۰
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۲۷

تاكید وزیران ارشاد و جهانگردی ایران و عراق بر توسعه همكاری های فرهنگی و زیارتی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزیر جهانگردی و آثار باستانی عراق بر توسعه و گسترش همكاری و تعامل هرچه بیشتر در زمینه های فرهنگی و زیارتی و اعرام زائران به دو كشور تاكید كردند.

'سیدمحمد حسینی ' عصر سه شنبه در دیدار با وزیرجهانگردی، گردشگری و آثار باستانی عراق با یادآوری علاقه‌ مردم ایران به عتبات عالیات عراق و همچنین مردم این كشور، اظهار داشت: مردم ایران اشتیاق زیادی برای سفرهای زیارتی دارند و هرچه زمینه امنیت بیشتری فراهم شود بطور یقین تعداد زائران هم بیشتر می‌شود.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رفت‌ و آمد مقامات عالی دو كشور در سطوح مختلف كمك می‌كند تا برنامه‌ریزی بهتری انجام شود و اگر مشكلات و موانعی پیش رو وجود دارد، رفع شود.

حسینی از همكاری خوب مسوولان دولت عراق قدردانی كرد و افزود: این ‌كه مسوولان عراق اهتمام دارند روزبه‌روز خدمات‌رسانی بیشتری صورت گیرد، جای تقدیر دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت :دوستان ما در سازمان حج و زیارت تمام تلاش خود را به كار می‌برند تا خدمات‌ رسانی بهتر و بیشتری به زائران به ویژه در ایامی كه استقبال، زیاد است، داشته باشد.

حسینی یاد آور شد : در مقابل این انتظار وجود دارد كه انعطاف بیشتری از سوی دولت عراق برای پذیرش زائران ایرانی در این ایام خاص وجود داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح كرد: انتظار داریم برای ساخت مجتمع‌های زیارتی و سیاحتی در این كشور گام‌های بلندتری برداشته شود و جمهوری اسلامی ایران هم برای همكاری آمادگی دارد.

وی با ابراز خرسندی نسبت به ترك اشغالگران از این كشور دوست و همسایه، اظهار امیدواری كرد هرچه زودتر شر عوامل آنها كه موجب انفجارهای كور در عراق و ترور مردم این كشور می‌شود، كم شود.

حسینی افزود: اگر آرامش و امنیت بیشتری در عراق باشد، زائران نه‌ تنها برای زیارت اماكن متبرك به این كشور سفر می‌كنند، بلكه برای دیدن اماكن گردشگری عراق هم شوق پیدا خواهند كرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما نهایت تلاش خود را می‌كنیم كه برای مردم و زائران عراق كه به ایران سفر می‌كنند میزبان خوبی باشیم و در این زمینه تجربیات خوبی هم داریم.

وی یاد آور شد: هم اكنون حدود یك‌میلیون زائر عراقی به ایران وارد می‌شوند كه برای پذیرش زائران بیشتر نیز آمادگی داریم.

حسینی در ادامه تاكید كرد: اگر فرصت برای برگزاری نمایشگاه‌های ایران‌شناسی در عراق به‌منظور معرفی ایران و آشناسازی بیشتر مردم عراق فراهم شود، برای پذیرش مسافران عراقی در دیگر زمینه‌ها از جمله درمان‌ نیز آمادگی كامل داریم.

وی یاد آور شد: هم اكنون همكاری خوبی بین استان‌های مرزی دو كشور وجود دارد، بخصوص از زمان خواهرخوانندگی شهرهای قم و كربلا و همچنین بغداد و مشهد كه امیدواریم این خواهرخوانندگی شهرها افزایش یابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در زمینه‌های همكاری‌های فرهنگی و هنری دو كشور‌، برگزاری نمایشگاه‌ در عراق ‌و پذیرش هنرمندان و گروه‌های مرتبط اعلام آمادگی كرد.

حسینی ابراز امیدواری كرد :دیدارهایی كه وزیر فرهنگ و گردشگری عراق با وزیر خارجه ایران‌، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین رییس سازمان حج و زیارت داشته است به نتیجه خوبی برسد و تفاهم ‌نامه‌ای كه امضا می‌شود، هرچه سریعتر مفاد آن اجرایی و عملیاتی شود.

در ادامه‌ این دیدار، وزیرفرهنگ ،جهانگردی و آثار باستانی عراق نیز گفت: همه می‌دانند روابط بین دو كشورایران و عراق ، قدمتی طولانی‌ دارد و با وجود برخی تلاش‌ها برای تیرگی و تخریب روابط، از سوی دشمنان و بیگانگان خوشبختانه‌ ارتباط دو كشور بسیار خوب و رو به بهبود است.

'لواء عبدالصاحب سمیسم' با بیان این‌كه هدف اصلی ما در این سفر، تعمیق روابط دو كشور است، اظهار امیدواری كرد در این سفر، یادداشت‌های تفاهمی درباره‌ گردشگری و آثار تاریخی امضا كنیم.

سمیسم یادآور شد: در دیدارهایی كه دیروز با مسوولان ایرانی داشتم، تأكید كردم كه برای وزارت جهانگردی عراق‌، تأمین امنیت و خدمات‌رسانی مطلوب به زائران اهیمت زیادی دارد.

وی افزود :احساس می‌كنم شرایط موجود در گفت‌وگوها سازنده و مثبت است، چراكه دو طرف برای موفقیت‌آمیز شدن این سفر تلاش می‌كنند.

وزیرفرهنگ ، جهانگردی و آثار باستانی عراق تصریح كرد: خدمت به زائران ایرانی خدمت به ائمه اطهار (ع) است و آن را به‌عنوان واجب شرعی تلقی می‌كنیم.

وی در ادامه سخنانش اظهار داشت: در زمینه‌ همكاری‌های اقتصادی و گردشگری نیز احساس می‌كنم در عراق كوتاهی‌هایی كرده‌ایم. ما برای آموزش نیروهای گردشگری حتما به تجربیات ایران نیاز داریم و این مسأله را در یادداشت تفاهم بیان می‌كنیم.

این مقام عراقی همچنین گفت: به سرمایه‌گذاری ایرانیان در زیرساخت‌های گردشگری مانند هتل‌ها نیاز داریم.

وزیر جهانگردی و آثار باستانی عراق در ادامه با اشاره به اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر خروج اشغالگران خارجی از این كشور، اظهار كرد: آنها رفته‌اند ولی مزدوران خود را در عراق گذاشته‌اند؛ ما اكنون مشكلات زیادی داریم كه همان عملیات‌های تروریستی است كه اصلا خط قرمز نمی‌شناسند. وی تصریح كرد: ما درگیر یك جنگ تروریستی هستیم و دولت عراق حتی بودجه‌ زیادی برای مقابله با این عملیات‌ها گذاشته است و سالانه بودجه زیادی برای این مسأله خرج می‌شود.
کد مطلب: 1438
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *