۰
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۷

آیا ویروس کرونای انگیسی به ایران رسیده است؟

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به وضعیت بیماری در کشور در عین حال توضیخاتی درباره تولید و واردات واکسن کرونا ارائه کرد و گفت: تنها مرجع رسمی تزریق واکسن کرونا شبکه بهداشت و درمان است.
آیا ویروس کرونای انگیسی به ایران رسیده است؟
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به وضعیت بیماری در کشور در عین حال توضیخاتی درباره تولید و واردات واکسن کرونا ارائه کرد و گفت: تنها مرجع رسمی تزریق واکسن کرونا شبکه بهداشت و درمان است و عرضه واکسن از هر جای دیگری مردود و غیرقانونی است و تزریق واکسن بر اساس اولویت بندی و اعلام قبلی از شبکه بهداشت انجام خواهد شد.
به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا رئیسی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، ضمن بیان این مطلب، درباره آلودگی هوا و عوارض آن، گفت: قبل از بحث کرونا، آلودگی هوا همیشه در کلانشهرها مطرح بوده است زیرا ذرات معلق می‌تواند به بافت ریه آسیب بزند. ویروس کرونا و سایر بیماری‌های دستگاه تنفسی هم هدف اولشان تهاجم به ریه‌ها است. ارتباط تشدید کرونا با آلودگی هوا ثابت شده است، اولین آسیب هر پاتوژنی به ریه در اختلال تبادل اکسیژن و دی‌اکسید کربن در ریه‌ها است، ریه به عنوان فیلتر هوا برای سلول‌های بدن عمل می‌کند و هر عامل سبب شود دستگاه تنفسی آسیب ببیند خطرناک است.
وی افزود: یکی از معضلات اصلی کلانشهرها بحث حمل و نقل عمومی است و اکنون در رابطه با کرونا و الودگی هوا دچار دوگانگی هستیم. اگر مردم از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند هوا آلوده‌تر می‌شود اما در بحران کرونا می‌گویبم ببشتر از وسایل شخصی استفاده کنند تا تراکم پیش نیاید. تنها راه این است که وسایل حمل و نقل عمومی گسترده شود و نکته دوم نوع سوخت است که در وسایل نقلیه و نیروگاه‌ها مصرف می‌شود و در آلودگی هوا بسیار موثر است. از طرف دیگر ماشین‌های فرسوده‌ای که در شهرها تردد می‌کنند نیز عامل دیگری برای آلودگی هوا هستند. الباه بر اساس قانون هوای پاک نباید تردد داشته باشند.
رییسی در رابطه با ویروس جهش یافته کرونا در انگلستان، تاکید کرد: متاسفانه خبردار شدیم در کشورهای همسایه شرقی هم این ویروس مشاهده شده است و نگران کننده است. ویروس انگلیسی کرونا دیر یا زود به همه‌جا خواهد رفت. ویروس کرونا همواره مستعد جهش است در هر جای جهان است و تاکنون هم جهش‌های زیادی داشته است اما، چیزی که هراس از ویروس انگلیسی را افزایش داده است افزایش سرایت ۷۰ درصدی ویروس است زیرا جهش در جایی رخ داده که قدرت چسبندگی ویروس را بالا می‌برد. ویروس ۳۰ شهریور در انگلستان پیدا شد اما در هفته سوم آذرماه بعد از آنکه ۱۱۰۸ مورد مبتلا پیدا کردند تازه اطلاع‌رسانی آغاز شد.
معاون وزیر بهداشت در رابطه با ممنوعیت پروازهای خارجی، گفت: علی‌رغم آنکه ۵۰ کشور محدودیت پرواز با انگلستان ایجاد کردند اما دیدیم که کشورهای مختلفی درگیر این نوع از ویروس شدند و حتی چهار مورد در عمان مشاهده شد و اخیرا هم صحبت‌هایی از ابتلا در پاکستان شنیدیم. ما همواره باید آمادگی داشته باشیم. ما بلافاصله پس از انتشار اطلاعات ویروس انگلیسی پرواز انگلیس به ایران لغو شد و سپس قرار شد هر کسی از کل کشورهای اروپایی وارد کشور می‌شود اول تست PCR منفی داشته باشد و دوم در داخل کشور هم از انها تست گرفته می‌شود و تا زمان اعلام نتیجه باید در قرنطینه خانگی بمانند. حتی زمان اعلام جهش ویروس لیست مسافرینی که دو هفته قبل هم به کشور وارد شده بودند را بررسی کردیم و حتی سه نفر علامت دار را در مشهد بررسی کردیم. مرزها باید کنترل شوند اما ما باید فرض کنیم ویروس وارد کشور شده است، هیچ کار جدیدی نیست که انجام دهیم تنها باید پروتکل‌های فعلی را تشدید کنیم.
وی افزود: مرتبا باید نوع ویزوس را بررسی کنیم و خوشبختانه تاکنون رد پایی از ویروس انگلیسی در کشور ندیدیم. ما از ساده انگاری بسیار بیشتر از ویروس جهش یافته کرونا می‌ترسیم چون سه موج بیماری را تجربه کردیم .
چرایی افزایش بار بیماری در شهرهای شمالی کشور
معاون وزیر بهداشت، ادامه داد: رویکرد ما نسبت به قبل تفاوت پیدا کرده است و سعی می‌کنیم پیش از به اوج رسیدن بیماری در شهرها به فکر باشیم و هشدار دهیم، الان در استان گیلان شهر لاهیجان در مرز هشدار است. اینکه در شهرهای شمالی درگیری بیماری بیشتر وجود دارد شاید به دلیل کار بیشتر کارگران فصلی در باغ‌های پرتقال و حتی مسافرت‌های چند هفته قبل باشد، الان در استان‌های شمالی بیشتر روستاها درگیر می‌شوند. شهرهای آمل، بابل، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، سوادکوه شمالی، فریدون‌کنار، قائم‌شهر، میاندرود و نکا در مرز خطر هستند.
مازندران در پیک سوم کرونا
وی در ادامه تاکید کرد: در شهرهایی که قرمر اعلام می‌شود تمام محدودیت‌های مربوط به شهرهای قرمز اعمال می‌شود. در اول آذر تعداد شهرهای قرمز بسیار بالا بود تا اینکه با ایجاد محدودیت‌ها در ۲۹ آذر دیگر شهر قرمز نداشتیم ولی ۱۰ دی دوباره چند شهر قرمز شدند. الان تقریبا کل کشور زرد شدند البته الان ۴شهر قرمز( آمل، رامسر، ساری و سوادکوه شمالی)، ۴۳ شهر نارنجی و ۴۰۱ شهر زرد داریم. اکثر استان‌های کشور پیک سوم بیماری را رد کردند و تنها استانی که خیز سوم تازه شروع شده است مازندارن است که اکنون در حال گذر از پیک سوم است. از طرف دیگر یکی از استان‌های بسیار موفق در کنترل بیماری که خیز سوم بیماری هم نداشته است هرمزگان است.
آثار محدودیت‌های کرونا در کاهش بار بیماری
وی افزود: موج سوم بسیار سهمگین بود، بیمارستان‌ها پر بود و روزانه قریب به ۳۰۰۰ نفر بستری می‌شدند و مرگ و میر به مرز ۵۰۰ نفر رسیده بود و اکنون به حدود ۱۰۰ نفر رسیده است. امروز میانگین کشوری رعایت پروتکل‌ها ۸۶ درصد است. از مهرماه تعداد تست‌ها دو برابر شد و این روند افزایشی ادامه دارد و سپس از ۵ آبان محدودیت‌های بیشتر آغاز شد. از الان به بعد برنامه اصلی ما طرح شهید سلیمانی است زیرا اهداف این طرح مبتنی بر شناسایی زودهنگام بیماران و قرنطینه کردن آنها است.
از جزییات واکسن ایرانی کرونا تا تولید مشترک با کوبا
رییسی درباره واکسن ایرانی کرونا، اظهار کرد: تاکنون در دنیا گاهی اوقات حتی تولید واکسن‌ها تا ۲۰ سال طول کشیده است چون باید مراحل فنی را به دقت طی کند. سازمان بهداشت جهانی به دلیل شرایط خاص بیماری کرونا در جهان مجوز اورژانسی داده است که برخی فازهای واکسن را با یکدیگر ادغام کنیم تا واکسن سریع‌تر به دست آید. یک فاز تحقیقات است، یک فاز پره‌کلینیکال است که واکسن بر حیوانات آزمایش می‌شود و بیشتر به دنبال اثربخشی واکسن هستند و فاز یک انسانی را داریم که هدف اصلی‌اش پیدا کردن عوارض واکسن است و روی چند ده نفر ازمایش می‌شود، فاز دو بر چند صد نفر آزمایش می‌شود و در فاز سه واکسیناسیون می‌تواند بر بیش از ۱۰۰ هزارنفر هم انجام شود.
وی درباره تولید مشترک واکسن با کشور کوبا، گفت: استراتژی‌های تامین واکسن در ایران مشخص است. خیلی از کشورها خودشان را در معرض آزمایش کلینیکال ترایال واکسن‌ها قرار دادند و وقتی می‌گوییم فلان کشور عربی واکسن زده یعنی واکسن را در فاز ۳ مطالعاتی دریافت کرده و معنای آن خرید واکسن تایید شده نیست. در کشور ما با تاکید وزیر بهداشت قرار شد ما در صورتی وارد فاز آزمایشی شویم که واکسن تکنولوژی خودمان باشد و یا با کشوری مشترک باشیم. حتی فاز یک و دو مطالعات بالینی واکسن مشترک با کوبا در کشور و روی خودمان امتحان نشده است. واکسن پنوموکوک‌ هم مشترکا با کشور کوبا در حال تولید هستیم و خط تولیدمان در انستیتو پاستور به دلیل پنوموکوک اماده است و این زیرساخت وجود دارد که به تولید انبوه واکسن کرونا هم برسیم‌. کشور ما ۱۰۰ سال سابقه‌ی داشتن انستینو پاستور و سابقه درخشان واکسن سازی را دارد. شرکت‌های دانش‌بنیان به شدت در حال کار و تلاش هستند تا سریع‌تر به واکسن برسیم.
وی درخصوص وردات واکسن خارجی کرونا، گفت: متاسفانه در این زمینه حرف و حدیث زیاد است. تاکنون هیچ واکسنی وارد کشور نشده است و مشخص‌ترین مسیر کووکس است، مشکلاتی در انتقال پول داشتیم که حل شده است و امیدواریم ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز سهم ما در کووکس پیش از سال جدید به دست ما برسد.
رییسی تاکید کرد: نظام سطح بندی و اولویت بندی برای تزریق واکسن آماده شده است. مردم بدانند تنها مرجع رسمی تزریق واکسن کرونا شبکه بهداشت و درمان است و عرضه واکسن از هر جای دیگری مردود و غیرقانونی است و تزریق واکسن بر اساس اولویت بندی و اعلام قبلی از شبکه بهداشت انجام خواهد شد.
وی درباره بازگشایی تالارهای عروسی، بیان کرد: اگر شرایط فراهم باشد امکان بازگشایی وجود دارد الان هنوز شهر و شهرستان سفید نداریم و تالارها نیز جزو مساغل گروه ۴ هستند و باید تعطیل باشند.
کد مطلب: 142546
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *