۰
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۳۴

قطعی گاز در شرکت‌های پتروشیمی

مدیرعامل پتروشیمی پردیس عنوان کرد: در ۱۰ سال گذشته با افزایش مصارف خانگی گاز در ماه های سرد سال، صنایع به خصوص شرکت‌های پتروشیمی با معضل قطعی گاز مواجه شده‌اند که منجر به اختلال و بعضاً توقف تولید و بروز مشکلات جدی می‌شود.
قطعی گاز در شرکت‌های پتروشیمی
مدیرعامل پتروشیمی پردیس عنوان کرد: در ۱۰ سال گذشته با افزایش مصارف خانگی گاز در ماه های سرد سال، صنایع به خصوص شرکت‌های پتروشیمی با معضل قطعی گاز مواجه شده‌اند که منجر به اختلال و بعضاً توقف تولید و بروز مشکلات جدی می‌شود.
غلامرضا جمشیدی در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن اشاره به قطعی گاز شرکت‌های پتروشیمی گفت: در شرایطی که کشور ما با شدیدترین تحریم ها دست و پنجه نرم می کند، شرکت‌ های پتروشیمی به عنوان مبارزان صف اول اقتصاد ایران، توانسته اند ارز مورد نیاز کشور برای تهیه اقلام حیاتی را فراهم کنند. 
مدیرعامل پتروشیمی پردیس اوره کشاورزی را یکی از پرمصرف ترین کودهای شیمیایی و از مهمترین نهاده‌های کشاورزی دانست و اظهار کرد: تولید کافی اوره در کشور موجب شده تا بخش کشاورزی کمترین آسیب را از تشدید تحریم‌ها متحمل شده و امنیت غذایی مردم تأمین شود.
وی افزود: این محصول استراتژیک سال گذشته بیش از یک پنجم مقدار وزنی صادرات پتروشیمی کشور را تشکیل داد که معادل ۷.۲ درصد از ارزش سبد صادرات محصولات پتروشیمی می باشد.
جمشیدی با بیان اینکه این شرکت بزرگترین تولید کننده آمونیاک و اوره در خاورمیانه است، بیان کرد: مجتمع پتروشیمی پردیس بیش از ۵ میلیون تن محصول در سال تولید می کند که ۳.۲۲۵.۰۰۰ تن از این میزان اوره کشاورزی است. 
مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس گفت: این شرکت متعهد شده در سال ۱۳۹۹ میزان ۱.۱۶۸.۰۰۰ تن اوره به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و اتحادیه تعاون روستایی تحویل نماید که بخش عمده ای از این تعهدات با توجه به شرایط آب و هوایی و مصوبات صورت گرفته طی ماه های پایانی سال انجام می شود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر بر اساس توافق‌نامه منعقد شده بین وزارت دفاع، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه، پتروشیمی پردیس موظف به تامین ۵۰۰ هزار تن اوره در قبال واردات کنجاله سویا شده که باید تا پایان امسال ۲۰۰ هزار تن از آن را تحویل دهد.
این مسئول با اشاره به مشکلاتی که قطعی گاز در صنعت پتروشیمی ایجاد می کند، گفت: شرکت های استراتژیکی چون پردیس که نقش اساسی در تأمین امنیت غذایی مردم ایفا می کنند، با قطعی گاز دچار مشکلات متعددی خواهند شد که کاهش تولید و تأخیر در تأمین به موقع کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان، ناتوانی در عمل به تعهدات خارجی و از دست دادن مشتریان بخشی از آن است.
غلامرضا جمشیدی افزود: ایجاد اختلال در اجرای تفاهم نامه منعقد شده بین سازمان برنامه و بودجه، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تهاتر واردات کنجاله سویا با صادرات اوره و ایجاد خسارات عمده به تجهیزات در اثر توقف تولید از دیگر مشکلاتی است که با قطع گاز دامن گیر شرکت پتروشیمی پردیس خواهد شد.
وی با بیان اینکه اعمال محدودیت‌های گسترده در تأمین گاز طبیعی سال هاست که در فصول سرد سال دامن شرکت های وابسته به گاز را می گیرد، اظهار کرد: به نظر می رسد می توان با برنامه ریزی صحیح برای اصلاح الگوی مصرف، مدیریت مصارف غیرمتعارف و اولویت بندی صنایع متناسب با نقش استراتژیک و نیاز کشور، راهبرد مناسبی برای پشت سر گذاشتن این بحران اتخاذ کرد.
کد مطلب: 142435
برچسب ها: پتروشیمی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *