۰
شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۱۶
شاعر «صد دانه یاقوت» مطرح کرد:

فردوسی بنیان‌گذار ادبیات کودک است

رحماندوست در مراسم‌ پایانی جشنواره «تا یلدا بخوانیم»، فردوسی را با اندرسن مقایسه کرد و او را بنیانگذار ادبیات کودک در ایران دانست.
فردوسی بنیان‌گذار ادبیات کودک است
رحماندوست در مراسم‌ پایانی جشنواره «تا یلدا بخوانیم»، فردوسی را با اندرسن مقایسه کرد و او را بنیانگذار ادبیات کودک در ایران دانست.
به گزارش ایبنا، مصطفی رحماندوست در مراسم پایانی جشنواره «تا یلدا بخوانیم» که به همت بوکتاب باغ کتاب و همزمان با زادروز فردوسی، به صورت برنامه زنده اینستاگرامی برگزار شد، حکیم توس را نماد تاریخ، فرهنگ، زبان و افسانه‌های ما دانست و گفت: هانس کریستین اندرسن را بنیان گذار ادبیات کودک در اروپا می‌دانند چون افسانه‌ها را گردآوری کرده و با خیال درآمیخته و مجوعه قصه‌های اندرسن را به وجود آورده است؛ بدون این که بخواهد برای بچه‌ها کار کند حتی بعضی قصه‌های او مناسب این گروه سنی نیست و این همان کاری است که سال‌ها پیش، فردوسی انجام داده و افسانه‌های ایرانی را جمع کرده و با تخیل خود در آمیخته است.

نویسنده «قصه دو تا لاکپست تنها» به ضرورت برخورد علمی با قصه‌ها اشاره و بیان کرد: روزگاری مردم، به ویژه در شب‌های سرد زمستان دور هم جمل می‌شدند و در خانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها شاهنامه می‌خوانند و قصه می‌گفتند اما امروز، دنیا جور دیگری به مقوله قصه و قصه‌گویی نگاه می‌کند و لازم است که ما ایرانی ها هم به روز شویم و از قافله جهانی عقب نمانیم.

رحماندوست، ارتباط عاطفی موثر بین گوینده و شنونده را مهم ترین دلیل جذابیت قصه‌ها دانست و افزود: امروز، کشورهای پیشرفته و صنعتی که جلوتر از ما هستند، با وجود رادیو و تلویزیون و ماهواره و اینترنت به ضرورت قصه و اهمیت آن پی برده و به صورت دانشگاهی و هدفمند به آموزش قصه گویی پرداخته‌اند چرا ما دنباله رو آنها نباشیم و قصه‌هامان را زنده نگه نداریم؟

شاعر مجموعه «ترانه های نیایش»، افزایش سرانه مطالعه در کشور را در گرو قصه‌خوانی و قصه گویی دانست و افزود: هر چه علاقه آدم‌ها به قصه بیشتر شود به همان اندازه آمار کتابخوانی بالاتر می‌رود.

جشنواره «تا یلدا بخوانیم» با هدف گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی و به همت «بوکتاب» در تهران و بندرعباس برگزار می‌شود. امسال، دومین دوره این جشنواره برگزار و به ۳۰ نفر از شرکت کنندگان به قید قرعه، جوایزی اهدا شد.
کد مطلب: 143708
برچسب ها: ادبیات کودک
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *