۰
دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۳
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران:

فقط ۱۰ درصد دفاتر مسافرتی تهران فعالند

رفیعی شاد، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران گفت: از ۲۲۰۰ دفتر خدمات مسافرتی در سطح استان تهران به علت شیوع ویروس کرونا و شرایط بد اقتصادی، حدود ۱۰ درصد آن فعال هستند.
فقط ۱۰ درصد دفاتر مسافرتی تهران فعالند
رفیعی شاد، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران گفت: از ۲۲۰۰ دفتر خدمات مسافرتی در سطح استان تهران به علت شیوع ویروس کرونا و شرایط بد اقتصادی، حدود ۱۰ درصد آن فعال هستند.
«امیرپویان رفیعی شاد» در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: به علت کاهش سفرهای هوایی، زیارتی و گردشگری متاسفانه ۸۰ درصد دفاتر خدمات مسافرتی در استان تهران مجبور به تعدیل نیروی انسانی خود شدند.
این مقام مسئول در انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران اظهارداشت: وقتی متوجه می شویم که ۷۰ درصد شاغلین در دفاتر خدمات مسافرتی در استان تهران خانم‌های تحصیل کرده هستند و سن اکثریت آنها بین ۲۳ تا ۳۱ سال است بیشتر اذیت و نگران آینده شاغلین در دفاتر خدمات مسافرتی می شود.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران با بیان اینکه بین ۷۰ تا۸۰ درصد فعالیت صنعت گردشگری ایران در دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران متمرکز بوده است، گفت: این در حالی است که در سال ۹۸ یک سال پرهیاهو را در عرصه صنعت گردشگری و سفرهای هوایی پشت سر گذاشتیم.
درآمد دفاترخدمات مسافرتی بین ۹۰ تا ۹۵ درصد کاهش یافت
رفیعی شاد با بیان اینکه با انتشار ویروس کرونا و لغو تورهای گردشگری و کاهش سفرهای هوایی، ریلی و زمینی درآمد دفاتر خدمات مسافرتی در کشور و در استان تهران بین ۹۰ تا ۹۵ درصد کاهش پیدا کرده است، افزود: از ۲۲۰۰ دفتر خدمات مسافرتی در سطح استان تهران شاید ۲۲۰ و حدود ۱۰ درصد آنها هم اکنون فعال هستند.
وی افزود: با جاری شدن سیل در سال گذشته در برخی استان‌های کشور نوروز ۹۸ را با شعار "سفر نرویم" آغاز کردیم چون سیل به چند استان از جمله استان فارس و شیراز لطمه زیانباری وارد کرده بود.
وی اظهارداشت: در ادامه با تداوم نوسانات ارزی و افزایش قیمت ها زمانی که در آستانه آغاز سفرهای نوروزی در سال ۹۹ بودیم، انتشار ویروس کرونا همه تورهای گردشگری را لغو و با پرداخت بهای بلیط های فروخته شده به مردم، در واقع دفاتر خدمات مسافرتی در استان تهران و در ایران ضرر هنگفتی را متحمل شدند.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران در ادامه اظهارداشت: با سقوط هواپیمایی اوکراینی و در ادامه با ترور ناجوانمردانه سردار قاسم سلیمانی توسط تروریست‌های آمریکایی به دستور ترامپ، صنعت گردشگری ایران و حمل ونقل هوایی  دچار ضرر و زیان زیادی شدند.
 شیوع بیماری کرونا تیر خلاصی بر صنعت گردشگری ایران بود
رفیعی شاد بیان کرد: با این همه حوادث، در سال ۹۹ شیوع بیماری منحوس کرونا در ایران و جهان تیر خلاصی بر پیکره نیمه جان صنعت گردشگری زد و عملاً فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی در استان تعطیل شد.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران اظهارداشت: اگر بر اثر انتشار ویروس کرونا ۳ صنعت در کشور بیشترین ضرر کردند، صنعت گردشگری در ردیف نخست آن بود و یکی از صنوفی که در این عرصه فعالیت آنها در بازار بسیار کاهش یافت دفاتر خدمات مسافرتی در سطح استان تهران بودند.
وی یادآورشد: متاسفانه با گسترش بیماری کرونا سایر فعالان عرصه های اقتصادی که زنجیروار به یکدیگر متصل بودند، آسیب جدی دیدند به طوری که تا به امروز گرفتاری فعالان عرصه های اقتصادی از دست این ویروس تاکنون ادامه داشته است.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران بیان کرد: دفاتر خدمات مسافرتی معمولاً در نیمه دوم سال ضرر می‌کنند به امید اینکه بتوانند در اسفند و فروردین ماه به تراز مثبت برسند، اما در اواخر سال گذشته و اوایل امسال کرونا کسب و کار دفاتر خدمات مسافرتی را در استان تهران از رونق انداخت به طوری که درآمدهای این دفاتر به صفر نزدیک شد.
از لحاظ فروش دفاتر خدمات مسافرتی شاید ۹۹ درصد با افت فروش مواجه بوده اند و از بین ۲۲۰۰ دفتر در استان تهران ۵ تا ۱۰ درصد آنها فعال هستند
ایران به یک کشور ارزان قیمت سفر تبدیل شده است
این مقام مسئول در انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران اظهارداشت: در حال حاضر نگرانی از شیوع بیماری کرونا شرایط روحی و روانی اقبال سفر را در کشور بسیار کم کرده است، اما بسیار امیدواریم با توجه به افزایش قیمت ارز، ایران به یک کشور ارزان قیمت برای سفر تبدیل شده و این می تواند آینده امیدوارکننده ای را برای صنعت گردشگری ایران رقم زند.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران در پایان با اشاره به ضرر و زیان این دفاتر در ماه‌های اخیر تاکید کرد: فعالیت نیمه‌جان دفاتر خدمات مسافرتی در استان تهران نیازمند حمایت های بیشتر دولتی است تا نگرانی فعالان عرصه سفر و گردشگری در کشور که ضرر و زیان بسیار زیادی به آنها وارد شده با حمایت های دولتی تا حدودی برطرف شود.
رئیس انجمن صنفی دفاترخدمات مسافرتی استان تهران گفت: معتقدم درحال حاضر ۵ و یا ۱۰ درصد دفاتر مسافرتی دفاتر خدمات مسافرتی در تهران استان تهران فعال هستند. آن هم به جهت قصد انتفاع بردن نیست، بلکه انجام تعهدات و قراردادهایی است که قبلاً برخی از دفاتر خدمات مسافرتی به آن متعهد شده‌اند.
این مقام مسئول درانجمن صنفی دفاتر سفرهوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران یادآور شد: از لحاظ فروش دفاترخدمات مسافرتی شاید ۹۹ درصد با افت فروش مواجه بوده اند و از بین ۲۲۰۰ دفتر در استان تهران ۵ تا ۱۰ درصد آنها فعال هستند.
وی با بیان اینکه فروش بلیت در دفاتر خدمات مسافرتی به علت کاهش پروازهای هوایی به حداقل خود رسیده گفت: چون مردم برای انجام سفر تمایلی نشان نمی‌دهند، لذا در صنعت حمل ونقل هوایی اکنون از حداقل ظرفیت ناوگان  استفاده می شود.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران تصریح کرد: انتظار داریم  دولت از آنها در این زمینه حمایت کند زیرا که در هر دفتر ۱۰ تا ۲۰ نفر کارمند مشغول کار بودند و این با احتساب چهار نفر اهل خانواده عدد بزرگی است و می‌توان استنباط کرد که جمعیت زیادی از این راه زندگی خود را اداره می‌کردند.  
حفظ بنگاه های زود بازده ضروری است
رفیعی شاد افزود: ۵ هزار دفتر در کشور و حدود ۲۲۰۰ دفتر در استان تهران جزو بنگاه های زود بازده هستند و در این شرایط نیاز به ایجاد بنگاه‌های زودبازده جدید نداریم و اگر بتوانیم همین بنگاه های موجود را حفظ کنیم در این شرایط بد اقتصادی کار بزرگی کرده ایم.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران بیان کرد: در این شرایط بحرانی که دغدغه یک فعال اقتصادی رو به ورشکستگی و نابودی است، پرداخت اجاره ماهانه، حقوق پرسنل و تامین هزینه های زندگی ما را در شرایط دشواری قرار داده است.
وی گفت: دولت در این شرایط باید تسهیل گری کند، زیرا پیش از این فعالان عرصه دفاتر خدمات مسافرتی و صنعت گردشگری با هزینه‌های خود در بسیاری از نمایشگاه های بین المللی حضور پیدا می کردند تا به عنوان بازاریاب بتوانند گردشگران خارجی بیشتری را برای سفر به ایران جذب کنند.
وی گفت: در شرایطی که دولت ها برای پرداخت تسهیلات مورد نیاز صنعت گردشگری خود اقدامات بزرگی را انجام دادند در این شرایط که دولت اعلام کرده هر بنگاهی نیروی انسانی خود را تعدیل نکند به ازای هر یک نفر ۱۲ و یا ۱۶ میلیون تومان پرداخت خواهد کرد در این زمینه ۳ و یا ۴  درصد از همکاران ما اقدام کردند، اما تعیین زمان مشخص و اصرار بر ارائه مدارک و تشکیل پرونده تا زمان مشخص باعث شده که همکاران من نتوانند در موعد مقرر مدارک خود را ارائه دهند و در این شرایط زمان دریافت وام نیز تمام می‌شود.
رفیعی تاکید کرد: صنعت گردشگری صنعت چند وجهی است در این صنعت باید هماهنگی لازم بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی، آموزش و پرورش و وزارت علوم وجود داشته باشد تا بتوانیم از مزیت های این صنعت چند جهی استفاده کنیم.
وی اظهارامیدواری کرد: در حالی که در سال جاری هیچ گونه فعالیت اقتصادی در این دفاتر وجود نداشته است در این شرایط مراجعه ماموران امور مالیاتی و بازرسان سازمان  تامین اجتماعی به این دفاتر و بررسی پرونده های چند ساله گذشته برای صاحبان و فعالان این عرصه اقتصادی که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند جای سوال دارد؟
تذکر مهم
این در حالی است که با رکود بازار گردشگری دفاتر خدمات مسافرتی نیز با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند که زیان مالی قابل ‌توجهی برای آنها به همراه داشته است به طوری که هم اکنون همه دفاتر خدمات مسافرتی در سطح کشور ناچار به تعدیل نیروی کار خود شده‌اند، ضمن اینکه تعداد قابل ‌توجهی از فعالان این عرصه دفاتر خود را تعطیل و از این شغل خارج شدند و در حال حاضر در سایر مشاغل مشغول به کار هستند.
با تداوم این شرایط بد اقتصادی، نیروی انسانی با تجربه این صنعت در دفاتر خدمات مسافرتی که سرمایه‌های صنعت گردشگری ایران محسوب می شوند، در حال خروج از بازار گردشگری هستند و این می تواند با آسیب جدی در آینده خسارت جبران‌ناپذیر را به این صنعت با درآمد ارزی وارد کند.
کد مطلب: 140662
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *