۰
سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۹

ظریف: در خط مقدم رهبری حرکت می‌کنیم

وزیر امور خارجه گفت: خدا را شاکریم که توانسته‌ایم با پشتوانه مردم ایران ترامپ را در سیاست خارجی شکست دهیم.
ظریف: در خط مقدم رهبری حرکت می‌کنیم
وزیر امور خارجه گفت: خدا را شاکریم که توانسته‌ایم با پشتوانه مردم ایران ترامپ را در سیاست خارجی شکست دهیم.
به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال محمدجواد کریمی قدوسی درباره‌ی مصاحبه وی با مجله اشپیگل و اینکه چرا سه هفته بعد از شهادت سردار سلیمانی کد مذاکره با آمریکا را می‌دهید، اظهار کرد: ابتدا این را بگویم که این‌که من نتوانستم برای پاسخگویی به این سوال خدمت دوستان نماینده در کمیسیون شرف‌یاب شوم اصلا جسارت به مجلس شورای اسلامی نبوده بلکه به دلیل مشغولیات بوده که گاهی امکان حضور به این دلیل فراهم نمی‌شود، البته کمیسیون بار دوم بود که برنامه ریزی می‌کرد ولی من نتوانستم خدمت برسم و دلیلش اجلاس سران آستانه بود.
وی ادامه داد: سیاست خارجی در واقع وظیفه و هدفش جلوگیری از موفقیت سیاست‌های آمریکا، رقبا و دیگران است. ابزار سیاست خارجی هم ابزار مشخصی است. ابزار ما مذاکره، مصاحبه و ائتلاف‌ سازی است و ابزار دیگری نداریم خدا را شاکریم امروز که روز آخر ریاست جمهوری منحوس دونالد ترامپ است با پشتوانه مردم ایران توانستیم ترامپ را در سیاست خارجی شکست دهیم.
وزیر امور خارجه اضافه کرد: تحلیلگران و وسائل ارتباط جمعی می‌گویند آمریکا در سیاست فشار حداکثری خود شکست خورده و دلیلش هم مقاومت مردم ایران بوده است. دیپلماسی هم با استفاده از ابزار خود بر این موضوع تاثیر گذاشته است.
وی ادامه داد: من مصاحبه محکمی با مجله اشپیگل آلمان داشتم و چیزی نگفتم جز فرمایش رهبری که گفتند اگر آمریکا به ۱+۵ بازگردد ما مذاکره می‌کنیم و علتش که این را گفتم این بود که مانع شوم که آمریکایی‌ها ادعا کنند ایران به دنبال دیپلماسی نیست، ابزار من در حوزه دیپلماسی هم کاملا مشخص است و من وظیفه دارم از آن ابزار استفاده کنم امیدوارم که مورد قبول واقع شویم.
ظریف یادآور شد: ما در واقع در خط مقام معظم رهبری حرکت می‌کنیم ایشان هفته گذشته در سخنرانی‌شان فرمودند که عجله‌ای به بازگشت آمریکا به برجام نداریم. از نظر ایشان نه برجام بوی گند می‌دهد و نه دفن شده است. مجلس هم قانونی که تصویب کرد برای اجرای برجام است نه دفن آن لااقل ریاست مجلس شورای اسلامی این طور به ما گفتند آقا هم گفتند ما عجله نداریم اگر آمریکا تعهدات خود را اجرا کند و تحریم‌ها را بردارد می‌تواند برگردد و در ۱+۵ بنشیند مبنای سیاست ما هم همین است و ریاست مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه بود.
وزیر امور خارجه یادآور شد: ملاقات بنده نه یک هفته قبل از شهادت سردار بزرگ سلیمانی بلکه یک سال و نیم قبل از آن و برای آزاد کردن مسعود سلیمانی دانشمند بزرگ کشورمان بود که یک سال در بدترین شرایط اسیر آمریکا بود. فردی که از طرف آمریکا می‌خواست مذاکره کند آقایی را همراه‌اش آورد که بعدا معلوم شد او ۱۰ سال در رژیم صهیونیستی بود ما او را نمی‌شناختیم او در جلسه یادداشت بر می‌داشت و بعد هم با من عکس گرفت.
ظریف ادامه داد: مسعود سلیمانی دانشمند ماست که در بند آمریکایی‌ها بود او در هواپیما هم به من گفت که چه اتفاقاتی در آمریکا برایش افتاده است گناه من هم این بود که برای آزادی‌اش باید با کسانی گفت‌وگو می‌کردم که از آنها هیچ خوشم نمی‌آید اگر هم پشت میز مذاکره لبخند می‌زنم برای این‌که مقاومت مردم ایران در برابر زورگویی آنها را نشان دهم.
وزیر امور خارجه همچنین اظهار کرد: من جلو کری نماز خواندم آن هم وسط مذاکره و به او گفتم می‌خواهم به خودم یادآوری کنم که قَدَر قدرت خداست نه شما، من با صدام هم مذاکره کردم خیال می‌کنید از این‌که رو به روی صدام نشستم لذت بردم کار من این بود من ناگزیر بودم این را به عنوان گناه من ثبت نکنید ان شاءالله این‌ها کفاره گناهانمان خواهد بود.
وی بخشی از مصاحبه خود با مجله اشپیگل را برای نمایندگان خواند و گفت: عین مصاحبه من با اشپیگل موجود است و این از محکم‌ترین مصاحبه‌هایم است آقا هم بارها گفتند فلانی محکم حرف می‌زند. من معتقد هستم ایالات متحده آمریکا از مردم ایران می‌ترسد مردم ایران مایه عزت و اقتدار ما هستند و آنچه ایالات متحده را شکست داده موشک‌های ما نیست - اگرچه آن هم مهم است – بلکه فرهنگ ایثار و شهادت این ملت است.
کد مطلب: 143435
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *