پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۲۳

نازک‌ترین ال‌ای‌دی جهان ساخته شد

محققان دانشگاه "سنت اندروز" با ابداع سبک‌ترین و نازک‌ترین لامپ ال‌ای‌دی های تاریخ می‌توانند آینده تلفن‌های همراه و حتی پزشکی را متحول کنند.
نازک‌ترین ال‌ای‌دی جهان ساخته شد
به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، گروهی از دانشمندان روش جدیدی برای ایجاد منابع نوری بادوام، سبک و فوق العاده نازک ابداع کرده‌اند که می تواند انقلابی در فناوری‌های تلفن همراه ایجاد کند و دریچه‌ای برای پیشرفت‌های بی سابقه در علوم مغز باشد.
این تیم تحقیقاتی از ترکیبی از مولکول‌های الکترولومینسنس آلی، اکسید فلز و لایه‌های محافظتی پلیمری زیست سازگار برای ایجاد ال ای دی های آلی به نازکی کاغذ استفاده کردند.
منابع نوری جدید این تیم، آینده نمایشگرهای دیجیتال را رقم می زند و همچنین می‌تواند منجر به ساخت نمایشگرهای سبک و نازک‌تر با قابلیت خم شدن یا جمع شدن برای تبلت‌ها و تلفن‌های همراه شود.
این تحقیقات تحت هدایت دانشکده فیزیک و نجوم دانشگاه "سنت اندروز"(St. Andrews) پیش رفت.
این ال ای دی های جدید در یک بازه زمانی به اندازه کافی طولانی، همچنین می‌توانند در درمان‌های آینده برای بیماری‌های مختلف عصبی و تعدیل فعالیت مغز بیماران استفاده شود.
تلاش‌های قبلی برای ایجاد ال‌ای‌دی های آلی بسیار نازک با مشکلاتی نظیر ثبات کم در هوا و محیط‌های مرطوب روبرو بود. اما این ال‌ای‌دی های جدید در آزمایشات، ثبات و استحکام استثنایی از خود نشان دادند و حتی توانایی عملکرد در زیر آب را برای هفته‌ها دارند. علاوه بر اینکه از مقاومت لازم برای قرار گرفتن در معرض پلاسماهای گازی و حلال‌ها برخوردار هستند.
این ال‌ای‌دی های جدید همچنین می‌توانند بدون اینکه با هیچ‌گونه نقص در عملکرد مواجه شوند، هزاران بار دور لبه یک تیغ خم شوند که یک آزمایش ساده برای اثبات دوام قابل توجه و فوق العاده آنها است.
این ال‌ای‌دی ها با این میزان از استحکام و انعطاف پذیری، کاربردهای بالقوه فراتر از فناوری‌های تلفن همراه دارند. به عنوان مثال، آنها می‌توانند در سطوح مختلف نظیر بسته‌بندی های مختلف و لباس‌ها، بدون اینکه وزن و حجم اضافی روی محصول اضافه کنند، بکار گرفته شوند. علاوه بر این، پایداری این ال‌ای‌دی ها در زیر رطوبت و حتی زیر آب، آنها را برای استفاده در پوشیدنی‌ها نیز ایده آل می‌کند و شاید بتوان از آنها به عنوان یک زیست نمایشگر پوستی یا در ایمپلنت‌ها برای تحقیقات پزشکی استفاده کرد.
پروفسور "مالته گتر" از دانشکده فیزیک "سنت اندروز" و سرپرست این تحقیقات گفت: ال ای دی های آلی ما بسیار مناسب هستند تا به ابزار جدیدی در تحقیقات علوم پزشکی و علوم اعصاب تبدیل شوند و ممکن است در آینده به کلینیک‌ها راه پیدا کنند.
محققان در یک مطالعه دیگر موفق به ترکیب این ال‌ای‌دی های آلی سبک، انعطاف‌پذیر و قوی با یک فناوری شدند که روی کنترل فعالیت عصبی در مگس‌ها کار می‌کرد. این کار به محققان کمک می‌کند تا مطالعات بیشتر در مورد فعالیت مغز را به روشی کمتر تهاجمی و بسیار متنوع‌تر از روش‌های معمول انجام دهند.
این فناوری علاوه بر اینکه به پیشرفت نمایشگرهای تلفن همراه در آینده کمک می‌کند، به تحقیقات اساسی در درمان‌های بالینی از طریق اختراع رابط‌های نوری منجر می‌شود که قادر به ارسال اطلاعات به مغز افرادی است که دچار اختلال در حواس بینایی، شنوایی یا لامسه هستند.
این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.
برچسب ها: ال ای دی