۰
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۶

کشف لایه نفتی با ظرفیت دومیلیارد بشكه نفت در میدان گازی سردارجنگل

مدیرعامل شركت نفت خزر از كشف یك لایه نفتی با ظرفیت دومیلیارد بشكه نفت مرغوب بدون سولفید هیدروژن كه یك گاز سمی است، در میدان گازی رودسر در شرق استان گیلان خبر داد
کشف لایه نفتی با ظرفیت دومیلیارد بشكه نفت در میدان گازی سردارجنگل
به نقل از ایرنا، 'علی اصولی' شامگاه یكشنبه در نشست بررسی راهكارهای اجرایی تسریع در ساخت سایت پشتیبانی میدان گازی سردارجنگل اظهار كرد: رودسر از لحاظ علمی و فنی ، بهترین مكان برای ساخت سایت پشتیبانی میدان گازی و نفتی سردارجنگل است و عملیات اجرایی احداث این سایت، مردادماه سالجاری آغاز می شود.

وی افزود: ساخت این پروژه با رعایت مقررات لازم و با پشتوانه مالی شركت ملی نفت ایران آغاز می شود كه با توجه به محدودیت منابع در مرحله تحصیل اراضی، وزیر نفت قول پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای شروع كار را داده است .

مدیرعامل شركت نفت خزر ادامه داد: با توجه به وجود زیرساخت های كشف در میدان سردارجنگل و آزمایش های انجام شده و نتایج نهایی لایه نفتی، نوید بسیار خوبی برای ملت ایران و گیلان است كه این مركز هر چه زودتر اجرایی شود.

وی خاطرنشان كرد: كارهای اساسی توسط استاندار گیلان و همكاران شان انجام شده كه اولین اقدام در جهت تغییر و تحول زمین های مورد نیاز شركت نفت است و راهكارهای قانونی تملك اراضی در راستای اجرای پروژه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

وی گفت: ۳۰۰ هكتار زمین برای اجرای این پروژه مد نظر است كه كارهای شناسایی و كارشناسی برای تملك این اراضی صورت گرفته و از محل اعتبارات قانونی و حقوقی استانداری گیلان و شركت ملی نفت ایران تامین خواهد شد.

اصولی پیشرفت سریع مرحله اجرای سایت پشتیبانی میدان گازی و نفتی سردارجنگل را بستگی به امكانات و تسهیلات دانست و تصریح كرد: توسعه میادین انرژی، دشوارتر از كشف آنهاست و با توجه به حمایت های وزیر نفت و تاكیدات رییس جمهوری و حمایت استاندار گیلان، راه میانبری برای اجرای این پروژه انتخاب می كنیم و به دنبال تولید زودهنگام در فاصله زمانی دو ساله هستیم.

وی پیش بینی كرد: هشت هزار بشكه نفت در روز از میدان نفت و گاز سردار جنگل رودسر برداشت شود.

مدیرعامل شركت نفت خزر با اشاره به استمرار عملیات كنكاش برای كشف لایه های دیگر انرژی بیان داشت: راه اندازی این میدان نفت و گاز؛ توسعه ، اشتغال ، رفاه و آسایش مردم شمال میهن اسلامی را به همراه خواهد داشت.

استاندار گیلان نیز در این نشست گفت: با راه اندازی میدان نفت و گاز سردار جنگل رودسر در مرحله اول، برای شش هزار نفر فرصت شغلی ایجاد می شود كه با توسعه این میدان انرژی، ساخت پالایشگاه، تأسیسات زیربنایی، كشتی سازی و سازه های سكوی نفتی و گازی، این میزان اشتغالزایی به ۲۰ تا یكصد هزار فرصت شغلی افزایش خواهد یافت.

مهدی سعادتی پیش بینی كرد میدان نفت و گاز سردار جنگل رودسر كه به عسلویه دوم نامگذاری شده؛ ظرف ۱۰ سال آینده به بهره برداری نهایی برسد.

وی همچنین ابراز امیدواری كرد كه فاز اول این میدان، ظرف دو سال آینده به مرحله بهره برداری برسد كه تاثیر مستقیمی در توسعه منطقه خواهد داشت.

سعادتی با اشاره به تشكیل ستاد راهبردی اجرای پروژه نفت و گاز سردار جنگل رودسر خاطرنشان ساخت: این ستاد هم اكنون فعال شده و اقدامات اولیه را در زمینه تعیین راهكارهای اصولی با كمك نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی برای بهره گرفتن از اعتبارات لازم در بودجه سا ل۹۲ در دست اجرا دارد.

به گزارش ایرنا، كلنگ آغاز ساخت سایت پشتیبانی میدان گازی سردارجنگل رودسر در ۱۸۸ كیلومتری شرق رشت مركز استان گیلان در دی ماه سال گذشته با حضور رستم قاسمی وزیر نفت به زمین زده شد.

نزدیكی به حوزه های نفتی، شبكه های انتقال نفت و تأسیسات زیربنایی، فاصله از گسل های اصلی زلزله خیز و نزدیكی به مناطق صنعتی از جمله دلایل انتخاب رودسر برای ساخت این سایت پشتیبانی عنوان شده است.

طبق برآوردهای اولیه؛ حجم گاز این حوزه ۵۰ میلیارد فوت مكعب است كه با مصرف ۱۰ سال كشور برابری می كند.

فنآوری كشف میدان گازی و نفتی در آب های عمیق پیش از این، تنها در اختیار پنج كشور فرانسه، انگلیس، برزیل، روسیه و چین بود كه برغم تحریم های دشمنان برای جلوگیری از پیشرفت و توسعه كشور، ایران اسلامی به همت تلاش دانشمندان و مهندسان ایرانی، تنها كشور منطقه و عضو اوپك است كه توانسته به فنآوری پیچیده و حساس اكتشاف نفت در آب های عمیق دست یابد.
کد مطلب: 143
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *