۰
دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۳۷
گلایه رییس خانه مطبوعات از طرح انتخاباتی مجلس یازدهم

کواکبیان: چرا اهالی مطبوعات نمی‌توانند نامزد ریاست‌جمهوری شوند؟

رییس خانه مطبوعات کشور با انتقاد از طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری از سوی مجلس یازدهم، گفت: اهالی مطبوعات نقش تعیین کننده ای در انتخابات ریاست جمهوری دارند، نباید حق ثبت نام برای کاندیداتوری از این افراد سلب شود.
کواکبیان: چرا اهالی مطبوعات نمی‌توانند نامزد ریاست‌جمهوری شوند؟
رییس خانه مطبوعات کشور با انتقاد از طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری از سوی مجلس یازدهم، گفت: اهالی مطبوعات نقش تعیین کننده ای در انتخابات ریاست جمهوری دارند،  نباید حق ثبت نام برای کاندیداتوری از این افراد سلب شود.
«مصطفی کواکبیان» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری  از سوی مجلس، گفت: در شرایط اختصاصی داوطلبان ریاست جمهوری، شرایط رجال مذهبی و سیاسی و همچنین معیارهای مدیریت در این طرح، انتقادات فراوانی مطرح شده است، مثلا اشاره‌ای به نیمی از جمعیت کشور در اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری نشده در واقع حقوق زنان تضییع شده است.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری خاطرنشان کرد: اعضای جامعه مدنی، فعالان سیاسی و کنشگران عرصه سیاست یعنی دبیران کل احزاب هم جایگاهی در این طرح ندارند و این اشکال و اعتراض جدی به این طرح است که باید در دستور کار نمایندگان قرار گیرد.
کواکبیان با انتقاد به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات گفت: شهرداران بالای ۲ میلیون نفر جمعیت، رییس دانشگاه آزاد و مدیر حوزه علمیه‌های کشور از جمله افرادی هستند که حق نام‌نویسی برای انتخابات ریاست‌جمهوری را دارند، اما هیچ نامی از مدیران مسوول مطبوعات، جراید و خبرگزاری‌ها  کشور در این طرح وجود ندارد.
وی با بیان اینکه حق ثبت نام برای اهالی مطبوعات در پیش نویس قبلی این طرح، حذف شده است، افزود: اگر بخواهیم دامنه ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری را محدود کنیم تا صدها نفر که واجد شرایط نیستند نام‌نویسی نکنند، چرا کسانی که حلقه واسط و میانجی میان حاکمیت و مردم هستند و در بحث شکل دهی افکار عمومی نقش جدی دارند نباید حق ثبت نام برای نامزدی داشته باشند؟
کواکبیان خطاب به تدوین کنندگان طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: به عنوان رییس خانه مطبوعات کشور تاکید دارم که  اگر بخو اهید مشارکت حداکثری  در انتخابات ۱۴۰۰ را داشته باشید باید با همراهی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها باشد مگر اینکه  فقط  رسانه ملی را رسانه تلقی کنید!
موسس و عضو هیئت مدیره انجمن روزنامه‌های غیردولتی کشور، رسانه‌ها در کشورهای پیشرفته را رکن چهارم دموکراسی توصیف کرد و گفت: اهالی مطبوعات نقش تعیین کننده ای  در انتخابات ریاست جمهوری دارند و  نباید حق نامزدی ریاست جمهوری از آنها سلب شود.
وی گفت: رهبر انقلاب بر مشارکت و جذب حداکثری و دفع حداقلی در انتخابات تاکید دارند، اما  تدوین کنندگان طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری به این موضوع توجه ندارند. رهبر انقلاب فرموده‌اند کسانی که مخالف نظام هستند هم پای صندوق های رای حاضر شوند و مشارکت کنند. محدودیت‌های این طرح مغایر با خواسته رهبر انقلاب و قطعا بر مبنای رویکرد مشارکت حداقلی است.
کواکبیان خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم انتخابات پرشور داشته باشیم نباید دایره نام‌نویسی داوطلبان را تا این اندازه محدود کنیم که شامل عده خاصی شود. قبای دوخته شده نمایندگان فقط به تن رییس مجلس می‌خورد که این قطعاً ضربه‌ به جمهوریت نظام است.
مسوول پایگاه خبری مردم سالاری، تایید این طرح را از سوی شورای نگهبان بعید عنوان کرد و افزود: به عنوان رییس خانه مطبوعات کشور نسبت به این طرح اعتراض دارم، اهالی مطبوعات، جراید، رسانه‌ها و پایگاه‌های خبری مورد تایید وزارت ارشاد هستند و از دهها فیلتر و کانال عبور کردند تا بتوانند مجوز دریافت کنند و باید حق ثبت نام برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری از آنان گرفته نشود.
کواکبیان تاکید کرد: امیدوارم در زمان باقی مانده بررسی این طرح گوش شنوایی، از سوی نمایندگان مجلس وجود داشته باشد تا به خواسته اهالی مطبوعات در این طرح توجه کنند و حق انان تضییع نشود و بتوانند حق نام‌نویسی برای نامزدی ریاست جمهوری را داشته باشند.    
کد مطلب: 142261
برچسب ها: مصطفی کواکبیان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *