلاش کند تا دست بالا را در مذاکرات آتی در اختیار داشته باشد.
این ادعا در حالی مطرح می شد که کشورهای عضو ۱+۵ ( شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، و انگلیس به اضافه آلمان ) قرار است در تاریخ ۲۱ نوامبر ( پنج روز دیگر) گردهم آیند و در مورد رویکرد جدیدی که بر اساس آن پیشنهادهای جدیدی به ایران ارائه می شود بحث و رایزنی کنند.
برهمین اساس، امکان آن بسیار زیاد است که در این نشست این طور نتیجه گیری شود که کشورهای ۱+۵ و ایران در اوایل سال آتی میلادی نشست مشترکی را برگزار کنند.
بر اساس این رویکرد تازه، در صورتی که جمهوری اسلامی ایران گام مهمی را در جهت شفافیت و اعتماد سازی برنامه هسته‌ ای ‌اش بردارد، تحریمهای اقتصادی علیه این کشور به سرعت رفع خواهد شد.
آسوشیتدپرس، از قول مقامات آمریکایی در این گزارش اعلام کرده است که تدوین یک رویکرد تازه درباره مذاکرات آینده هسته ‌ای کشورهای گروه ١+٥ با ایران، در چارچوب تلاشهای آمریکا برای پیشگیری از شکست دور بعدی مذاکرات با ایران است.
این مقامات همچنین گفته‌ اند که این رویکرد تازه آمریکا یکی از چند گزینه ‌ای است که پیش از آغاز دور بعدی مذاکرات ارائه خواهد شد. به گفته این مقامات، در این گزینه از ایران خواسته می ‌شود تا غنی ‌سازی اورانیوم با خلوص بالا را متوقف کند، ذخیره فعلی اورانیوم خود را به خارج از کشور بفرستد، و فعالیت‌ در تاسیسات فردو را به حال تعلیق درآورد.
کد مطلب: 14037
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *