۰
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۵۶

خطر افزایش کرونا با تشدید آلودگی هوا

فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران با اشاره به ارتباط مستقیم میان افزایش آلودگی هوا و افزایش شیوع کروناویروس گفت: متأسفانه در تهران با بسته ای از آلاینده ها روبرو هستیم که هر یک آثار تخریبی بر روی شهروندان دارد.
فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران با اشاره به ارتباط مستقیم میان افزایش آلودگی هوا و افزایش شیوع کروناویروس گفت: متأسفانه در تهران با بسته ای از آلاینده ها روبرو هستیم که هر یک آثار تخریبی بر روی شهروندان دارد.
به گزارش ایسنا، علیرضا زالی در پایان هجدهمین جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استانداری تهران با تأکید بر وجود ارتباط مستقیم میان آلودگی هوا و افزایش شیوع کرونا ویروس و تأثیر آن در آمار ابتلا، بستری و فوتی های کروناویروس گفت: موضوع ارتباط آلودگی هوا و شیوع کروناویروس براساس مطالعات جهانی مشخص شده است. بی تردید همزمانی کروناویروس با هر نوع بیماری تنفسی قطعا در شیوع آن تأثیرگذار خواهد بود. به ویژه در مورد ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون که مطالعات ارتباط میان این بیماری و آلایندگی را به اثبات رسانده است.
وی افزود: آلودگی هوا در افرادی که بیماری های زمینه ای تنفسی دارند به ویژه افراد دارای بیماری های آلرژیک و آسم باعث می شود بیماری آن ها را شعله ور شود و همزمان خطر ابتلا و مرگ و میر را افزایش می دهد.
وی ادامه داد: پدیده اینورژن یا وارونگی هوا در روزهای اخیر به گونه ای پیشرفته که لایه وارونگی به میزان زیادی ارتفاع اش با سطح زمین کاهش پیدا کرده و به ۲۰۰ متر رسیده است. در چنین شرایطی با توجه به اینکه ویروس کرونا نسبتا سنگین است زمان بیشتری در پیرامون قرار می گیرد و بقای آن افزایش پیدا می کند. بدین ترتیب احتمال شیوع و ابتلا افزایش پیدا می کند.
وی تأکید کرد: در این شرایط همه افراد از جمله افراد سالم در خطر هستند اما خطر برای بیماران تنفسی، قلبی و افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای تنفسی به ویژه کودکان مبتلا به آسم و افراد مسن خطر بیشتری آن ها را تهدید می کند.
فرمانده ستاد مدیریت کرونا در استان تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه در فصل سرما آلودگی هوا افزایش پیدا می کند و میزان آلاینده ها به شکل فزاینده ای براثر انباشت در هوا زیاد می شود، گفت: در تهران با تنوع آلاینده ها نیز مواجه هستیم به شکلی که دی اکسید گوگرد، ازون، مونوکسید کربن و ذرات معلق وجود دارد که هر یک آثار تخریبی بر شهروندان دارند. در حقیقت در تهران با بسته ای از آلاینده ها روبرو هستیم.
وی افزود: نهادهای اجرایی باید در این حوزه مشارکت داشته باشند چرا که شهروندان با توجه به مشکلات اقتصادی، معیشتی و ... مجبور به حضور در سطح شهر هستند و در این میان افراد پرخطر که بیماری های زمینه ای دارند، خانم های باردار و افراد مبتلا به بیماری های قلبی نباید از منزل خارج شوند. هر گونه فعالیت ورزشی و فعالیت های انفرادی باید متوقف و تعطیل شود. باید عدم خروج از منزل به جز در موارد ضروری به عنوان تنها راهبرد فعلی در دستور کار شهروندان قرار گیرد. البته اقدامات مداخله ای همچون تعطیلی باید توسط دستگاه های اجرایی تصمیم گیری شود. قطعا تعطیلی چند روزه می تواند به این شرایط کمک کند اما این موضوع نباید منجر به خروج شهروندان از شهرها شود.
وی در خصوص عدم رعایت فاصله گذاری در بخش حمل و نقل عمومی شهر تهران گفت: حمل و نقل عمومی شهر تهران به عنوان معضلی جدی هم در آلودگی هوا و هم در موضوع کرونا ویروس نقش دارد و نیازمند راه حل های حمایتی است. شهرداری تهران در این میان تلاش بسیاری کرده اما به لحاظ مالی و بودجه ای شرایط خاصی دارد. باید نسبت به افزایش ناوگان مترو و اتوبوسرانی و تغییر در زیرساخت ها اقدام کنیم که شهرداری با توجه به مشکلات مالی مواجه شده نمی تواند اقدامات لازم را انجام دهد لذا باید برای این کار بودجه مشخصی تخصیص داده شود.
زالی در خصوص جلسه تشکیل شده در استانداری تهران در حوزه سلامت، زنان و خانواده گفت: بررسی علل مرگ کودکان و نوزادان نشان می دهد در ۹ ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته کاهش مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال اتفاق افتاده است و همچنین ناهنجاری های مادرزادی که باید با افزایش دامنه غربالگری نسبت به کاهش آن اقدام کنیم. خوشبختانه با اقدامات انجام شده ۱۳.۹ درصد نسبت به سال گذشته در کودکان زیر ۵ سال شاهد کاهش مرگ و میر بوده ایم که البته بیشتر این آمار نیز مربوط به افراد غیرایرانی بوده که متأسفانه برخی از آنها اطلاعاتشان در نظام سلامت ثبت نشده ولی در آمار استان تهران گنجانده می شوند لذا باید تمهیدات ویژه ای برای تسهیل مراجعه آن ها به نظام سلامت اتخاذ شود.
وی ادامه داد: مرگ و میر ناشی از حوادث به ویژه سقوط در سه سال ابتدایی زندگی و همچنین غرق شدگی از موارد عمده دیگری در مرگ و میر کودکان است که بی تردید کاهش آن نیازمند آموزش خانواده است. بسیاری از  این موارد قابل پیشگیری هستند بر همین اساس پیشنهاد شد در برنامه آموزشی وزارت آموزش و پرورش برای دختران ما که مادران آینده هستند این آموزش ها گنجانده شود. بی تردید مرگ های ناشی از حوادث قابل پیشگیری هستند لذا بالغ بر ۱۵ راه حل با مشارکت سه دانشگاه علوم پزشکی در قالب بسته ای تدوین  و مقرر شد توسط استاندار تهران به دستگاه های مختلف ارجاع شود.
کد مطلب: 143157
برچسب ها: آلودگی هوا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *