۰
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۸

اعتبارات جرایم رانندگی و برنامه کاهش آلودگی هوا

رییس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران از نمایندگان مجلس خواست مکانیزمی برای تخصیص منابع درآمدی ناشی از جرایم رانندگی به کاهش الودگی هوا در کلان‌شهرها ایجاد کند.
رییس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران از نمایندگان مجلس خواست مکانیزمی برای تخصیص منابع درآمدی ناشی از جرایم رانندگی به کاهش الودگی هوا در کلان‌شهرها ایجاد کند.
به گزارش ایسنا، سید آرش حسینی میلانی در دویست و شصت و سومین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران ، چهارمین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت و با اشاره به سالروز قتل امیرکبیر گفت: امیرکبیر بزرگترین اصلاح‌گر قرن سیزدهم شمسی در ایران است که برای پیشبرد اصلاحات و توسعه در کشور تلاش‌ و سرانجام جان خود را در راه مبارزه با فساد فدا کرد.
وی با تقدیر از سخنان دادستان کل کشور درخصوص پیگیری حقوق عامه افزود: دادستان کل کشور از شوراهای شهر سراسر کشور خواسته‌اند اگر اطلاعاتی مربوط به تخلفات آلودگی هوا و مازوت‌سوزی وجود دارد، ارائه کنند. این مسئله مستلزم آن است که به اطلاعات دقیق انتشار آلودگی و منابع اصلی آلایندگی یعنی دودکش صنایع و نیروگاه‌ها دسترسی وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: این اطلاعات به شکل سیستماتیک توسط سازمان حفاظت از محیط‌زیست ثبت و نگهداری می‌شود و چنانچه به این اطلاعات دسترسی وجود داشته باشد، شوراها می‌توانند به طرح دعواهای محیط‌زیستی در قوه قضائیه اقدام کنند.
حسینی میلانی با تاکید بر اینکه اطلاعات مربوط به انتشار آلودگی و منابع آلاینده فقط مربوط به دودکش‌ها نیستند، تاکید کرد: اطلاعات هواشناسی و اطلاعات  خودروها (VIN) نیز برای مبارزه با آلودگی هوا مورد نیاز مدیریت شهری است اما متاسفانه برخی دستگاه‌ها در ازای ارائه اطلاعات، از شهرداری طلب هزینه کرده‌اند. این در حالی است که شرکت کنترل کیفیت هوا حدود ۱۰ سال است که اطلاعات بسیار دقیق و جزیی از نتایج پایش کنترل وضعیت هوای تهران در ۲۱ ایستگاه را به صورت شفاف و بدون آنکه پولی بخواهد، به صورت آنلاین ارائه می‌کند.
وی با بیان اینکه شهرداری هفت فیلد اطلاعات خودروها را می‌خواهد تا بتواند متخلفان و متجاوزان سلامت مردم را در سطح ترافیکی شناسایی کند اما ناجا این اطلاعات را نمی‌دهد، گفت: شهرداری اطلاعات شخصی مالکان خودروها را نمی‌خواهد بلکه هفت فیلد اطلاعات خودرویی را می‌خواهد ولی با وجود چندین نوبت تذکر شورا و کمیسیون حمل و نقل، ناجا این اطلاعات را در اختیار شهرداری قرار نمی‌دهد و اخیرا هم سازمان هواشناسی برای اطلاعات  هواشناسی، درخواست هزینه کرده است.
وی افزود: این مسئله باید از سوی دستگاه‌های نظارتی مورد توجه قرار گیرد که چرا برای ارائه اطلاعات مربوط به آلودگی هوا طلب هزینه می‌شود؛ آنهم از سوی دستگاه‌هایی که در چارچوب قانون هوای پاک وظایفی را برعهده دارند.
حسینی میلانی با تشکر از کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس برای برگزاری جلسه‌ای مربوط به نحوه اجرای قانون هوای پاک تصریح کرد: برای سال ۱۴۰۰ پیش بینی می‌شود پنج هزار میلیارد تومان بابت جرایم تخلفات رانندگی دریافت شود. لازم است نمایندگان به این موضوع توجه کنند که این پنج هزار میلیارد چگونه تخصیص پیدا می‌کند به ویژه سهم کلان‌شهرها که باید صرف توسعه حمل و نقل عمومی، مقابله با آلودگی هوا و اجرای طرح کاهش (LEZ) شود که همه آنها از قوانین بالادستی برخوردار هستند.
وی با بیان اینکه این مبالغ نه در کلانشهرها بلکه از سوی دولت در امور دیگری صرف می‌شود، افزود: از نمایندگان مجلس می‌خواهم مکانیزمی برای تخصیص اعتبارات در نظر بگیرند که اعتبارات ناشی از جرایم رانندگی معطوف به برنامه کاهش آلودگی هوا شود.
کد مطلب: 142968
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *