۰
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۴۰

ربات‌ها به خطرپذیری تشویق می‌کنند

پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که ربات‌ها می‌توانند خطرپذیری را در انسان‌ها تقویت کنند.
ربات‌ها به خطرپذیری تشویق می‌کنند
پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که ربات‌ها می‌توانند خطرپذیری را در انسان‌ها تقویت کنند.
به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس‌دیلی، پژوهش جدیدی که در "دانشگاه ساوتهمپتون" (University of Southampton) انگلستان انجام شده است، نشان می‌دهد که ربات‌ها می‌توانند انسان‌ها را به خطرپذیری بیشتر تشویق کنند. افزایش درک ما در مورد تاثیر ربات‌ها بر خطرپذیری، می‌تواند پیامدهای اخلاقی، عملی و سیاسی واضحی را به همراه داشته باشد که بررسی آنها، هدف این پژوهش است.
دکتر "یانیو هانوک"(Yaniv Hanoch)، استادیار دانشگاه ساوتهمپتون و سرپرست این پژوهش گفت: ما می‌دانیم که فشار وارد شده از سوی همسالان می‌تواند به افزایش خطرپذیری منجر شود. با افزایش تعامل میان انسان‌ها هم به صورت آنلاین و هم به صورت فیزیکی، مهم است درباره اینکه آیا ماشین‌ها نیز می‌توانند تاثیری مشابه همسالان داشته‌ باشند یا خیر، بیشتر بدانیم.
پژوهشگران در این پروژه، از ۱۸۰ شرکت‌کننده خواستند تا در یک ارزیابی رایانه‌ای شرکت کنند که از شرکت‌کنندگان می‌خواهد تا دکمه‌ space را روی صفحه کلید فشار دهند و بادکنکی را که روی نمایشگر نشان داده می‌شود، باد کنند. در این بازی، با هر بار فشردن دکمه، بادکنک بیشتر باد می‌شود و در صورت فشار بیش از اندازه، منفجر خواهد شد.
یک سوم شرکت‌کنندگان، به تنهایی در اتاق بازی را انجام دادند و در کنار یک سوم دیگر از شرکت‌کنندگان، رباتی قرار گرفت که فقط دستورالعمل‌هایی را به آنها ارائه می‌داد و بقیه زمان بازی سکوت می‌کرد. گروه سوم، رباتی را در کنار خود داشتند که عباراتی تشویق‌کننده مانند "چرا باد کردن را متوقف کردید؟" را نیز به زبان می‌آورد.
نتایج بررسی نشان داد گروهی که مورد تشویق ربات بودند، بیشتر خطر کردند اما تفاوت قابل‌توجهی میان رفتار شرکت‌کنندگانی که به تنهایی بازی کردند و شرکت‌کنندگانی که ربات ساکتی را در کنار خود داشتند، وجود نداشت.
هانوک ادامه داد: ما دریافتیم شرکت‌کنندگان گروه نخست، پس از منفجر شدن بادکنک، رفتار خطرپذیر خود را پس می‌گیرند اما گروه سوم، به همان خطر پیشین ادامه می‌دهند. بنابراین، به نظر می‌رسید که دریافت تشویق مسقیم از یک ربات خطرپذیر، می‌تواند به کنار گذاشتن غرایز مستقیم شرکت‌کنندگان کمک کند.
پژوهشگران باور دارند که برای دیدن نتایج مشابه در مورد تعامل انسان با سایر سیستم‌های هوش مصنوعی، بررسی‌های بیشتری مورد نیاز است.
هانوک گفت: با گسترش فناوری هوش مصنوعی و تعامل آن با انسان، این حوزه به توجه فوری جامعه پژوهشی نیاز دارد.
وی افزود: نتایج پژوهش ما از سویی ممکن است در مورد احتمال آسیب‌رسانی ربات‌ها به واسطه افزایش رفتارهای پرخطر هشدار دهند اما از سویی دیگر، احتمال استفاده از ربات‌ها را در برنامه‌های پیشگیرانه مانند فعالیت‌های مقابله با سیگار در مدارس مطرح می‌کنند.
این پژوهش، در مجله "Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking" به چاپ رسید.
کد مطلب: 141408
برچسب ها: ربات‌
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *