۰
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۲

گفتمان اصلاح‌طلبی، تنها شانس پیروزی در انتخابات است

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی معتقد است: احمدی نژاد برای شرکت در انتخابات گزینه اول و دومی خواهد داشت و نامزدهای جریان اصولگرای سنتی توان مقابله با نامزد دولت را ندارند.
محمد جواد حق‌شناس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص آخرین وضعیت حزب اعتماد ملی اظهار داشت: حزب بعد از سال ۸۸ دچار محدودیت جدی شد. اولین محدودیت هم پلمپ دفتر شورای مرکزی حزب اعتماد ملی بود. نزدیک به یک سال دفتر پلمپ بود که با اقدام قضایی صاحب ملک رفع توقیف شد. در مرداد ۸۸نیز روزنامه اعتماد ملی تا امروز دچار توقیف موقت شد.
وی ادامه داد: حزب بعد از سال ۸۸ تاکنون جلسات شورای مرکزی‌اش تشکیل نشده و فعالیت حزبی نداشته است. گرچه اعضای حزب چه زمانی که در مجلس شورای اسلامی بودند و چه در خارج از آن اظهار نظر می‌کنند اما فعالیت‌ها برخواسته از یک اقدام حزبی نیست.
حق‌شناس، گفتمان اصلاح طلبی را تنها شانس برای پیروزی در انتخابات دانست و افزود: من گفتمان اصلاح طلبی و چهره نامزد شاخص اصلاح طلب را در انتخابات آینده، تنها شانس کشور برای پیروزی می‌دانم.
این فعال مطبوعاتی، فضای انتخابات را در صورت عدم حضور اصلاح طلبان فضایی همراه با تنش بین جریان اصولگرایای سنتی و طیف طرفدار احمدی‌نژاد ارزیابی و خاطر نشان کرد: اگر زمینه برای حضور اصلاح طلبان فراهم نشود و اصلاح طلبان نتوانند در یک انتخابات آزاد و رقابتی شرکت داشته باشند طبیعتا رودررویی بین جریان اصولگرای سنتی و نزدیکان احمدی‌نژاد به اوج خود خواهد رسید.
حضور محصولی در وزارت کشور برگ برنده احمدی‌نژاد بود
به گفته حق‌شناس گزینه‌هایی مانند علی اکبر ولایتی و یا حداد عادل توان مقابله با نامزد دولت را ندارند.
حق‌شناس نامزد اصلی دولت برای شرکت در انتخابات را مشایی دانسته و تصریح کرد: گزینه اصلی احمدی‌نژاد برای انتخابات مشایی است اما ممکن است که در پیشبرد مشایی به نتیجه نرسند. به همین علت پروژه‌ای که ممکن است احمدی‌نژاد قرار کلید بزند شبیه پروژه کردان در وزارت کشور خواهد بود.
وی ادامه داد: آقای کردان را به وزارت کشور آوردند با علم به اینکه مجلس با او دچار چالش جدی می‌شود. بعد آقای محصولی را وارد میدان کردند و در آن مقطع که وزارت کشور نقش کلیدی داشت و باید انتخابات ۸۸را برگزار می‌کرد، حضور محصولی در وزارت کشور برگ برنده احمدی‌نژاد شد. برای انتخابات آینده گزینه اولی وجود دارد که جنجال‌ها بر سر آن گزینه به اتمام خواهد رسید و گزینه دیگری جایگزین خواهد شد که توان سیاسی برای مقابله با وی گرفته شده است. چهره دوم ممکن است که ثمره هاشمی یا افرادی مثل آقای الهام باشند.
حق‌شناس حضور الهام را به عنوان سخنگوی دولت در همین راستا ارزیابی کرده و تشریح کرد: حضور مجدد الهام در مقام سخنگوی دولت را می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد. ایشان سه سال اول در معرض افکار عمومی نبود و توانست مسائل را رصد کند.
پاسخ لاریجانی حقوقی نبود
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی حق قانونی رئیس جمهور را نظارت بر تمام امور دانست و گفت: در گستره‌ای به نام جمهوری اسلامی رئیس جمهور می‌تواند بر تمام امور نظارت داشته باشد و و از همه جا بازدید کند. وقتی می‌تواند از تاسیسات نظنز بازدید کند، بازدید از اوین که جای خودش را دارد. بنابراین بازدید از زندان اوین جزو حقوق رئیس جمهور است.
وی در ادامه افزود: ممکن است بگویند بحث تفکیک قوا چه خواهد شد؟ من در پاسخ می‌گویم تفکیک قوا به استقلال قاضی بازمی گردد. قاضی وقتی می‌خواهد حکمی صادر کند هیچ مقامی حتی رئیس قوه قضاییه نمی‌تواند حکم قاضی را تحت تاثیر خود قرار دهد.
موفقیت موتلفه در گرو حضور مشارکت و کارگزاران
این فعال رسانه‌ای ضمن اشاره به اهمیت تعیین بودجه برای احزاب، در جهت تقویت فعالیت حزبی تاکید کرد: بحث بودجه احزاب اتفاقی بود که در دوران اصلاحات شکل گرفت. جایگاه احزاب هم می‌طلبد در کشوری که نظام شاهنشاهی بوده و حزب در آن سرکوب شده، برای اینکه حزب نهادینه شود نیازمند حمایت هستیم.
وی ادامه داد: ما شاهد هستیم که دولت فعلی زمینه کمک به احزاب را قطع کرد و بحث یارانه به احزاب تصویب نشد. در مجلس نیز انتظار می‌رفت که بادامچیان به نمایندگی از مجلس تلاش لازم را برای پیگیری این سیاست حسنه داشته باشند که نداشتند.
حق‌شناس در پاسخ به این سوال که آیا احزابی مانند موتلفه دغدغه تقویت احزاب منتقد را دارند یا نه، گفت: وقتی که حزبی می‌خواهد موفق باشد قطعا باید به حزب رقیب میدان عمل دهد. موتلفه زمانی می‌تواند حزب موفقی باشد که حزبی مانند مشارکت یا کارگزارن نیز در صحنه حضور داشته باشند.
کد مطلب: 14138
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *