۰
جمعه ۵ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۳۵

آرامش در بازار گوشت و مرغ

با توزیع گسترده نهاده‌های دامی با نرخ‌های مصوب در سامانه بازارگاه در ۴۵ روز اخیر و دسترسی تولیدکنندگان به این نهاده‌ها، روند حرکت قیمت گوشت مرغ کاهشی شد تا جایی که اکنون این محصول در برخی مناطق زیرقیمت مصوب به فروش می‌رسد.
با توزیع گسترده نهاده‌های دامی با نرخ‌های مصوب در سامانه بازارگاه در ۴۵ روز اخیر و دسترسی تولیدکنندگان به این نهاده‌ها، روند حرکت قیمت گوشت مرغ کاهشی شد تا جایی که اکنون این محصول در برخی مناطق زیرقیمت مصوب به فروش می‌رسد.
به گزارش روز جمعه ایرنا، طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده براساس نرخ نهاده ها درب واحدهای تولیدی ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان و گوشت مرغ تازه برای مصرف کنندگان ۲۰ هزارو ۴۰۰ تومان تعیین شده است.
باوجود اعلام نرخ مصوب مرغ در هفته‌های گذشته، قیمت این محصول همچنان روند صعودی یافته بود به طوری که قیمت گوشت مرغ طی یک تا دو ماه اخیر در بازار به ۳۵ هزار تا ۴۰ هزار تومان رسید که نگرانی‌هایی را برای مصرف کنندگان و حتی تولیدکنندگان ایجاد کرد. بررسی ها نشان می دهد که علت اصلی رشد چشمگیر قیمت مرغ در هفته های گذشته، کمبود نهاده با نرخ مصوب بوده است.
اما به تدریج با ورود نهادهای ذیربط دولتی، روند رشد قیمت مرغ متوقف شد و قیمت‌ها روند نزولی گرفت.
بر این اساس، با ورود شرکت پشتیبانی امور دام و توزیع روزانه بیش از دو هزارتن گوشت مرغ منجمد و گرم تازه در بازار سراسر کشور قیمت شکسته شد و بازار این محصول روند کاهشی به خود گرفت.
از  این میزان مرغ توزیعی شرکت پشتیبانی امور دام روزانه نزدیک ۹۵۰ هزارتن با نرخ های مصوب گوشت مرغ گرم ۱۸ هزارو ۵۰۰ تومان و مرغ منجمد ۱۵ هزار تومان در میادین میوه و تره بار و فروشگاه های زنجیرهای استان تهران عرضه می شد که کمک شایانی به کاهش قیمت این محصول کرد.
همچنین طی ۴۵ روز اخیر با تخصیص ارز به نهاده های دام  و طیور وتوزیع گسترده آن در سامانه بازارگاه، بازار گوشت مرغ روند کاهشی به خود گرفت تا جایی که اکنون قیمت این محصول در بازار به نرخ مصوب ۲۰ هزارو ۴۰۰ تومان رسیده است.
حتی در برخی مناطق مشاهده می شود قیمت گوشت مرغ به کمتر از نرخ مصوب نیز به فروش می رسد که همین امر بخشی از نگرانی مصرف کنندگان را کاهش داده است.
«محمدعلی کمالی»  مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در گفت و گو با ایرنا در این باره گفت: با توجه به افزایش ورودی نهاده‌ها در سامانه بازارگاه و توزیع آن در ۱۵ روز اخیر، اکنون قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده در سطح کشور ۱۴ هزارو ۷۰۰ تومان و گوشت مرغ برای مصرف کنندگان به حدود نرخ مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است.
البته گوشت مرغ در برخی از مناطق با نرخ ۲۲ هزار تومان به فروش می رسد.
وی عرضه گوشت مرغ منجمد و گرم توسط شرکت پشتیبانی امور دام را در متعادل شدن بازار گوشت موثر دانست و افزود: تامین ۱۰۰ درصدی نهاده های تولید به متعادل شدن بازار مرغ کمک می کند.
رشد ۲۰ درصدی جوجه‌ریزی گوشتی
«محمدرضا طلایی» مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور درباره وضعیت بازار گوشت مرغ به ایرنا گفته بود: با توجه به تامین نهاده ها در دو ماه اخیر، با افزایش ۲۰ درصدی جوجه ریزی در استان های مختلف روبرو هستیم بنابراین وضعیت جوجه ریزی نشان می دهد که در ماه های آتی بازار گوشت مرغ از شرایط خوبی برخوردار باشد.
به گفته وی، شرکت پشتیبانی امور دام در  تنظیم بازار گوشت مرغ موظف است در قالب قرارداد توسعه برای افزایش جوجه ریزی وارد شود به طوری که این شرکت در قبال واحدهای تولیدی که افزایش جوجه ریزی دارند تعهد دارد نهاده‌هایشان را در سامانه بازارگاه تامین کرده و در صورت مازاد مرغ بر نیاز داخلی، مرغشان را برای ذخایر استراتژیک خریداری کند.
طلایی بر این باور است تا متعادل شدن کامل بازار گوشت مرغ، توزیع مرغ منجمد و مرغ تازه گرم توسط این شرکت ادامه خواهد داشت.
 به گفته این مقام مسئول، با تامین نهاده های دام و طیور با نرخ  های مصوب و ادامه روند توزیع گوشت مرغ، بازار این محصول متعادل خواهد شد و در صورت عرضه مازاد، شرکت پشتیبانی امور دام وارد مرحله خرید مازاد مرغ می شود.
کد مطلب: 142061
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *