۰
شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۴۵
برای تشخیص "کووید-۱۹"

تعبیه حسگر بر روی ماسک

محققان آمریکایی در حال توسعه حسگر پوشیدنی هستند که بتواند به ماسک‌ها متصل شود تا وجود پروتئازهای مرتبط با ویروس کووید-۱۹ را تشخیص دهد.
تعبیه حسگر بر روی ماسک
محققان آمریکایی در حال توسعه حسگر پوشیدنی هستند که بتواند به ماسک‌ها متصل شود تا وجود پروتئازهای مرتبط با ویروس کووید-۱۹ را تشخیص دهد.
به گزارش ایسنا و به نقل از مدگجت، در نفس انسان‌ها بسیاری از نشانگرهای زیستی وجود دارد که توسط آن می‌توان به حضور نشانگرهای زیستی مرتبط با کروناویروس سندرم شدید حاد تنفسی (ویروس بیماری کووید-۱۹) نیز پی برد. در بازدم افرادی که آلوده به ویروس هستند پروتئاز وجود دارد و پروتئازها نیز آنزیم‌هایی هستند که سرعت تجزیه پروتئین‌های مرتبط با ویروس جدید را دارند. با در نظر گرفتن این مسائل محققان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو تصمیم گرفتند حسگری توسعه دهند که بتواند وجود این پروتئازها را نشان دهد. آنها اخیرا در حال توسعه حسگر پوشیدنی هستند که می‌تواند به ماسک‌ها متصل شود تا وجود این پروتئازها و در نتیجه ویروس کووید-۱۹ را تشخیص دهد.
"جسی جوکرست"(Jesse Jokerst) استاد مهندسی نانو دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو و محقق اصلی این پروژه در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: از بسیاری جهات، ماسک‌ها بهترین حسگر پوشیدنی در دنیای ما هستند. ما در این مطالعه از آنچه(ماسک) که بسیاری از افراد جهان در حال حاضر از آن استفاده می‌کنند، استفاده می‌کنیم و آنها را دوباره مورد استفاده قرار می‌دهیم و در نهایت می‌توانیم به سرعت و به راحتی عفونت‌های جدید را شناسایی کرده و از جوامع آسیب پذیر محافظت کنیم.
این حسگر که در مرحله کامل شدن است از نواری شبیه تست بارداری با محفظه بسته‌بندی حبابی کوچک تشکیل شده است. سطح نوار ذرات حاصل از نفس بازدم را جمع آوری می‌کند. پس از انجام آزمایش، کاربر به سادگی بر روی بسته‌بندی حبابی فشار می‌دهد و طی آن نانوذرات خاصی با پروتئازهایی که ممکن است در سطح نوار وجود داشته باشند مخلوط می‌شوند. در صورت مبتلا بودن فرد به ویروس، رنگ نوار تغییر می‌کند که این موضوع نشان دهنده وجود پروتئازها و در نتیجه ویروس است.
البته قابل ذکر است چنین فناوری جایگزین آزمایش تشخیصی در آزمایشگاه نخواهد شد اما مطمئناً می‌تواند به افراد در نظارت موثر بر ویروس کمک کند. محققان اظهار کرده‌اند که هزینه انجام این کار چندان زیاد نیست زیرا هزینه تولید هر نوار آزمایش فقط چند سنت خواهد بود.
 
کد مطلب: 143702
برچسب ها: کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *