کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برگزاری جشنواره فجر بدون نمایش فیلمها!

15 آذر 1399 ساعت 17:29

دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت که جشنواره امسال بدون نمایش فیلم‌ها برگزار می‌شود و فقط داورها، فیلم‌ها را تماشا می‌کنند و سیمرغ‌ها اهدا می‌شود!


دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت که جشنواره امسال بدون نمایش فیلم‌ها برگزار می‌شود و فقط داورها، فیلم‌ها را تماشا می‌کنند و سیمرغ‌ها اهدا می‌شود!
به گزارش خبرگزاری فارس، نشست رسانه‌ای «سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد» دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، عصر امروز (شنبه ۱۵ آذر) به صورت مجازی و با اختلال آغاز شد.
وی گفت: با شیوع کرونا جشنواره‌ها در دنیا شیوه‌های مختلفی را برگزیدند. برخی جشنواره‌ها آنلاین برگزار شدند، جشنواره فیلم‌ کودک در ایران به شیوه آنلاین و فیزیکی برگزار شد. انتخاب شیوه برگزاری جشنواره فیلم فجر دشوار بود. ساده‌ترین تصمیم تعطیلی این رویداد بود اما نمی‌دانستیم که آیا این بهترین تصمیم است؟
طباطبایی‌نژاد اضافه کرد: جمع‌بندی‌های متعدد ما با اهالی سینما در شورای سیاستگذاری ما را به دو رویکرد رساند. در وهله اول برپایی جشنواره فقط برای داوران جشنواره است. یعنی جشنواره هیچ نمایشی نخواهد داشت و داوران در بخش‌های مختلف فیلم‌ها را خواهند دید. اگر در روزهای پیش رو وضعیت سلامت رو به بهبود برود، اولین گزینه این است که آثار کاندیدای هیأت داوران از جمع فیلم‌های رسیده در بخش‌های گوناگون برای مخاطبان اولویت اول (اهالی سینما و رسانه) و در اولویت دوم برای مخاطبان به شیوه ۵۰ درصدی به نمایش درآید.

* برپایی جشنواره با حداکثر ۵۰ فیلم متقاضی
دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره در موعد مقرر برگزار می‌شود و برگزیدگان ۲۷ سیمرغ روز ۲۲ بهمن اعلام خواهد شد. اگر شرایط کرونایی اجازه داد و به وضعیت ایمن رسیدیم، عموم مردم هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند فیلم‌ها را ببینند.
این مسئول سینمایی گفت: پیش‌بینی ما برای بخش سودای سیمرغ، حداکثر ۵۰ فیلم متقاضی است که آمار دقیق آن بعد از تقاضای آثار اعلام می‌شود. امسال در هیچ بخشی هیات انتخاب نداریم نه در بخش مستند، نه در بخش کوتاه، نه سودای سیمرغ نه بخش تبلیغات. البته به علاقه‌مندان و مخاطبان قول می‌دهم سه ـ چهار فیلم ماندگار در این دوره خواهیم داشت و اینگونه نیست که فیلم خوب نداشته باشیم. درباره فیلم آقای فرهادی (قهرمان) هم بعید می‌دانم فیلم ایشان به جشنواره برسد.
وی ادامه داد: در این دوره از جشنواره، هیأت داوران تمام آثار واجد شرایط حضور در جشنواره اعم از فیلم‌های حرفه‌ای و فیلم‌های اول کارگردان‌ها را در همه بخش‌ها مورد داوری قرار می‌دهد. این شانس امسال برای همه فیلم‌ها وجود دارد که شاید اگر هیات انتخاب وجود داشت، در این قضاوت لحاظ نمی‌شدند. ۱۲ بهمن ماه کاندیداهای جشنواره نزد خودمان مشخص خواهد بود. بعید می‌دانم مجموع کاندیداها بیش از ۱۰ ـ ۱۲ فیلم باشد. این کار دشواری نیست و فیلم‌ها به جشنواره خواهند رسید.
او همچنین اظهار داشت: در این دوره هیات داوران این بخش از میان فیلم‌های مستند بلند (بالای ۷۰ دقیقه) حاضر در چهاردهمین جشنواره فیلم مستند سینماحقیقت، یک فیلم را به عنوان اثر برگزیده معرفی خواهند کرد و همچنین هیأت داوران بخش فیلم‌های کوتاه از میان فیلم‌های کوتاه حائز شرایط (۳ تا ۱۵ دقیقه) حاضر در سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، یک فیلم را به عنوان اثر برگزیده معرفی خواهند کرد.
طباطبایی‌نژاد در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر اینکه شیوه پیش‌بینی‌شده برای برگزاری جشنواره فیلم فجر، آیا تحقیر و تقلیل آن در حد یک جشنواره دانشجویی نیست؟ و چه اصراری دارید که جشنواره تا این حد کوچک شود، آیا بهتر نیست به شرایط مناسبتر در سال آینده موکول شود؟» گفت: از گفت‌وگو با سینماگران به این نتیجه رسیدیم که فیلمسازی که از سال گذشته درگیر تولید اثرش بوده و درباره اثرش سکوت مطلق پیش می‌آید، این از نظر امید و روحیه برای اهالی سینما و فیلمسازان مناسب نیست. فیلمسازها تصور می‌کردند اگر جشنواره‌ برگزار نشود و درباره اثرشان هیچ گفت‌وگویی نمی‌شود،‌ زحمتشان نادیده گرفته شده است. اینطور نبینیم که اگر جشنواره بدون حضور اهالی رسانه و مردم برگزار شود، کوچک شده است. یک پروژکتور بوده و ما امروز سعی داریم امروز این چراغ را روشن نگه داریم. این یک مدل است و باید با زیست کرونایی کنار بیاییم.
دبیر جشنواره درباره امکان برپایی جشنواره فیلم فجر به صورت آنلاین هم آن را غیرممکن دانست و افزود: در این زمینه هم فکر شده بود اما این تضمین وجود ندارد فیلمی که در سامانه‌ها به نمایش دربیاید، به سرقت نرود. این یک ریسک نامعقول برای فیلم‌های سینمایی بلند در ایران است. اگر شرایط جامعه فراهم شد و به شیوه دوم رسیدیم، اهالی رسانه از ۱۲ بهمن در برج میلاد آثار جشنواره را خواهند دید.
* دستمزد دبیر و بودجه جشنواره چقدر است؟
طباطبایی‌نژاد درباره دستمزد دبیر جشنواره گفت: امسال من هنوز قراردادی امضا نکرده‌ام، اما پارسال دستمزد دبیر جشنواره ماهی ۷ میلیون تومان بود. بودجه جشنواره هم طبیعتاً نسبت به سال‌های قبل کاهش جدی خواهد داشت. الان رقم دقیق نمی‌توانم ارائه دهم اما پس از جشنواره، جزئیات آن منتشر می‌شود.
طباطبایی‌نژاد درباره فیلم حمید نعمت‌الله (قاتل و وحشی) گفت: اگر فیلمی در گردونه داوری قرار بگیرد، حتما باید پروانه نمایش ویژه جشنواره را به دست بیاورد. به لحاظ قانونی پروانه نمایش در سازمان سینمایی و معاونت نظارت برای اکران عمومی، اکران خارج از کشور و پروانه ممیزی حداقلی (نمایش در جشنواره‌ها ومراکز خاص) است که ما در گفت‌وگو با دوستان در معاونت نظارت و ارزشیابی به این نتیجه رسیدیم فیلم‌های انتخاب شده داوران توسط معاونت نظارت برای کسب پروانه نمایش حداقلی به دست بیاورند.
دبیر جشنواره در پاسخ به پرسشی پیرامون جایزه شهید سلیمانی اظهار داشت: ممکن است امسال جایزه سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی (جایزه شهید سلیمانی) به یک فیلم مستند یا کوتاه داده شود و قرار است بر اساس فراخوان این جایزه مثل سال‌های پیش به فیلم‌های بخش سودای سیمرغ اختصاص داده نشود.
در بخش پایانی این نشست خبری مجازی، دبیر جشنواره فیلم فجر، «سیمون سیمونیان» را به عنوان مسئول دبیرخانه جشنواره و «مسعود نجفی» به عنوان مدیر روابط عمومی جشنواره معرفی کرد.


کد مطلب: 140951

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/140951/برگزاری-جشنواره-فجر-بدون-نمایش-فیلمها

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir