کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شهردار تهران از شورای شهر تذکر گرفت

9 آذر 1399 ساعت 10:46

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران برای عدم وصول مطالبات شهرداری از دولت به پیروز حناچی شهردار تهران تذکر داد و گفت: تجربه نشان داده بیش از این نمی توان نسبت به احقاق حقوق شهروندان مسامحه کرد.


رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران برای عدم وصول مطالبات شهرداری از دولت به پیروز حناچی شهردار تهران تذکر داد و گفت: تجربه نشان داده بیش از این نمی توان نسبت به احقاق حقوق شهروندان مسامحه کرد.
به گزارش ایرنا، «محمد جواد حق شناس» روز یکشنبه در دویست و پنجاه و یکمین جلسه شورا اظهار داشت: در جلسه‌ ای که در سال نخست شورای پنجم به صورت مشترک میان اعضای شورای شهر تهران با جناب آقای روحانی رییس جمهور برگزار شد، مسئله‌ تفکیک هزینه های اداره‌ شهر تهران از هزینه های اداره‌ پایتخت به عنوان یکی از محورهای جلسه مطرح شد و در آن زمان به نظر می رسید موضع دولت در خصوص کمک به شهرداری تهران و تأمین بخشی از هزینه های نگهداشت پایتخت، مثبت و سازنده است.  
وی گفت: با این حال از آن زمان تا کنون که نزدیک به ۳ سال می گذرد، ریالی از سوی دولت به شهرداری تهران پرداخت نشده است.
حق شناس تأکید کرد: روشن است که تمرکز سازمان ها و نهادهای دولتی در شهر تهران از استانداردهای بین المللی فاصله دارد و ایران در شاخص پراکنش فضایی و آمایش سرزمینی از منظر نهادی و سازمانی، چه در سطح ملی و چه در سطح استانی با مسئله مواجه است.  
وی افزود: در این راستا کارگروه انتقال کارکنان دولت از شهر تهران در سال ۸۹ مصوب کرده است که ۱۶۳ سازمان و نهاد دولتی به ترتیب اولویت و به مرور از تهران خارج شده و در سایر استان ها استقرار یابند.  
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: با این حال و آن طور که شواهد و قراین شهر نشان می دهد، این مصوبه تاکنون اجرایی نشده است.  
وی با استناد به مصاحبه اول آذرماه جاری وزیر اقتصاد و دارایی؛ گفت: گزارش وزیر نشانگر وضعیت مطلوبی در تحقق بودجه سال جاری دولت و بیانگر شرایط امیدوار کننده ای در اقتصاد کلان کشور در موقعیت دشوار جاری است.  
حق شناس افزود: برخی از موارد شامل تامین مالی موفق بودجه از محل فروش اوراق خزانه به میزان ۹۰ هزار میلیارد تومان، تحقق صد درصد سهم هفت دوازدهم مالیات، در هفت ماهه، تامین مالی اقتصاد از محل بازار سرمایه در شش ماهه اول سال جاری به ۳۲۰ هزار میلیارد تومان، که نسبت به کل تاریخ بورس ایران بی سابقه است و دیگر شاخص های مثبت اما سوال من اینجاست؛ جای شهرداری تهران لااقل در خصوص تأدیه مطالبات از دولت کجاست؟
وی اظهار داشت:  هزینه های عظیم و پنهان پایتختی شهر تهران، کی محاسبه و در صورتحساب مطالبات مدیریت شهری تهران از دولت قرار می گیرد؟
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا افزود: با توجه به ابراز معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران مبنی بر طلب۳۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران از دولت و با عنایت به اقرار شخص شهردار محترم تهران در خصوص وجوه مطالبات و پرداختی قسمتی از مطالبات در قالب عدم دریافت هزینه های مربوط به ملک جماران که حکایت از داد و ستد میان شهرداری و دولت دارد، چرا علی رغم وجود این تعداد بدهی، شهردار محترم تهران هیچ اقدام قانونی و عملی در راستای وصول مطالبات شهر ننموده است؟
وی گفت :این در حالی است که شهرداری تهران به بانک ها مدیون است و سالیانه بابت دیون، مقدار قابل توجهی به عنوان سود پرداخت می کند.
وی ادامه داد که چرا شهرداری به وظایف قانونی خود عمل نکرده است و این بی عملی موجب زیان جدی به شهر و شهروندان شده است؟
حق شناس خاطر نشان کرد: انتظار می رفت شهرداری برای وصول هزینه های پایتخت اقدام عاجل می کرد، در حالی که این بی توجهی موجب انباشت بدهی ها و کاهش درآمدهای شهر و معطل ماندن صدها پروژه نیمه تمام شده است؟ چگونه می توان این خسارت را جبران نمود؟ چرا شهرداری تهران جربزۀ و توان ورود به عرصه تعیین تکلیف بار تحمیلی دولت بر نظام مالی شهرداری تهران را ندارد؟
عضو شورای شهر تهران به استناد قوانین جاری کشور، گفت: دولت وظایف مشخصی در قبال شهرها و شهرداری ها در حوزه های مختلف همچون توسعه حمل و نقل عمومی، نوسازی بافت های فرسوده، تأمین هوای پاک و امثالهم بر عهده دارد.
به گفته وی، دولت دوازدهم علی رغم وعده هایی که پیشتر داده بود، با مستمسک قرار دادن این مسئله که دولت توان تأمین مالی مستقیم در حوزه مسائل شهری از جمله نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، تسهیلات احیای بافت فرسوده و امثالهم را ندارد، از انجام وظایف قانونی خود سر باز زده است.
حق شناس خاطر نشان کرد: متأسفانه اظهار احتیاج مداوم شهرداری ها به کمک های مالی نیز به کام دولت از منظر تثبیت جایگاه قَدر قدرتی خوش آمده و شواهد نشان می دهد دولت دوازدهم درصدد است این مسئله را استخوان لای زخم تا پایان عمر خود ادامه دهد.
وی گفت:  با این وجود، اینکه پس از ۳ سال و اَندی از آغاز فعالیت دوره پنجم مدیریت شهری پایتخت، همچنان به مردم این پیام را مخابره کنیم که چون دولت مطالبات شهرداری را نمی دهد پروژه های مهم توسعه شهری بر زمین مانده، چیزی جز رفع تکلیف نیست، مردم حق دارند بپرسند پس شما چه کاره اید که نمی توانید حق شهر و شهروندان را بگیرید!؟ حق دارند بپرسند شما برای وصول و تعیین تکلیف این مطالبات چه کردید!؟
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در خاتمه افزود: همکاران عزیز، آقای شهردار! خواهش، توصیه، گلایه و انتقاد از عملکرد دولت اگر قرار بود گره ای در این خصوص باز کند، تاکنون کرده بود و  تجربه نشان داده بیش از این نمی توان نسبت به احقاق حقوق شهروندان تهران مسامحه کرد.
وی به شهردار تهران تذکر داد که ضروری است سازوکار مشخصی برای وصول فوری مطالبات شهرداری از دولت و پیگیری ایجاد ردیفی با عنوان «سهم دولت در تامین هزینه های اداره امور پایتخت» یا مشابه آن در بخش منابع لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و پیش بینی واقعی از میزان تحقق آن در دستور کار قرار گیرد.
همچنین افزود: با بسیج تمامی منابع و امکانات شهرداری و استفاده از ظرفیت همکاری با سایر نهادهای حاکمیتی با تمام توان اقدامات لازم را به عمل آورده و در صورت لزوم اقدامات حقوقی لازم را در این خصوص آغاز و تا احقاق حقوق شهر و شهروندان نسبت به پیگیری همه جانبه آن اقدام کند.


کد مطلب: 140596

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/140596/شهردار-تهران-شورای-شهر-تذکر-گرفت

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir