۰
شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۲
گزارش "مردم سالاری آنلاین" از تداوم رشد قیمت مرغ

پای مرغ روی نرخ مصوب

قیمت مرغ علی‌رغم وعده‌ها و اقداماتی که نهادهای مختلف از ریاست جمهوری گرفته تا مجلس، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و دیگران داشتند، باز هم پایین نیامد و همزمان با این اتفاق قیمت قسمت‌های مختلف مرغ از جمله «پای مرغ» هم رشد کرد و حتی قیمت آن بیشتر از نرخ مصوب به 27 هزار 700 تومان رسید!
پای مرغ روی نرخ مصوب
قیمت مرغ علی‌رغم وعده‌ها و اقداماتی که نهادهای مختلف از ریاست جمهوری گرفته تا مجلس، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و دیگران داشتند، باز هم پایین نیامد و همزمان با این اتفاق قیمت قسمت‌های مختلف مرغ از جمله «پای مرغ» هم رشد کرد و حتی قیمت آن بیشتر از نرخ مصوب به 27 هزار 700 تومان رسید!
به گزارش مردم سالاری آنلاین، پس از رشد افسارگسیخته قیمت مرغ، سازمان‌ها و نهادهای مختلفی وارد این موضوع شدند تا بتوانند قیمت‌ها را کنترل کنند. با این حال علت اصلی این موضوع که‌ همان گرانی نهاده‌های دامی ‌است، پابرجا باقی مانده و همین امر هم سبب شده تا مرغداران با سرکشی از قیمت‌های مصوب، با تغییراتی در میزان عرضه، موجب افزایش بی‌سابقه قیمت این محصول پروتئینی شوند.
پس از رسیدن قیمت گوشت قرمز به حدود 120 تا 150 هزار تومان در انواع مختلف آن، بسیاری از مردم به دلیل کاهش توان خرید به سمت مصرف مرغ روی آوردند. مرغداران همیشه از میزان قیمت تعیین شده برای این ماده پروتئینی گلایه داشتند و همیشه خود را متضرر از این روند تعیین قیمت می‌دانستند و از هیچ تلاشی هم برای گران شدن آن دریغ نکردند.
نمونه بارز آن معدوم‌سازی بیش از 3 میلیون قطعه جوجه یکروزه است که هنوز هم نتیجه این پرونده که افکار عمومی‌ را جریحه‌دار کرد و حتی رئیس جمهور هم دستور پیگیری و برخورد با متخلفان را داد، مشخص نیست.
برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند بازار مرغ از مرغداران و دلالانی دستور می‌گیرد که مدیریت تولید تا عرضه به بازار را در دست گرفته و همه مردم در دستان اینها بازیچه شده‌اند و آنطور هم که پیداست مسئولان هنوز نتوانسته‌اند جبهه خود در برابر آنها تقویت کنند!
 
پای مرغ 27 هزار و 700 تومان!
با رشد قیمت مرغ بسیاری از خریداران از بازار آزاد کنار رفتند و همین موضوع هم به کاهش تقاضا در بازار آزاد انجامید و این تقاضا به سمت مرغ‌های دولتی در میادین رفت.
مهدی یوسف خانی، رییس اتحادیه پرنده و ماهی، با بیان اینکه حدودا ۷۰ درصد با کاهش تقاضا در این حوزه مواجه هستیم، گفت: «درباره مرغ با نرخ آزاد این کاهش تقاضا تا ۱۰۰ درصد اتفاق افتاده و مردم به دنبال خرید مرغ دولتی گرم و منجمد هستند که همین مساله منجر به ایجاد صف‌های طویل در مراکز عرضه شده است.»
نکته مهم این است که همین مرغ دولتی هم به خیلی از متقاضیان نمی‌رسد و برخی اصلا توان خرید مرغ کامل را ندارند. با رشد قیمت کلی مرغ، مردم و بویژه آنهایی که قدرت خرید کمتری دارند، برای دادن طعم مرغ به غذاهایشان به سراغ بال، گردن و پای مرغ می‌روند که سابقا قیمت‌های بسیار پایین‌تری داشتند.
ولی همزمان با افزایش تقاضا در این موارد، قیمت‌ها رشد کردند تا جایی که براساس قیمت‌های اعلام شده در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه کننده این قسمت‌ها، بال مرغ 900 گرمی ‌حدود 49 هزار تومان، گردن مرغ بدون پوست کیلویی 13 هزار تومان و پای مرغ به 28 هزار تومان رسیده است.
این درحالیست که حداکثر قیمت مصوب مرغ در بازار 20 هزار و 400 تومان است و هر کیلوگرم پای مرغ در میادین میوه و تره بار تهران 27 هزار و 700 تومان و بالاتر از نرخ مصوب خود مرغ به فروش می‌رسد.
در حال حاضر هر بسته پای مرغ ۴۰۰ گرمی ‌در میادین میوه و تره بار تهران 11 هزار و 100 تومان به فروش می‌رسد در حالی که قیمت این محصول پیش از گرانی مرغ ۶ هزار تومان بود و همزمان با افزایش قیمت مرغ در بازار قیمت پای آن نیز افزایش یافته است.
بخشی از پای‌ مرغ‌های تولید شده در کشور به چین صادر می‌شود و بخشی از پای مرغ نیز در بازار و برای مصارف مختلف استفاده می‌شود که با گرانی مرغ تقاضا برای خرید پای آن افزایش یافت.
 
توزیع دو هزار تن مرغ بدون نتیجه!
رضا سالمی، مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران به خبرگزاری صداوسیما گفت: «با تلاش‌های صورت گرفته روزانه ۶۵۰ تن مرغ گرم و ۳۰۰ تن مرغ منجمد در میادین میوه و تره بار استان تهران و فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع خواهد شد. اکنون روزانه بین یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار تن مرغ گرم و منجمد به بازار سراسر کشور عرضه و توزیع می‌شود که پیش از این روزانه بین ۶۰۰ تن مرغ منجمد و گوشت مرغ گرم در سراسر کشور توزیع می‌شد.»
با این حال مرغ در بازار به قیمت‌های متفاوت و البته بسیار بالاتر از نرخ مصوب به فروش می‌رسد و از قیمت‌های  ۳۳ هزار تومان و حتی ۴۰ هزار تومان رد شده است، اما این محصول توسط شرکت پشتیبانی امور دام در میادین میوه و تره بار به قیمت ۱۸۵۰۰ تومان توزیع می‌شود که پایین تر از نرخ مصوب تنظیم بازار هم هست ولی این توزیع هم کمکی به کاهش قیمت مرغ نکرده است.
به لطف مدیران اقتصادی کشور چنان اوضاع قمر در عقربی بوجود آمده است که دیگر مردم نمی‌دانند چه باید بخورند و چه باید بخرند! بعد از حذف خود مرغ حالا نوبت قسمت هایی از مرغ است که شاید برخی‌ها تنها توان خرید آن را داشتند.
داستان فروش اسکلت مرغ که چندی پیش رو شد، نشان داد برخی حتی توان خرید همین بخش‌های مرغ را حتی با قیمت‌های قبلی هم نداشتند چه برسد به حالا که قیمت‌ها همینطور افزایش می‌یابد.
گزارش: محمد سیاح
 
کد مطلب: 140552
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *