۰
جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۲

نفت به ۵۰ دلار می‌رسد

علائمی در دست است که ایران و ونزوئلا در ۳ ماهه اول ۲۰۲۱ به بازار باز گردند و مازاد عرضه، قیمت‌های جهانی را، تحت تاثیر قرار دهد.
علائمی در دست است که ایران و ونزوئلا در ۳ ماهه اول ۲۰۲۱ به بازار باز گردند و مازاد عرضه، قیمت‌های جهانی را، تحت تاثیر قرار دهد.
به گزارش برنا، در یک ماه پایانی سال جاری میلادی گمانه‌زنی‌ها از قیمت نفت بالا گرفته است. به ویژه آنکه اجلاس اوپک و اوپک پلاس نیز به تازگی جلسه داشتند و درباره تثبیت کاهش سطح تولید در 7.7 میلیون بشکه اختلاف داشتند. در نهایت هم، دوازدهمین نشست وزارتی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک با توافق‌نظر بر سر تسهیل روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای توافق کاهش تولید برای ژانویه ۲۰۲۱ پایان یافت.
در این میان بحث قیمت نفت و تحولات بعد از این اجلاس با گمانه‌زنی‌های بسیاری همراه است. فریدون برکشلی، رییس مرکز مطالعات انرژی وین و کارشناس بین المللی بازار نفت در این رابطه معتقد است که قیمت نفت احتمالا تا 50 دلار بالا خواهد رفت. برکشلی به برنا، گفت: اجلاس وزرای نفت اوپک 30 نوامبر و اجلاس اوپک پلاس 1 نوامبر برگزار شد. مذاکرات با اختلافاتی در مورد میزان سهمیه‌ها و درصد پایبندی اعضای اوپک، به بن بست رسیده و در ادامه‌ به ۳ دسامبر، موکول شد.
وی تاکید کرد: بیشتر اعضای اوپک پلاس، از جمله عربستان، خواستار ادامه کاهش جاری سطح تولید به میزان ۷/۷ میلیون بشکه در روز توسط اوپک و غیر اوپک شدند. تعدادی از تولید کنندگان نیز خواستار آزادی بیشتر تولید جمعی در سطح ۵/۵ بودند. استدلال بر این مبناست که با توجه به علائم مثبت در مورد کنترل ویروس و بازگشت شرایط عادی به اقتصاد جهانی، بازار کشش تقاضای بیشتری خواهد داشت.
برکشلی گفت: در همین حال، علائمی در دست است که ایران و ونزوئلا در ۳ ماهه اول ۲۰۲۱ به بازار باز گردند و مازاد عرضه، قیمت‌های جهانی را، تحت تاثیر قرار دهد. البته تا پایان امسال که تنها ۳ هفته کاری مفید از آن باقی است، احتمال افزایش قیمت برنت تا نزدیکی و آستانه ۵۰ دلار در بشکه، امکان‌پذیر است.
وی در خصوص کاهش قیمت نفت در روزهای اول دسامبر و پیش‌بینی خودش از قیمت 50 دلاری نفت، گفت: بازار در شرایط نوسان‌گیری است. واسطه‌ها از نوسانات کوتاه مدت سودگیری می‌کنند. قیمت نفت برنت تا 47.30 دلار هم رفت. سردرگمی در اجلاس اوپک در طول سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.
برکشلی علت این سردرگمی را اختلافات و دامنه خویشتن داری اعضای اوپک و اوپک پلاس دانست و گفت: نیجریه، عراق و آنگولا تخلف دارند. در عین حال تعدادی از اعضای سازمان باید تخلقات قبلی و انباشته قبلی را جبران کنند.
کد مطلب: 140886
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *