۰
دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۵

خودکفایی ایران در تولید کابل بدون روکش سرب

عضو سندیکای صنعت برق گفت: با تولید کابل بدون روکش سرب از روز اول شرکت‌های خارجی را از بازار ایران حذف کردیم پیش از این کابل از ژاپن، کره، ایتالیا و آلمان وارد می‌شد اما امروز این واردات به کمتر از دو درصد نیاز کشور رسیده است.
عضو سندیکای صنعت برق گفت: با تولید کابل بدون روکش سرب از روز اول شرکت‌های خارجی را از بازار ایران حذف کردیم پیش از این کابل از ژاپن، کره، ایتالیا و آلمان وارد می‌شد اما امروز این واردات به کمتر از دو درصد نیاز کشور رسیده است.
به گزارش ایسنا، علیرضا کلاهی در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه نفت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این دو درصد هم مقیاس مناسبی برای تولید بومی ندارد، اظهار کرد: ما دو محصول دانش بنیان داریم که یکی مرتبط با صنعت نفت است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در کشورهای پیشرفته سرب را حذف کردند و با استفاده از چندین لایه پلیمری و فلزی از کابل‌ها محافظت می‌کنند، اظهار کرد: این محصولات در منطقه خاورمیانه نسبتا جدید است اما ما موفق شدیم آن را تولید و تست کنیم.
عضو سندیکای صنعت برق با بیان اینکه حسن این محصول این است که معضلات زیست محیطی را کاهش می‌دهد، گفت: فقط در یک سال ۱۵ هزار تن سرب به کابل‌ها اضافه شده که تماما در خاک کشور دفن شده است. این سرب‌ها در بلند مدت در آب و خاک مشکل‌زا می‌شود ضمن اینکه اثرات آن نیز به کندی از بین می رود.
کلاهی با تاکید بر اینکه کابل‌های جدید همه از مشکلات زیست محیطی جلوگیری می‌کند و همه در مقابل مواد شیمیایی مقاوم‌تر است ضمن اینکه پنج درصد ارزانتر و ۷۰ درصد سبک‌تر است، ادامه داد: به همین دلیل پروژه‌ها نیز سریع‌تر به انجام می‌رسند. استفاده از این محصول مصداق یک بازی برد – برد است.
وی با بیان اینکه استفاده از این کابل هم برای مسائل زیست محیطی در کشور اهمیت دارد و هم اینکه هزینه و زحمت پیمانکار را کاهش می‌دهد، گفت: در حال حاضر از این کابل‌های بدون روکش سربی از سوی شرکت استارت اویل نروژ و حتی تمامی شرکت‌های نفتی آمریکا که در منطقه خاورمیانه کار می‌کنند، استفاده می‌شود.
عضو سندیکای صنعت برق با اشاره به کاهش هزینه‌های استفاده از این  کابل‌ها گفت: مثلا پالایشگاه آبادان ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار کابل سربی مصرف می‌کند که در صورت استفاده از کابل‌های جدید هزینه‌ها به سه میلیون دلار کاهش می‌یابد.
کلاهی با بیان اینکه بازار صادرات ایران عراق ، ترکمنستان و افغانستان است، گفت: در مورد ترکیه با توجه به قیمت مواد اولیه که ما در ایران داریم رقابت‌ کردن سخت است این کشور در حال حاضر صادر کننده بزرگ کابل است.
کد مطلب: 143796
برچسب ها: تولید برق کابل
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *