۰
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۳

برای تحریم‌های جدید آماده باشیم!

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید اقتصاد ایران باید طوری عمل کند که برای تحریم‌های جدید آماده باشد.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید اقتصاد ایران باید طوری عمل کند که برای تحریم‌های جدید آماده باشد.
عباس آرگون در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: با وجود تمام صحبت‌ها و گمانه‌زنی‌هایی که در طول سال‌های گذشته مطرح شده، در این تردیدی وجود ندارد که رابطه ما با آمریکا، شرایط خاص و منحصر به فرد خود را دارد و این توقع که ناگهان این شرایط خاص به طور کامل تغییر کند قطعا از واقعیت‌ها به دور است.
به گفته وی، با توجه به اختلاف نظرهای سیاسی و منطقه‌ای ایران با آمریکا، همواره فاصله دیدگاهی و عملیاتی میان دو طرف بر جای خود باقی خواهد بود و اگر بنا بر ایجاد تغییری باشد، باید این تغییر در دل همین اختلاف نظرها دیده شود.
عضو اتاق بازرگانی تهران، با بیان اینکه در سیاست‌های کلان آمریکا علیه ایران تفاوتی ایجاد نمی‌شود، اظهار کرد: اینکه توقع داشته باشیم با آمدن رییس جمهور جدید آمریکا، ناگهان شرایط تغییر کند قطعا از واقعیت‌ها به دور است. در این تردیدی وجود ندارد که هر شخص سیاسی، تاکتیک و فرمول خاص خود را خواهد داشت و در این حوزه قطعا میان ترامپ و بایدن فاصله زیاد است اما در نگاه کلان، شرایط مانند قبل است.
آرگون ادامه داد: دولت‌های دموکرات سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران اعمال کرده‌اند و بایدن نیز در این مسیر همراه آنها بوده است. البته این صحبت‌ها به هیچ عنوان به معنی ماندن تحریم ها یا ناامیدی از تعامل نیست اما باید در نظر داشت که عدم توجه به واقعیت‌ها، دیدگاه کلان اقتصاد ایران را با مشکل مواجه می‌کند.
وی با بیان اینکه باید از فرصت لغو تحریم‌ها استفاده کرد، گفت: چه بایدن و چه هر شخص دیگری که تحریم‌ها را کاهش دهد، ما باید در ایران از این فضا استفاده کنیم. در سال‌های گذشته، فشار بسیار زیادی بر اقتصاد ایران و بخش خصوصی آمده که کاهش تحریم می‌تواند به آنها اجازه تنفس بدهد اما تجربه برجام و تامل در واقعیت‌های اقتصادی نیز اهمیت فراوانی دارد.
عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به دو اولویت مهم اقتصادی کشور، تشریح کرد: ما باید اولویت نخست خود را بر توسعه تولید، بهبود زیرساخت‌ها، کاهش مشکلات قانونی و افزایش جذب سرمایه گذار تعریف کنیم، اگر چنین کردیم، اقتصاد ایران صرف نظر از مسائل بین المللی اوضاع بهتری خواهد داشت و لااقل تحریم‌های داخلی محدودیت کمتری ایجاد می‌کنند.
آرگون خاطرنشان کرد: پس از بهبود اوضاع داخلی، اولویت دوم نحوه تعامل با جهان است. اگر ما در ایران اوضاع تولید و رشد اقتصادی را بهبود بخشیم، آنگاه اگر تحریم‌ها کنار روند، فعالان اقتصادی ایران و کالاهای ایرانی امکان حضور پرقدرت در عرصه جهانی را خواهند داشت و حتی اگر در دوره‌های بعد، بار دیگر قصد داشته باشند، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کنند، اقتصاد ایران آمادگی مقابله با آن را خواهد داشت و این از مشکلات کشور، کم می‌کند.
به گزارش ایسنا، از اردیبهشت ١٣٩٧ و با خروج آمریکا از برجام، دولت ترامپ تحریم‌های گسترده‌ای را به شکل یک جانبه علیه ایران اعمال کرده است.
با شکست ترامپ در انتخابات ۱۳ آبان امسال، جو بایدن از ابتدای بهمن کار خود را در کاخ سفید آغاز خواهد کرد. او که سابقه معاونت اوباما در دولت قبلی که منجر به امضای برجام شد را دارد، وعده داده که در زمانی کوتاه، به توافق هسته‌ای با ایران باز می‌گردد.
کد مطلب: 142575
برچسب ها: تحریم
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *