۰
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۱

انتخاب رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل

نماینده فیجی، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل شد.
انتخاب رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل
نماینده فیجی، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل شد.
در میان اختلاف اعضا و جنگ قدرت در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، نماینده کشور فیجی به عنوان رئیس این شورا انتخاب شد.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، «نزهت شمیم خان» دیپلمات نماینده فیجی در سازمان ملل، با به دست آوردن ۲۹ رای از مجموع ۴۷ رای به ریاست این سازمان رسید.
این شورا در اتفاقی نادر در چند روز اول سال ۲۰۲۱ میلادی به دلیل اختلاف نظر اعضا بدون رئیس مانده بود و برای اولین بار در دوره پانزده ساله تشکیل آن رئیس شورا با رای‌گیری مخفی مشخص شد.
خانم شمیم خان به دفاع از حقوق بشر و مبارزه با نقض آن از جمله در یمن شهرت دارد. او که زمانی در فیجی دادستان شناخته شده‌ای بود، ریاست دادگاه متهمان کودتا در این کشور را به عهده داشت.
ریاست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد معمولا بین قاره‌ها در چرخش است و هر سال اعضا بر سر انتخاب رئیس توافق و اجماع می‌کنند. اما امسال که ریاست به عهده یکی از کشورهای منطقه آسیا اقیانوسیه بود، جدالی پنهان جریان داشت و روسیه، چین و عربستان سعودی مخالف ریاست شمیم خان بودند.
آنها پیشنهاد کردند که نماینده بحرین و همچنین بعدتر نماینده ازبکستان به جای شمیم خان نامزد شوند؛ دو کشوری که به گفته فعالان حقوق بشر کارنامه چندان مناسبی در زمینه حقوق بشر ندارند.
نماینده بحرین در این رای‌گیری مخفی ۱۴ و نماینده ازبکستان ۴ رای در مقابل ۲۹ رای شمیم خان به دست آوردند.
فعالان حقوق بشر سه کشور چین، عربستان سعودی و روسیه را متهم می‌کنند که به خاطر سابقه‌شان در زمینه حقوق بشر به دنبال ریاست کشوری بودند که بتواند اولویت‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را با نظر آنان تنظیم کند.
مصوبات این شورا ضمانت اجرایی ندارد اما وزن سیاسی آن قابل توجه است.
دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از این شورا خارج شد. آمریکا این نهاد را به ریاکاری، بی‌اعتنایی به نقض حقوق بشر در برخی کشورها و اتخاذ آنچه مواضع "مغرضانه" علیه رژیم صهیونیستی میخواند، متهم کرده بود.
پیش‌بینی می‌شود آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن دوباره به این نهاد بازگردد و به همین دلیل فعالان حقوق بشر می‌گویند روسیه، چین و عربستان سعی داشتند در بازگشت آمریکا به شورا، اختیارات بیشتری داشته باشند.
آمریکا یک بار هم در زمان ریاست جمهوری جورج بوش پسر شورای حقوق بشر را تحریم کرد، به این دلیل که معتقد بود این نهاد کشورهایی با کارنامه ضعیف حقوق بشری را به عضویت می پذیرد. اما باراک اوباما در سال ۲۰۰۹ دوباره به این شورا پیوست. عضویت عربستان سعودی هم که به "نقض گسترده حقوق بشر در یمن" متهم است در این شورا باعث اعتراض بسیاری از اعضا شده بود.
 
کد مطلب: 143280
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *