۰
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۴۴

آسترازنکا جایگزین جدی واکسن فایزر

واکسن محصول مشترک شرکت آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد انگلیس که ارزانتر از برخی دیگر از واکسن ها از جمله فایزر ارزیابی شده، به سرعت در حال گرفتن تاییدیه در کشورهای اروپایی است.
آسترازنکا جایگزین جدی واکسن فایزر
واکسن محصول مشترک شرکت آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد انگلیس که ارزانتر از برخی دیگر از واکسن ها از جمله فایزر ارزیابی شده، به سرعت در حال گرفتن تاییدیه در کشورهای اروپایی است.
واکسن آسترازنکا پس از واکسن های ساخت شرکت فایزر و مدرنا به نظر با اینکه درصد تاثیرگذاری کمتری نسبت به آنها دارد اما در حال گرفتن مجوز برای واکسیناسیون در کشورهای اروپایی است.
آژانس تنظیم داروها و محصولات بهداشتی و همچنین کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن سازی  انگلیس اعلام کردند که تزریق اولین دوز از این واکسن از سه هفته پس از ایمن سازی حدود ۷۰ درصد اثرگذاری دارد.
به نوشته تارنمای شبکه خبری اسکای نیوز، داده ها نشان می دهد که هنگام تزریق دومین دوز از این واکسن سه ماه پس از تزریق دوز اول، تاثیر گذاری واکسن بیش از ۸۰ درصد می شود.
اگرچه واکسن فایزر/بیونتک و مدرنا که کشورهای زیادی درخواست خرید آن را داده اند، به ترتیب ۹۵ و ۹۴ درصد اثر گذاری دارند.
بر اساس این گزارش ،‌به تازگی دولت انگلیس این واکسن برای درمان بیماری کووید-۱۹ را که ارزان تر و توزیع آن راحت تر از برخی دیگر از رقبای خود است، برای استفاده تایید کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام های ارشد در حوزه تولید واکسن آلمان اعلام کردند که برلین انتظار دارد که اتحادیه اروپا واکسن آسترازنکا که روز چهارشنبه توسط انگلیس مورد تایید قرار گرفت را تایید کند.
همچنین خبرگزاری فرانسه گزارش داد که انتظار می رود دولت آمریکا مجوز واکسن مزبور را تایید کند.

حمایت آلمان از این واکسن درحالی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دنبال تکمیل زنجیره واکسیناسیون خود با استفاده از واکسن های مختلف هستند. کشورهای اروپایی هفته گذشته استفاده از واکسن فایزر- بیونتک تنها واکسن مورد تایید اتحادیه اروپا را آغاز کردند.   
آلمان به سرعت کارزار واکسیناسیون را با مجموع تزریق بر روی ۷۸ هزار نفر آغاز کرد اما بعدها کارزار به علت کمبود در مراکز واکسیناسیون به صورت موقتی متوقف شد.  
انگلیس نخستین کشوری است که واکسن آسترازنکا/آکسفورد را تایید کرده است و این واکسن روز ۴ ژانویه (۱۵ دی) به صورت رسمی عرضه می شود. انگلیس چند هفته قبل به عنوان اولین کشور جهان واکسیناسیون با استفاده از محصول شرکت فایزر/ بیونتک را آغاز کرده بود.
آسترازنکا وعده داده است که صدها میلیون دوز از واکسن خود را در اختیار کشورهای کم درآمد قرار دهد. این واکسن بر خلاف محصولات رقیب خود به علت اینکه نیاز به نگهداری در دمای انجماد ندارد، انتقال و توزیع آن در کشورهای در حال توسعه آسان تر است.
با توجه به قیمت ارزان این واکسن که تفاوت قیمت آن هنوز با رقبایش اعلام نشده است و همچنین نحوه توزیع و انتقال راحت آن، انتظار می رود آسترازنکا به راحتی در برخی از نقاط جهان بتواند جایگزینی برای فایزر شود چرا که این شرکت وعده ارائه محصول خود به کشورهای کم درآمد را نیز داده است.
کد مطلب: 142394
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *