۱
۰
جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۳۷
سفیر ترکیه در تهران احضار شد

شعرخوانی اردوغان، گستاخی یا بی سوادی؟!

رجب طیب اردوغان همواره به جاه طلبی و خیال پردازی درباره برقراری مجدد امپراتوری عثمانی معروف است؛ خیالی که بزرگتر از حد و اندازه های اوست.
شعرخوانی اردوغان، گستاخی یا بی سوادی؟!
رجب طیب اردوغان همواره به جاه طلبی و خیال پردازی درباره برقراری مجدد امپراتوری عثمانی معروف است؛ خیالی که بزرگتر از حد و اندازه های اوست.
این جاه طلبی یکبار در دی ماه ۱۳۹۳ و در آیین تشریفات و پیشواز از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، باعث شد بسیاری این خیال او را به ریشخند بگیرند. اردوغان در آن زمان  شانزده سرباز را در هیبت و لباس سپاهیان شانزده دولت ترک تاریخ (به تفسیر خود اردوغان) حاضر کرد که بر روی پلکانی ایستاده بودند. این استقبال از محمود عباس این‌گونه تعبیر شد که رجب طیب اردوغان، واقعاً رؤیای احیای امپراتوری عثمانی را جدی گرفته‌است! این موضوع البته درس عبرتی برای اردوغان نشد و همچنان او دوست دارد با رفتارهایش به گونه ای این خیال خود را بازگو کند. شاید به همین علت است که پنج شنبه زمانی که در باکو، در یک مراسم رژه نظامی در باکو در کنار الهام علی‌اف، همتای خود در جمهوری آذربایجان ایستاد ، لحظه ای تصور کرد که در یکی از ایالت های امپراتوری اش ایستاده است و شعری خواند تا رعایایش را ترغیب کند که باز هم کشورگشایی کنند و پیش بروند! 
شعری که اردوغان در این مراسم خواند ، شعری است درباره رود ارس؛ رودی که در پی عهدنامه های گلستان و ترکمانچای به عنوان مرز میان ایران و روسیه تعیین شد، در حالی که پیش از آن مناطق شمالی این رود هم از آن ایران بود. در این شعر ترکی، مردم خطه آذربایجان ایران خطاب قرار می گیرند و این شعر یکی از نمادهای جدایی طلبی پان ترکیست ها است که چندان به تاریخ کاری ندارند و ادعاهای بی سرو ته خود را فقط با شعار می خواهند گسترش بدهند اما اردوغان به عنوان یک مدعی امپراتوری لااقل باید این قدر اطلاعات داشته باشد که این مناطق جنوبی ارس هستند که از سرزمین مادری شان جدا شده اند و اگر کسی خواهان بازگشت مناطق جدا شده به سرزمین اصلی باشد، این ایرانی ها هستند که مناطق شمالی ارس را مطالبه می کنند! به این ترتیب معلوم نیست که اردوغان از روی گستاخی این شعر را خوانده یا از روی بی سوادی؟!
این چنین بود که محمد جواد ظریف، در واکنش به شعرخوانی اردوغان در صفحه توییتر خود به زبان فارسی نوشت: «‏به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است! آیا او نفهمید که علیه حاکمیت جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ هیچکس نمی‌تواند در باره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.»
البته علاوه بر ظریف، کاربران دیگر ایرانی نیز در دو روز گذشته واکنش های تندی علیه اقدام اردوغان در فضای مجازی و بخصوص توئیتر داشتند. آنها خواهان برخورد جدی ایران با این اظهارات  مداخله جویانه رییس جمهور ترکیه شدند و بعد از انتشار توئیت ظریف، خواستند که ظریف،  این توییت را به زبان ترکی نیز منتشر کند.
همچنین سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از احضار سفیر ترکیه در جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات مداخله جویانه و غیرقابل قبول رئیس جمهور ترکیه در سفر به باکو خبر داد.
وی روز جمعه خبر داد که  سفیر ترکیه در تهران از سوی دستیار وزیر و مدیرکل اورآسیا به وزارت امور خارجه احضار و ضمن ابلاغ مراتب اعتراض شدید، به سفیر تاکید شد جمهوری اسلامی ایران خواستار توضیح فوری دولت ترکیه در این خصوص است. 
خطیب زاده افزود: در جریان این احضار به سفیر ترکیه ابلاغ شد که دوران ادعاهای ارضی و امپراطوری های جنگ افروز و توسعه طلب سال هاست که سپری شده است. همچنین به سفیر ترکیه تاکید شد جمهوری اسلامی ایران به هیچ کس اجازه مداخله در مورد تمامیت ارضی خود را نمی دهد و همان طور که تاریخ پرافتخارش گواه است، در خصوص امنیت ملی خود حتی ذره‌ای کوتاه نمی‌آید.
در کنار این واکنش ها توقع این بود که ائمه جمعه شهرهای مختلف کشور نیز در روز جمعه در این خصوص موضع گیری کنند اما سایت انتخاب با انتشار اهم سخنان امامان جمعه شهرهای تهران، قم و مشهد، خبر داد که علم الهدی، سعیدی و خاتمی ترجیح دادند بار دیگر بر موضوع تکراری «لزوم عدم مذاکره با آمریکا» تاکید کنند و هیچ اشاره ای به گستاخی اردوغان نکردند. 
اگرچه به نظر می رسد این اظهارات اردوغان بیش از رفتاری که در استقبال از محمود عباس کرد، باعث ریشخند وی شود و به جای اینکه محبوبیتی برای او به ارمغان آورد، نشان دهد که چقدر از واقعیتها پرت است و نمی تواند منطقی فکر کند، اما این دلیل نمی شود که صاحبان تریبون از کنار این مساله عبور کنند و بیشتر به فکر مسادلی باشند که در دعواهای داخلی تاثیرگذار است.
کد مطلب: 141289
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


محمد
United States
۵۰ درصد دريا ى خزر تبديل شده به ۱۱ درصد صداى حضرات مسئول درنيامد حالا به خاطر يک پز توخالى که بابا داده بعضى مى خواهند يقه درانى کنند.