۰
چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۶

گوترش خواستار پایبندی ایران به مفاد برجام شد

دبیرکل سازمان ملل طی گزارشی به شورای امنیت، پایبندی ایران به تعهدات خود برابر با توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را خواستار شد.
گوترش خواستار پایبندی ایران به مفاد برجام شد
دبیرکل سازمان ملل طی گزارشی به شورای امنیت، پایبندی ایران به تعهدات خود برابر با توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را خواستار شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خلیج تایمز، دبیر کل سازمان ملل از ایران خواست تا به پایبندی به مفاد مندرج ذیل توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بازگردد و نگرانی‌های مطرح شده در خصوص برنامه موشک‌های بالستیک و هسته‌ای خود را رفع کند.
آنتونیو گوترش در گزارشی به شورای امنیت نسبت به خروج دولت دونالد ترامپ از برجام در سال ۲۰۱۸ و از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران و نیز خروج تدریجی ایران از تعهدات برجامی خود از جمله در خصوص نقض محدودیت‌های مربوط به نصب سانتریفیوژ‌ها و غنی سازی اورانیوم از سال ۲۰۱۹ ابراز تاسف کرد.
دبیرکل سازمان ملل در گزارش مربوط به اجرای قطعنامه شورای امنیت در حمایت از برجام گفت این توافق در ۵ سال گذشته به طور گسترده‌ای از سوی جامعه جهانی به عنوان تائیدی بر اثربخشی چندجانبه گرایی، دیپلماسی و مذاکره و موفقیت در زمینه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نگریسته شده است.
گوترش با یادآوری اقدامات آمریکا در قبال توافق هسته‌ای ایران بر اهمیت ابتکار عمل در حمایت از روابط تجاری و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران بویژه در بحبوحه چالش‌های اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا تاکید کرد. دبیر کل سازمان ملل در مورد اجرای قطعنامه سال ۲۰۱۵ شورای امنیت که برجام را تائید می‌کند گفت: ما بر محدودیت‌های هسته ای، موشک‌های بالستیک و تجارت تسلیحاتی با ایران متمرکز هستیم.
دبیر کل سازمان ملل در ادامه گزارش خود افزود رژیم صهیونیستی در ماه ژوئن اطلاعاتی از وجود چهار موشک هدایت شونده ضد تانک ایرانی در لیبی را ارائه کرد. با این حال دبیرخانه سازمان ملل هنوز نتوانسته در خصوص نقض قطعنامه تحریم تسلیحاتی از سوی ایران در مورد مذکور تصمیم گیری کند. این مقام سازمان ملل در خصوص مصادره محموله سلاح در ژوئن ۲۰۱۹ در استرالیا گفت مهمات مصادره شده ساخت ایران نبوده است.
قرار است گزارش گوترش در جلسه ۲۲ دسامبر شورای امنیت به بحث و بررسی گذاشته شود.
کد مطلب: 141158
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *