کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عروسک‌های بی‌چهره «آروس» طراحی شدند

2 بهمن 1399 ساعت 20:45


مجموعه عروسک‌های بی‌چهره زنان اقوام ایرانی با عنوان «آروس» از سوی مجموعه ماهورا طراحی و ساخته شد.
 آمن خادمی، مدیر مجموعه ماهورا و طراح این عروسک‌ها با اعلام این خبر گفت: از پنج سال پیش تاکنون، مشغول پژوهش در ارتباط با لباس اقوام ایرانی هستم؛ در حال حاضر هم عروسک‌هایی طراحی شده که چهره ندارند و لباس آنها برگرفته از فرهنگ و لباس های قدیمی زنان اقوام ایران است.
به گفته این طراح عروسک و لباس، این نخستین نمونه از طراحی و تولید عروسک‌های بی‌چهره است؛ بدون شک، نمونه‌های بعدی کامل‌تر و بی‌نقص‌تر از نمونه‌های اولیه خواهد بود؛چرا که در مجموعه اول ما میخواستم عروسهای اقوام ایران را در قالب رنگ سفید به تصویر بکشیم وقاعدتا در مجموعه های آینده با استفاده از رنگها وطراحی چهره میخواهیم یک شخصیت عروسکی قابل لمس برای عموم بسازیم.
 این طراح لباس ادامه داد: برای ساخت این عروسکها علاوه بر تحقیق کتابخانه ای از افراد آگاه تمام مناطق ایران نیز مشورت گرفته ایم وحتی نامهای این عروسکها بر اساس فرهنگ این مناطق انتخاب شده است.
خادمی افزود:چهره عروسکها حالتی انتزاعی و افسانه دارد و این نمادها برداشتی آزاد من از فرهنگ ورسم و رسومات مختلف این اقوام است.
خادمی که سابقه احیای عروسک لیلی، همچنین ساخت چند عروسک مردم‌شناسی دیگر را هم  در کارنامه هنری خود دارد ظهار کرد: در این مجموعه ۲۸ عروسک طراحی و تلاش شده تا به لباس اقوام مختلف ایران توجه شود.
به گفته مدیر موسسه ماهورا ساخت این عروسکهای بی چهره با عنوان «آروس» که پوشش اقوام ایرانی را نشان می‌دهند، نتیجه همفکری یک تیم سه نفره بوده که جدا از پژوهش، بیش از دو ماه به صورت شبانه روزی برای خلق این عروسک‌ها تلاش کرده اند.
خادمی درباره بی چهره بودن عروسک‌های این مجموعه گفت: بعضی معتقدند خلقت کامل از آن خداست و نباید بنده در آن دخالت کند. جدای این باور، بی‌چهره بودن عروسک‌ها در اندیشه مردم، فرهنگ و نوع نگاه‌شان زن ریشه دارد. البته نداشتن صورت مشخص، عروسک‌ها را انتزاعی می‌کند و موجب رشد خلاقیت کودکان می‌شود.



کد مطلب: 143613

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/143613/عروسک-های-بی-چهره-آروس-طراحی-شدند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir