۰
سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۳

۱۳ اثر تاریخی مازندران ثبت ملی شد

معاون میراث‌فرهنگی مازندران اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت: در تازه‌ترین جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ۱۳ بنای تاریخی مازندران ثبت ملی شد.
۱۳ اثر تاریخی مازندران ثبت ملی شد
معاون میراث‌فرهنگی مازندران اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت: در تازه‌ترین جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ۱۳ بنای تاریخی مازندران ثبت ملی شد.
مهدی ایزدی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در آخرین جلسه شورای ملی ثبت که روز دوشنبه گذشته (دیروز) در وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی تشکیل شد، ۱۴ بنای تاریخی برای دریافت ثبت ملی به شورا معرفی شد که از این تعداد پرونده ۱۳ بنا و ساختمان تاریخی استان با دریافت رای داوران ثبت ملی شدند. 
وی بیشترین بنای ثبتی روز گذشته را مربوط به شهرسان‌های آمل و چالوس عنوان کرد و گفت: خانه "دادار لیتکویی" ، خانه ملک و خانه معنوی در شهر آمل و همچنین کاخ ملکه مادر ، ویلاهای جنگلبانی و استراحتگاه ولی‌آباد در چالوس از آثار جدید ثبت ملی مازندران بودند. 
معاون میراث فرهنگی ادامه داد: خانه کوهستانی بهشهر، خانه "ساروکلا" قائمشهر، موزه آلاشت درسوادکوه، بنای "تشر" روستای یانه‌سر بهشهر ، "پل قوز" قائمشهر ، امامزاده عبدالله روستای اَزباران فریدونکنار و حمام "چرات" سوادکوه از جمله آثار تاریخی ثبتی مازندران در روز گذشته بود. 
ایزدی همچنین به ساختمان هنرستان "سوره" ساری نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه این بنای تاریخی به دلیل نواقصی در پرونده مورد پذیرش داوران شورای ثبت قرار نگرفت و برای تکمیل بازگردانده شد. 
استان مازندران امسال میزبان ثبت تعداد زیادی از آثار میراثی ، تاریخی و فرهنگی بود. در مجموع از ابتدای سال جاری تا کنون ۳۹ اثر میراثی مازندران ثبت ملی شد که شامل ۶ آبشار ، ۲ درخت و بیش از ۳۰ اثر ناملموس است که غذاها و شیرینی های محلی و همچنین موسیقی نواحی استان را می توان از مهم ترین آنان دانست. 
هفته گذشته نیز آواز امیری خوانی ، مهارت ساختن و نواختن ساز سنتی " دسرکوتن " و پخت " کئی پلا " به همراه پخت هفت نوع غذای سنتی دیگر از استان مازندران به عنوان میراث ناملموس فرهنگی در فهرست آثار ملی ثبت شد.
استان مازندران دارای بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ اثر شناسایی شده میراثی است که ۲ اثر یعنی باغ عباس آباد و همچنین جنگل های هیرکانی به عنوان آثار جهانی در سازمان یونسکو ثبت شدند.
گذشته از آثاری که در سال جاری به ثبت ملی رسید، تا پایان سال ۹۸ بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی ، طبیعی و معنوی مازندران در دولت تدبیر و امید با همکاری میراث فرهنگی کشور ثبت ملی و یک اثر نیز ثبت جهانی شد.
کد مطلب: 143072
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *