کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تاثیر آلودگی هوا بر میزان مرگ و میر کرونا

29 دی 1399 ساعت 21:40

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده در کشورهای مختلف آلودگی هوا احتمال مرگ و میر ناشی از کرونا را افزایش می‌دهد.


 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده در کشورهای مختلف آلودگی هوا احتمال مرگ و میر ناشی از کرونا را افزایش می‌دهد.

 یعقوب حاجی‌زاده امروز (دوشنبه- ۲۹ دی ماه) در نشست مجازی روز ملی هوای پاک با موضوع «اثرات آلودگی هوا بر سلامت با تاکید بر میزان مرگ و میر کووید ۱۹»، اظهار کرد: تحقیقات حاکی از این است افراد در معرض هوای آلوده به مدت طولانی، در برابر ویروس کرونا مقاومت کمتری دارند و سیستم ایمنی آنها ضعیف می شود.
وی افزود: ریه افرادی که در معرض آلودگی هوا قرار دارند، دچار مشکل می شود و سیستم تنفسی و قلبی عروقی آنها در معرض آسیب قرار می گیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید براینکه افرادی که در برابر آلودگی هوا قرار دارند، در برابر تاثیر ویروس کرونا، آسیب پذیرترند و احتمال مرگ و میر در بین این افراد بیشتر است، گفت: تحقیقات نشان می دهد، هرچه فردی بیشتر در معرض آلودگی هوا باشد احتمال وخیمتر شدن علائم بیماری کووید ۱۹ و مرگ و میر در اثر این بیماری افزایش می یابد.
به گزارش ایسنا، حاجی زاده اثر آلودگی هوا بر روی سلامت انسان را طولانی مدت دانست که به زودی مشخص نمی شود و افزود: به همین دلیل به این موضوع توجه کمتری شده و حتی برخی آمار ارائه شده را قبول ندارند.
عضو مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: سالانه حدود هفت میلیون نفر در دنیا بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. ۴۷ درصد عوارض آلودگی هوا بر روی سلامتی انسان مربوط به ریه و ۵۲ درصد مربوط به بیماری های قلبی عروقی و مغز است، علاوه براینکه آلودگی هوا بیماری ها و عوارض مختلفی مانند سرطان ریه، آسم و عارضه های قلبی عروقی را نیز ایجاد می کند.
حاجی زاده با اشاره به روز ملی هوای پاک گفت: نیازمند برنامه های بیشتری برای مشارکت مردم در زمینه مقابله با آلودگی هوا هستیم که از طریق آموزش به مردم می توان کمک بسیاری به رفع مشکل آلودگی هوا کرد.
منشاء طبیعی گرد و غبارهای شهر اصفهان
عضو مرکز تحقیقات مبارزه با ریزگردها دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) نیز در این برنامه با موضوع «منشاء طبیعی گرد و غبارهای شهر اصفهان و راهکارهای تثبیت کانون های گرد و غبار» با بیان اینکه براساس تحقیقات بخش قابل توجهی از ریزگردهایی که به سطح شهر اصفهان می آیند منشاء داخلی دارد، اظهار کرد: این ریزگردها عمدتا از مناطق سگزی، فرودگاه شهید بهشتی و پایگاه شهید بابایی که در ۲۵ کیلومتری شرق و شمال شرق اصفهان قرار دارند، تولید می شود.
احمد جلالیان افزود: ریزگردهای ۲۱ تا ۲۳ تیر سال ۹۶ که باعث آلودگی هوای اصفهان و شهرهای اطراف آن شد از منطقه ایران مرکزی سرچشمه گرفت و در شرق اصفهان غنی شد و شاخص کیفیت هوا را تا ۲۵۰ و بسیار ناسالم رساند. همچنین سوم خرداد سال ۹۸ گرد و غبار باعث رسیدن شاخص کیفیت هوا به ۵۰۰ شد.
وی با بیان اینکه تجزیه و تحلیل پدیده گرد و غبار در یک دوره ۱۰ ساله حاکی از این است که به طور متوسط اصفهان هر ۹ روز یک پدیده گرد و غبار داشته است، اظهار کرد: سگزی هر ۶ روز یک پدیده گرد و غبار و تالاب گاوخونی هر ۷ روز یک پدیده گردو غبار داشته است.
به گفته عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، بر اساس تحقیقات، در شرق اصفهان به طور متوسط ۵۹ روز از سال همراه با گرد و خاک است.
وی درخصوص ارائه راهکارها، پایش مرتب تالاب توسط اداره کل حفاظت محیط زیست، ایجاد کارگروه احیای تالاب مانند دریاچه ارومیه، مدیریت یکپارچه و بهم پیوسته آب در حوضه آبخیز زاینده رود، تخصیص حقابه تالاب به مقدار ۱۷۰ میلیون متر مکعب در سال را از جمله راهکارهای برون رفت از این مشکل دانست.


کد مطلب: 143418

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/143418/تاثیر-آلودگی-هوا-میزان-مرگ-میر-کرونا

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir