۰
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۱۸

صالحی دیدار مقامات ایران و تركیه را درجهت ایجاد ثبات در منطقه دانست

صالحی عصر روز سه شنبه در دیدار 'خالد چویك' در تهران، روابط دو كشور و تحولات منطقه ای را مورد گفت و گو و تبادل نظر قرار دادند.
صالحی دیدار مقامات ایران و تركیه را درجهت ایجاد ثبات در منطقه دانست

 اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه: رییس دستگاه دیپلماسی درباره تحولات سوریه، با بیان اینكه كه جمهوری اسلامی ایران خواهان بازگشت ثبات به سوریه و حل اختلافات از طریق گفتگو است، اظهار داشت: ما از طرح صلح آقای كوفی عنان حمایت می كنیم و تنها راه برون رفت معنی دار از این شرایط را این طرح می دانیم.

صالحی با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی و فراهم كردن زمینه های گفت و گو میان حكومت سوریه و مخالفان اظهار امیدواری كرد سوریه به سمت ثبات پیش رود.

وزیر امور خارجه گفت:‌ اگر تصور شود كه حكومت سوریه رفتنی است قابل توجیه نیست.

صالحی جایگاه تركیه را در منطقه مورد توجه قرار داد و با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران و تركیه دارای مشتركات فراوانی هستند، استمرار دیدارها و گفت و گوی مقامات دو كشور را باعث تفاهم و همكاری بیشتر دو كشور در جهت كمك به بازگشت ثبات در منطقه دانست.

وی با ابراز خرسندی از حجم روابط دو كشور اظهار امیدواری كرد كه در سایه این همكاری ها روابط دو كشور توسعه پیدا كرده و ریشه دارتر شود.

'خالد چویك' معاون وزیر امور خارجه تركیه نیز در این دیدار به تحولات سوریه پرداخت و با بیان اینكه اگر سوریه متلاشی شود بر كل منطقه تأثیر خواهد گذاشت، اظهار داشت: نباید در سوریه دخالت كرد و مردم این كشور خودشان باید برای آینده این كشور تصمیم گیرنده باشند.

معاون وزیر خارجه تركیه با ابلاغ سلام داوود اوغلو وزیر امور خارجه این كشور اظهار امیدواری كرد كه روابط دو كشور بیش از پیش تعمیق یابد.

كمیته سیاسی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تركیه به ریاست معاونان وزیران امور خارجه دو كشور، امروز - سه شنبه - تشكیل و طی آن روابط دو جانبه و چگونگی تسریع روند توسعه آن مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت.

'سید عباس عراقچی' درباره روند توسعه روابط دو كشور گفت: تحریم های غیرعادلانه غرب علیه ایران فرصتی را فراهم ساخته است كه روند توسعه روابط با تركیه از سرعت بیشتری برخوردار شود.

وی پیش بینی كرد كه حجم مبادلات تجاری ایران وتركیه در سال جاری از بیست میلیارد دلار فراتر رود.

در این كمیته، همچنین معاونان وزیران خارجه ایران و تركیه به مشورت و تبادل نظر در رابطه با موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی پرداختند.
کد مطلب: 1426
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *