۰
دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۳۸

احتمال وقوع پیک چهارم کرونا

رییس بیمارستان شهدای تجریش از کاهش ۵۰ درصدی ورودی به بیمارستانها به دنبال اعمال محدودیت های کرونایی خبر داد.
احتمال وقوع پیک چهارم کرونا
رییس بیمارستان شهدای تجریش از کاهش ۵۰ درصدی ورودی به بیمارستانها به دنبال اعمال محدودیت های کرونایی خبر داد.
دکتر رضا جلیلی خشنود -عضو ستاد مقابله با کرونا در تهران- در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه به دنبال اعمال محدودیت‌ها و افزایش سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، ورودی‌ بیمارستان‌ها تا۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: البته تاثیر این محدودیت‌ها بر کاهش مرگ و میرهای ناشی از کرونا به صورت تدریجی بوده و تقریبا ۳۰ درصد کمتر شده است.
وی ادامه این روند نزولی و دستیابی به شرایط مطلوب را مستلزم تداوم محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم دانست و گفت: پرهیز از دورهم نشینی‌های خانگی و سفرهای درون شهری و برون شهری و همچنین عدم حضور در تجمعات غیرضرور، به ادامه این روند نزولی و قطع زنجیره انتقال بیماری کمک زیادی می‌کند.
کاهش محسوس آمار ابتلا به آنفولانزا در سال جاری
وی با بیان اینکه به دنبال رعایت اصول بهداشتی آمار آنفولانزای معمولی نیز در سال جاری بسیار پایین بوده است، گفت: این کاهش آمار کاملا در بیمارستان‌ها مشهود است که مهمترین دلیل آن رعایت اصول بهداشتی همچون پوشش ماسک، فاصله‌گذاری‌های فیزیکی و شستن مرتب دست‌هاست، اصولی که در سال‌های گذشته با وجود توصیه‌های مکرر اجرا نمی‌شد ولی امسال به دلیل شیوع کرونا رعایت و به کاهش چشمگیر آمار ابتلا به آنفولانزا منجر شد.
خشنود با تاکید بر اینکه شرایط فعلی اپیدمی کرونا بسیار متزلزل و شکننده است، گفت: عادی انگاری شرایط موجود و عدم رعایت پروتکل‌ها و یا لغو ناگهانی محدودیت‌ها مطمئنا به بازگشت شرایط سخت اپیدمی و شیوع بالای بیماری در سطح جامعه منجر خواهد شد.
احتمال وقوع پیک چهارم در صورت لغو ناگهانی محدودیت‌ها
عضو ستاد کرونای استان تهران با اشاره به وضعیت سخت بیماری در فصول سرد سال و احتمال تداخل آن با سایر بیماری‌های ریوی و تنفسی این فصل، اظهار کرد: اگر مجددا دورهم نشینی‌ها و عدم رعایت پروتکل‌ها  شروع شده و محدودیت‌ها لغو شود، قطعاً با پیک چهارم اپیدمی روبرو می‌شویم.
خشنود همچنین هشدار داد: مردم در دو مورد باید آگاه باشند اول اینکه یک بار ابتلا به این بیماری به معنای مصونیت و ایمنی دائم نبوده و احتمال ابتلای مجدد و گاها سخت تر از مرتبه اول وجود دارد، لذا بهبودیافتگان نیز باید تمام اصول بهداشتی و پروتکل ها را همچون گذشته رعایت کنند. مساله دوم اینکه فکر نکنیم که درصد زیادی از مردم کشور مبتلا شده و دچار یک ایمنی دسته‌جمعی شده‌ایم، هنوز درصد مبتلایان به آن نقطه نرسیده و در اصل ایجاد ایمنی دسته جمعی در اپیدمی کرونا امکانپذیر نیست.
رییس بیمارستان شهدای تجریش در پایان در خصوص واکسن به  عنوان یک مطالبه عمومی نیز عنوان کرد: در حال حاضر دو مورد از واکسن‌های داخلی وارد مرحله کارآزمایی بالینی شده‌اند که امیدواریم  نتایج خوبی به همراه داشته باشند، در رابطه با واردات واکسن‌های خارجی نیز  مطمئنا اگر شرایط آن فراهم باشد از سوی وزارت بهداشت و دولت اقدام خواهد شد.
کد مطلب: 142207
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *