۰
چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۵۳

شناسایی یک میلیون و ۱۵۰ هزار خانه خالی

براساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی تاکنون یک میلیون و ۱۵۰ هزار خانه خالی شناسایی و در کارتابل سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است. به گزارش ایسنا، پس از تکلیفی که مجلس برای اخذ مالیات از خانه های خالی بر عهده دولت گذشته وزارت راه و شهرسازی و وزارت اقتصاد در حال شناسایی و اعمال مالیات واحدهای خالی از سکنه هستند.
براساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی تاکنون یک میلیون و ۱۵۰ هزار خانه خالی شناسایی و در کارتابل سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است.
به گزارش ایسنا، پس از تکلیفی که مجلس برای اخذ مالیات از خانه های خالی بر عهده دولت گذشته وزارت راه و شهرسازی و وزارت اقتصاد در حال شناسایی و اعمال مالیات واحدهای خالی از سکنه هستند.
طبق اعلام محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی تاکنون یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد خالی از سکنه شناسایی و در کارتابل سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است. پیش از این محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی تعداد واحدهای خالی شناسایی شده را یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد عنوان کرده و گفته بود که از این تعداد ۳۰۰ هزار واحد به سازمان امور مالیاتی معرفی و به موجب قانون، این سازمان می تواند برای اخذ مالیات اقدام کند.
سامانه املاک و اسکان به عنوان پیش نیاز شناسایی وضعیت سکونت واحدهای مسکونی کل کشور از بهمن ماه سال گذشته توسط وزارت راه و شهرسازی رونمایی و از مردادماه به مرحله اجرا رسید.
همزمان مجلس یازدهم اصلاحیه طرح مالیات بر خانه های خالی را که از سال ۱۳۹۴ به تصویب رسیده بود در دستور کار قرار داد و ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۹ از سوی شورای نگهبان تایید شد.
بر اساس قانون اگر خانه ای بیش از چهار ماه ساکن نداشته باشد، پس از آن به ازای هر ماه در سال اول شش برابر، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر مشمول مالیات متعلق به اجاره خواهد شد. طبق ماده ۵۳ قانون مالیات های مستقیم، درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار می‌گردد عبارت است از کل مال‌الاجاره، اعم از نقدی و غیر نقدی، پس از کسر ۲۵ درصد بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره. البته این نوع مالیات به واحدهای کمتر از ۱۵۰ متر در تهران و واحدهای کمتر از ۲۰۰ متر در شهرستانها تعلق نمی گیرد اما در مالیات خانه خالی این معافیت برداشته شده و همه خانه های خالی از سکنه را شامل می شود.
مالیات اجاره چیست؟ فرض کنید خانه‌ای با نرخ ۵۰ میلیون تومان پول پیش و ۲ میلیون تومان اجاره ماهیانه، اجاره داده می شود. ابتدا باید اجاره سالیانه را حساب کنید. یعنی ۲ میلیون تومان را در ۱۲ ماه ضرب کنید که معادل ۲۴ میلیون تومان می‌شود. سپس ۱۸ درصد مبلغ رهن را به اجاره سالیانه اضافه کنید.
با توجه به ودیعه ۵۰ میلیون تومانی، ۱۸ درصد آن ۹ میلیون تومان خواهد شد. یعنی درآمد سالیانه شما مجموع دو عدد ۲۴ میلیون به علاوه ۹ میلیون تومان است که می شود ۳۳ میلیون تومان. ۲۵ درصد از این درآمد که به نگهداری ساختمان مربوط می شود معاف از مالیات است. بنابراین عدد ۳۳ میلیون تومان را در ۰.۷۵ ضرب می کنیم تا درآمد مشمول مالیات محاسبه شود. اگر عدد ۳۳ میلیون را در ۷۵ صدم ضرب کنیم رقم ۲۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به دست می آید.
بر اساس ماده ۵۳ قانون مالیات های مستقیم تا ۳ میلیون تومان درآمد اجاره مشمول ۱۵ درصد، بین ۳ تا ۱۰ میلیون مشمول ۲۰ درصد، بین ۱۰ تا ۲۵ میلیون شامل ۲۵ درصد، بین ۲۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان مشمول ۳۰ درصد و بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان شامل ۳۵ درصد مالیات خواهد شد.
بنابراین از رقم به دست آمده مثال فوق یعنی ۲۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، تا ۳ میلیون شامل ۱۵ درصد مالیات، بین ۳ تا ۱۰ میلیون شامل ۲۰ درصد و بین ۱۰ تا ۲۵ میلیون شامل ۲۵ درصد مالیات می شود. یعنی مالک باید ۴۵۰ هزار تومان به اضافه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، به اضافه سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان مالیات بپردازد که رقم کل مالیات بر اجاره سالیانه آن ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می شود.
حال اگر واحد مذکور خالی بماند در سال اول مشمول شش برابر رقم مذکور یعنی ۳۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود. مالک باید سال دوم ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان جریمه پرداخت کند. این مبلغ در سال سوم به ۱۰۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می رسد.
کد مطلب: 143935
برچسب ها: خانه خالی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *