۰
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۰

صادرات نفت عراق افزایش یافت

عراق صادرات نفت را در دسامبر افزایش داد و احتمالا از سهمیه تولید اوپک پلاس فراتر رفته است.
عراق صادرات نفت را در دسامبر افزایش داد و احتمالا از سهمیه تولید اوپک پلاس فراتر رفته است.
به گزارش ایسنا، آمار نفتکشها و بنادر که توسط بلومبرگ گردآوری شده است، نشان می دهد صادرات نفت از عراق که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک پس از عربستان سعودی است، در دسامبر چهار درصد افزایش یافت و به ۳.۲۶ میلیون بشکه در روز رسید.
عراق که در بحران اقتصادی گرفتار شده، به دفعات با تولید بالاتر از سهمیه تعیین شده، سعودیها را عصبانی کرده است. با این حال در نشست هفته جاری وزیران اوپک پلاس، عراق از موضع عربستان سعودی برای ثابت نگه داشتن سطح تولید در فوریه حمایت کرده بود.
قیمتهای نفت پس از آغاز دور جدید محدودیت عرضه اوپک پلاس در ماه مه و کاهش تولید گروهی به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز، بهبود یافت اما سال ۲۰۲۰ را با حدود ۲۵ درصد کاهش به پایان برد.  
احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق در دسامبر اظهار کرده بود کشورش با وجود افزایش صادرات در دسامبر، سقف تولیدش را رعایت می کند.
سهمیه تولید بغداد در دسامبر بدون در نظر گرفتن کاهش تولید جبرانی که قول داده بود انجام دهد،  حدود ۳.۸ میلیون بشکه در روز بود. طبق بررسی بلومبرگ، عراق در نوامبر ۳.۸۶ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد و صادراتش ۳.۱۳ میلیون بشکه در روز بود.
اگرچه صادرات معیار مستقیم تولید نیست اما تولید واقعی یک کشور را تا حدودی نشان می دهد. عراق حداکثر ۶۵۰ هزار بشکه در روز نفت در پالایشگاههای مصرف می کند و اغلب از نفت در نیروگاههای برق خود استفاده می کند. عراق برای عمل به سهمیه تولیدش در ماه گذشته ناچار بود مصرف داخلی را محدود کند یا از ذخایرش نفت برداشته کرده و بفروشد.
بررسی آمار نفتکشها نشان می دهد صادرات ایران هم در دسامبر رشد کرد و به بالاترین سطح از مارس رسید. ایران به دلیل تحریمهای آمریکا، از مشارکت در توافق کاهش تولید اوپک پلاس معاف است. بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران اواسط دسامبر اعلام کرد کشورش قصد دارد تولیدش را در دو سال آینده دو برابر کرده و به ۴.۵ میلیون بشکه در روز برساند.
طبق آمار آژانس بین المللی انرژی، روسیه هم سهمیه کاهش تولید خود را نقض کرد. پایبندی مسکو به توافق اوپک پلاس به طور میانگین ۹۵ درصد بوده و این کشور ۱۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سهمیه اش نفت تولید کرده است.
کد مطلب: 142759
برچسب ها: صادرات نفت عراق
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *