۰
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۱۴

گلایه رییسی از اظهارنظرها درباره واکسن

معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن اشاره به اقدامات انجام شده جهت خرید واکسن کرونا، در عین حال از برخی اظهارنظرها درباره واکسن روسی کرونا گلایه کرد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن اشاره به اقدامات انجام شده جهت خرید واکسن کرونا، در عین حال از برخی اظهارنظرها درباره واکسن روسی کرونا گلایه کرد.
به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا رئیسی - معاون بهداشت وزارت بهداشت در مراسم افتتاح اولین بخش تخصصی پای دیابتی کشور، با بیان اهمیت بیماری‌های غیرواگیر گفت: ما امسال حتی به رغم وجود کرونا به بیماری‌های غیرواگیر توجه ویژه داشتیم. اگر ما می‌توانستیم بار بیماری‌ها را محاسبه کنیم مشکلات کمتری در حوزه کرونا داشتیم؛ به طوری که اولویت بندی برای واکسن کرونا راحت تر انجام می‌شد. به هرحال ما الان در بحث تامین واکسن دچار مشکل هستیم و مطمئن نیستیم واکسن به تعداد زیاد تا انتهای سال به دست‌مان برسد.
او ادامه داد: کشورهای دیگر به واسطه اینکه منابع زیادی دارند نگران اولویت بندی نیستند، اما اگر ما یک میلیون واکسن به دستمان برسد باید بدانیم به چه گروهی بزنیم.
رئیسی با تاکید بر اهمیت بیماری‌های غیرواگیردار گفت: همانطور که دکتر لاریجانی (رییس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران) گفتند ما در اپیدمی کرونا در جاهایی مرگ و میر بیشتر داشتیم که میزان بیماریهای غیرواگیر بالا بوده است. در انگلیس 52 درصد مرگ و میرها در مراکز نگهداری سالمندان بوده است. در کشور ما هم 74 درصد مرگ و میرهای کرونا در کسانی اتفاق افتاده که سالمند بودند و بیماری زمینه‌ای داشتند.
وی در ادامه به حوزه پژوهش پرداخت و گفت: به نظر من وظیفه اصلی معاون پژوهش وزارتخانه این است که به سوالات پاسخ دهد. مثلا باید بدانیم اثر محدودیت‌های اعمال شده برای سفرها در کرونا چه میزان بوده است.
رئیسی افزود: برعکس آن هم صادق است و پژوهشگران یک سری کارها را نباید انجام دهند. فردی با یک کلمه حرفش همه کارهای ما را به باد می‌دهد. مثلا در دو سه روز اخیر درباره واکسن اسپوتنیک روسی اظهار نظری شد که مثل اظهار نظرهایی می‌ماند که هرکسی درباره همه چیز نظر می‌دهد. می‌پرسیم آیا شما مستندات آن را دیده اید؟ می‌گوید نه، ولی کلا خوب نیست! اینگونه حرفها تشویش ایجاد می‌کند و مردم اعتمادشان را از دست می‌دهند.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: این روزها هرکسی هر حرفی می‌زند برایش عنوان «عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا» استفاده می‌کنند. مگر ستاد ملی مبارزه با کرونا چند نفر عضو دارد؟ بعد که بررسی می‌کنیم می‌بینیم عضو ستاد مبارزه با کرونا در دانشکده‌ای در رفسنجان است. اگر ما به عنوان مراجع علمی حرفهای ضد و نقیض بزنیم دیگر مردم به ما اعتماد نمی کنند.
وی همچنین با دفاع از عملکرد ایران در کنترل همه گیری کرونا گفت: الان آمریکا، انگلیس و آلمان در چه وضعیتی هستند؟ انگلیس که یکی از نمادهای نظام سلامت است الان به زانو درآمده و برای اولین بار مرگ و میرهایش از 1800 نفر عبور کرد. آلمان یکی از قوی ترین کشورها در مدیریت بحران است مرگ و میرهایش به 1200 رسیده است. یادمان باشد این کشورها هرکاری که می‌خواستند می‌توانستند انجام دهند.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: مردم آلمان در دوره کرونا ثروتمند شدند. دولت دو سوم دستمزد مردم را پرداخت می‌کرد تا آنها در خانه بمانند.  مردم آلمان بسیار پول خرج می‌کنند اما حالا که در خانه هستند پول‌هایشان را خرج نکردند و به همین خاطر ثروتمند شدند. اما ما به فردی که اگر روزی دو جفت جوراب نفروشد، شام شب ندارد، نمی‌توانیم بگوییم در خانه بمان؛ چرا که تنها کسانی که از لاک دان شدن سود می‌برند، حقوق بگیرها هستند. ما باید هم به فکر سلامت و هم به فکر معیشت مردم باشیم.
کد مطلب: 144199
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *