۰
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۵

۳ سال حبس برای متجاوزان

مسئول واحد حقوقی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان از صدور حکم حبس سه ساله برای متجاوز به حریم محوطه باستانی ارجان خبر داد.
۳ سال حبس برای متجاوزان
مسئول واحد حقوقی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان از صدور حکم حبس سه ساله برای متجاوز به حریم محوطه باستانی ارجان خبر داد.
سعید محمدپور اظهار داشت: چندی قبل فردی به ساخت‌وساز و کاشت درخت در محوطه باستانی ارجان اقدام کرد که با شکایت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و با دستور قضایی عملیات پیش‌گفته متوقف شد.
او افزود: با پیگیری‌های مستمر اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان، بذهکاری فرد متجاوز به حریم محرز دانسته شد و در نهایت این فرد با حکم قضائی به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.
مسئول واحد حقوقی اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان تصریح کرد: از آن‌جا که محوطه ارجان در نزدیکی روستایی قرار دارد که اداره‌کل جهاد کشاورزی مجوز کشاورزی در این روستا را برای اهالی آن صادر کرده است، تعرضات وسیعی در منطقه رخ می‌دهد و اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان مجبور است به منظور جلوگیری از تعرضات، به صورت مکرر در مقابل متعرضان ایستادگی کند.
او با بیان این‌که براساس قوانین میراث‌فرهنگی هرگونه ساخت و ساز و کاشت درخت در حریم محوطه‌های باستانی ممنوع و تخلف است گفت: هرگونه عملیات کشاورزی و ساخت‌وساز در این حریم‌ها باید با دریافت مجوز از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام شود.
در همین خصوص احمدرضا حسینی‌بروجنی معاون میراث‌فرهنگی خوزستان نیز با اشاره به این‌که عرصه و حریم محوطه باستانی ارجان، پس از کاوش‌های باستان‌شناسی در سال ۱۳۹۱ تصویب و ابلاغ شد افزود: مطابق ضوابط عرصه و حریم هرگونه دخل و تصرف و ساخت‌وساز در عرصه پیش‌گفته ممنوع و پیگرد قانونی دارد.
او اضافه کرد: این ضوابط به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده و همه آن‌ها نیز مکلف به رعایت این ضوابط هستند.
معاون میراث‌فرهنگی خوزستان ادامه داد: زمین‌های واقع در عرصه ارجان دارای مالکیت‌های مختلف از جمله اشخاص حقیقی و حقوقی هستند و از همین‌رو رعایت ضوابط این عرصه تاریخی الزامی است و بر کسی پوشیده نخواهد بود.
او خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌های اجرایی و مالکان خصوصی مکلف به دریافت استعلام از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، قبل از هرگونه فعالیت، هستند و این اداره‌کل نیز براساس وظایف ذاتی خود نسبت به بررسی درخواست‌ها و تطابق با ضوابط عرصه و حریم و درنهایت پاسخ‌گویی اقدام می‌کند.
حسینی‌بروجنی اظهار کرد: به دلیل این‌که در بعضی موارد، بدون دریافت استعلام از اداره‌کل، اقدامات مخربی از سوی مالکان در عرصه تاریخی صورت می‌گیرد، ما نیز بنابر وظیفه، به طرح دعوی و شکایت از متخلفان اقدام می‌کنیم.
به گزارش ایسنا به نقل از اداره‌کل میراث فرهنگی خوزستان، او درباره شکایت مطرح‌شده درخصوص تعرضی که به محوطه ارجان صورت گرفت بیان کرد: در این پرونده، متهم اقدام به حصارکشی و کاشت درخت در زمین خود کرد که این موضوع خلاف ضوابط حاکم بر عرصه تاریخی و موجب مخدوش شدن سیمای منظر و لایه‌های تاریخی محوطه شده است.
معاون میراث‌فرهنگی خوزستان با بیان این‌که پس از طرح دعوی و بررسی همه جوانب از سوی مرجع قضائی، جرم متهم محرز شناخته شد تأکید کرد: حفظ آثار تاریخی، وظیفه همه اقشار جامعه است و این اداره‌کل به عنوان متولی حفاظت از آثار تاریخی، ضمن تشکر از کسانی که در راستای حفاظت از آثار تاریخی هم‌پای اداره‌کل استان گام برمی‌دارند، با متخلفان و تخریب‌کنندگان آثار تاریخی از راه مراجع قانونی برخورد خواهد کرد.
کد مطلب: 143170
برچسب ها: میراث‌فرهنگی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *