۰
پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۱۷

انتخاب شهروند نمونه در اردبیل

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اردبیل گفت: با بررسی طرح انتخاب شهروند نمونه در سازمان فرهنگی، ورزشی و ارائه الگوها و معیارها در این زمینه شهروند نمونه در اردبیل انتخاب و معرفی می‌شود.
انتخاب شهروند نمونه در اردبیل
 رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اردبیل گفت: با بررسی طرح انتخاب شهروند نمونه در سازمان فرهنگی، ورزشی و ارائه الگوها و معیارها در این زمینه شهروند نمونه در اردبیل انتخاب و معرفی می‌شود.

حبیب فتحی در جلسه رسمی شورای شهر اردبیل اظهار کرد: تدوین لایحه انتخاب شهروند نمونه با هدف بررسی، معرفی و تجلیل از شهروندانی که رفتارهای اجتماعی آنها می‌تواند به عنوان الگوی رفتاری برای سایر شهروندان معرفی شود، تدوین و به تصویب اعضای شورای شهر رسید.
وی تصریح کرد: در این طرح که با رویکرد تقویت عرصه مدیریت شهری و حل مشکلات در این حوزه و همچنین مشارکت دادن شهروندان در اعتلای ارزش‌های مرتبط با کیفیت زندگی شهروندان است، کارها و برنامه‌ریزی‌ها انجام شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اردبیل گفت:‌ از جمله این رویکردها می‌توان به عدالت اجتماعی، مشارکت مردمی، شهروند محوری، مدیریت غیرمتمرکز و پاسخگو، اعتقاد باورهای عمومی شهروندان و ارزش‌های اجتماعی طرح‌های شهری اشاره کرد.
فتحی افزود: هر چند در کشور ما مفهوم شهروندمحوری و جلب مشارکت مردم در امور مرتبط با مدیریت شهری موضوعی جدید است اما شورای شهر و شهرداری اردبیل تلاش می‌کند تا بر مبنای توجه به برنامه‌هایی در این راستا و جلب مشارکت شهروندان و همچنین تقویت سازمان‌های محلی پایه‌گذار یک حرکت مؤثر در انتخاب شهروند نمونه باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: شهروندانی که بتوانند در نقش‌های مشارکتی مدیریت شهری، انجام‌دهنده مسئولیت باشند قطعا از این ظرفیت می‌توان در پیشرفت و تعالی اهداف توسعه شهری استفاده کرد.
فتحی اضافه کرد: در کنار ایجاد علاقه در بین شهروندان برای مشارکت در امور مرتبط به شهر و شناسایی، معرفی و الگوسازی می‌توان به صورت کلی شهروندان اخلاق‌مدار، مردم‌مدار، مشارکت‌جو، کوشا و مسئولیت‌پذیر را که از سرمایه‌های فرهنگی، اجتماعی و انسانی هر جامعه محسوب می‌شوند در این فرآیند نام برد.
وی بیان کرد: شهرداری اردبیل با محوریت سازمان فرهنگی، ورزشی و در راستای ارج نهادن به شهروندانی که وجود و حضورشان افتخارات فراوانی را در جامعه به دنبال دارد و تجلیل از آنها، برنامه طرح انتخاب شهروند نمونه را در اولویت قرار داده است.
فتحی اهداف این اقدام شورا و شهرداری را شناسایی، معرفی و تشویق شهروندان در حوزه‌های مختلف، تشویق شهروندان به تلاش در ارتقا شاخص‌های فرهنگ شهروندی، الگوسازی از شهروندان برگزیده، بسترسازی برای ارتقا آموزش‌های شهروندی و ایجاد بانک اطلاعاتی از نخبگان و تلاش برای تبدیل طرح به رویدادهای فرهنگی و اجتماعی یاد کرد.
وی ادامه داد: ارزیابی شهروندان و تطبیق آن با ارزش‌های فرهنگ شهروندی بسیار امر مؤثر است و به طور کلی در این طرح شهروندان نمونه براساس شاخص‌های تعیین شده، انتخاب و معرفی می‌شوند.
فتحی به سه شاخص معرفی شده برای انتخاب شهروند نمونه اشاره کرد و گفت: در سه فعالیت مدیریت شهری، اجتماعی غیرشغلی و مرتبط با شغل فعالیت‌های شهروندان مورد بررسی و رصد قرار می‌گیرد که در هر یک از این شاخص‌ها عناوین و آیتم‌های مشخص شده که افراد باید آنها را کسب کنند.
عضو شورای شهر اردبیل ارکان طرح انتخاب شهروند نمونه را شورای سیاست‌گذاری و کمیته‌های داوری و اجرایی اعلام کرد و افزود: امیدواریم هر سال براساس این شاخص‌ها شهروند نمونه انتخاب و معرفی شده تا تجلیل از آنها به انجام برسد.
کد مطلب: 143608
برچسب ها: اردبیل
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *