۰
شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۵۶

یارانه نقدی دو برابر میشود

کمیسیون تلفیق مجلس سهم یارانه مردم از منابع هدفمندی یارانه‌ها را برای سال آینده 2 برابر کرد.
یارانه نقدی دو برابر میشود
کمیسیون تلفیق مجلس سهم یارانه مردم از منابع هدفمندی یارانه‌ها را برای سال آینده 2 برابر کرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در جلسه عصر امروز کمیته مصارف تبصره 14 کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400 مجلس مدل پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی برای سال آینده مشخص شد. براین اساس قرار است مجلس یارانه نقدی و معیشتی را ادغام و با اضافه کردن برخی منابع دیگر، یارانه جدیدی به مردم بدهد.
برای این موضوع 140 هزار میلیارد تومان منابع پیش بینی شده که بخشی ناشی از حذف ارز 4200 تومانی بوده که طبق مصوبه تلفیق بودجه قرار است با نرخ 17500 تومان تسعیر و محاسبه شود.
دولت در لایحه بودجه سال آینده کل رقم اختصاص یارانه به مردم را 73.8 هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بود.
براساس مصوبه کمیته مربوطه، 20 میلیون نفر از مردم که صرفا یارانه نقدی 45500 هزار تومانی دریافت می کنند میزان یارانه دریافتیشان سال آینده 2 برابر خواهد شد و به 91 هزار تومان در ماه می‌رسد. این 20 میلیون نفر افرادی هستند که در حال حاضر یارانه معیشتی بنزین دریافت نمی‌کنند. مجموع یارانه بگیران نقدی حدود 78 میلیون نفر هستند.
همچنین 58 میلیون نفری که یارانه نقدی و معیشتی بنزین دریافت می‌کنند سال آینده، با ادغام این دو یارانه‌ در مجموع هر نفر 136 هزار تومان در ماه یارانه دریافت خواهد کرد.
حدود 10 هزار میلیارد تومان از منابع ناشی از هدفمندی یارانه‌ها که قرار است به مردم اختصاص یابد، بین 10 میلیون نفری که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی هستند، توزیع خواهد شد که البته شیوه نقدی یا غیرنقدی بودن آن مشخص نیست. در صورتی که دولت تصمیم بگیرد این رقم را به یارانه نقدی این افراد اضافه کند، رقم یارانه دریافتی آنها از 136 هزار تومان به 220 هزار تومان در ماه افزایش می‌یابد.
کل منابع هدفمندی برای پرداخت یارانه به مردم 140 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که مجموع پرداختی به مردم 126.5 هزار میلیارد تومان می‌شود و مابقی آن نیز در اختیار دولت قرار می‌گیرد که به روش نقدی یا کالایی بین مردم توزیع کند.
در این زمینه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر مرکز پژوهش‌های مجلس، گفته است: «مابه التفاوت ارز بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است که باید به جیب مردم رفته و مشکلات آن را حل کند و مجلس حتماً این کار را انجام می‌دهد. ما در مجلس توجه به سلامت، معیشت، محرومیت زدایی و تولید و اشتغال را در دستور کار قرار داده‌ایم».
همچنین حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: «با مصوبه امروز اعضای کمیسیون تلفیق، یارانه نقدی در سال 1400 دو برابر خواهد شد. بر این اساس، یارانه هریک از 78 میلیون یارانه بگیر در کشور در سال آینده 91 هزار تومان خواهد بود. همچنین طبق این مصوبه 48 میلیون نفر از اقشار ضعیف جامعه از 78 میلیون نفر یارانه‌شان یک‌ونیم برابر بیشتر یعنی 136 هزار تومان خواهد بود». 
کد مطلب: 143697
برچسب ها: یارانه نقدی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *